Transaktionsförfrågan från banken

Vi pratade inte om att driva företag utan om Ulla som säljer lite ägg till grannarna för 200:- per månad. Om det blivit synonymt med företag så har begreppet fått en ny innebörd.

Men i Ullas fall är det knappast en inkomst. Egentligen. Det är dyrare att föda upp äggen än de slantar man kan få in.

Det är ju väldigt enkelt att göra det här helt på den vita sidan; fyll i "inkomst av hobby" på deklarationen.

(Och om det garanterat inte går plus, så som alla inkomster av hobbydjur brukar ätas upp direkt, behöver man inte ens deklarera. Bara hålla koll på hur mycket man sålt för, och se till att spara kvittona från inköp till djuren åtminstone till den grad att man kan visa att man har motsvarande kostnader. Det räcker alltså med ett papper med försäljningen anteckad, och en burk med kvitton.)
 
Det skapar säkerhet på internet.
De som sysslar med bedrägerier behöver tid för att komma på system för att luras.
Vi som inte luras kan oftast lösa situationen på en gång.
Det är alltså meningen att det skall komma som en överraskning för bedragarna.

Bedragarna blir inte överraskade för de ligger redan steget före. De är väl insatta i systemets svagheter samma dag som nyheter lanseras.

Det är kunden som blir ständigt överraskad, när det är ändringar där du ska börja ta foton på ditt pass etc. Där ger man gyllene tillfälle för bedragare att lura kunden, för nu vet kunden igen inte hur det ska fungera med transaktioner och betalningar.

Det är först när kunden är förtrogen med systemet som man kan på riktigt avvärja bedrägeriförsök. Då kan kunden se att " Nej men såhär kan det inte vara, inte kan den här hemsidan be mig att skanna mitt ID kort med mobilen" eller liknande.

Ju mindre tekniskt kunnig man är, eller ens kunskaper är förlegade, desto mer lättlurad blir man i det läget.

Du verkar inte så kunnig på det området heller, varför jag väljer att inte svara på merparten av dina inlägg, det blir en alldeles för omfattande diskussion om tekniska detaljer då.

Jag räknar med att också bli totalt frånsprungen av tekniken där jag inte ser skillnad på bedrägeriförsök, och legitim uppgiftsinsamling. Det är i det läget som bedragarna stortrivs, och bankerna ligger fem steg efter.
 
Spelar ingen roll om kalle får "betalt" i pengar eller sockar när han skottar snö åt Ulla. Båda ska egentligen skattas för.
Jo det gör det.
Kalle kan inte ge sockorna till sitt barnbarn som köper smuggelsprit eller droger för pengarna.
Skattemässigt är det ju lika.
Men om man skall använda skatteregler för att hitta annan brottslighet så blir det olika.
 
För att det går att logga in och genomföra transaktioner, genom att lura dig att knappa in på din mobil. Riktigt så enkelt gick det inte att göra med dosan. Jag behöver bara veta ditt personnummer. Nu har man förvisso försökt täppa igen hålet (hur länge har mobilt bankid funnits? Väldigt länge) genom hålla på fota ditt ID och blippa chippet i ID't med din telefon, för att lägga till en ny mottagare. Förutsatt att du har telefon som fixar detta etc.

Jag hade gärna fortsatt med dosan, men det gick inte att köpa bussbiljetter längre utan mobilt bank-id under merparten av corona-tiden. Dessutom så har lokala kontoret stängt, och min dosa behöver byta batterier, och nu har jag mobilt bank-id. Som jag verkligen hatar. Det är sällan att "bara" använda, det ska hittas på nya hinder hela tiden.

Ska man betala en räkning måste man ta sats med ett par dagar minst, för gud bevare om ditt chip i passet inte går att läsa, eller det finns någon ny spärr. För inte får man någon information om nya påhitt innan de är igång, heller.

Det som irriterar mig ändå allra mest med mobilt bank-id är att det går inte att välja bort. Det har blivit mer obligatoriskt för alla samhällstjänster än ett ID kort. Men det är inte statligt utfärdat, utan sitter i händerna på en privat bank....

Jag får aldrig de förfrågningarna från bankid.
Beror nog på bank.
 
En undran, begagnatmarknaden är ju rätt enorm idag med både Facebook och Blocket. Folk säljer kläder/möbler/bilar till ibland ganska stora belopp och jag har mig veterligen aldrig hört om någon som varit tvungen att skatta eller redovisa för alla dessa pengar. Är det en enda stor svarthandelsmarknad som pågår eller går sånt under andra regler?
Det är andra regler.
Se en tidigare länk (inte från mig) i tråden.
 
Du verkar inte så kunnig på det området heller, varför jag väljer att inte svara på merparten av dina inlägg, det blir en alldeles för omfattande diskussion om tekniska detaljer då.
Det där är nog något av det mest humoristiska som jag har läst på mycket länge.
 
Det vore bra, hittils har det bara gått att göra genom att knalla till banken. Kontoret i byn har stängt, och i nästa stad har man dragit ner på tiderna.

Jag föredrar dosan alla gånger, den som inte har dosan rent fysiskt eller ber mig att läsa upp siffror från den kan inte heller logga in där dosan krävs.


Bra nyheter om statligt id-kort med inbyggt e-leg. Förhoppningsvis tänker staten också på tillgänglighet och kräver inte att man också ska ha relativt ny mobiltelefon.

Du föredrar dosan för bankid krävde dosa som du inte hade batteri i? Jag fattar inte logiken..
 
Bedragarna blir inte överraskade för de ligger redan steget före. De är väl insatta i systemets svagheter samma dag som nyheter lanseras.
Jo det tar ett tag för dem att lyckas luras efter varje förändring.
Sedan så har de löst det också.
Med typ falska pass och chip.
 
Bedragarna blir inte överraskade för de ligger redan steget före. De är väl insatta i systemets svagheter samma dag som nyheter lanseras.

Det är kunden som blir ständigt överraskad, när det är ändringar där du ska börja ta foton på ditt pass etc. Där ger man gyllene tillfälle för bedragare att lura kunden, för nu vet kunden igen inte hur det ska fungera med transaktioner och betalningar.

Det är först när kunden är förtrogen med systemet som man kan på riktigt avvärja bedrägeriförsök. Då kan kunden se att " Nej men såhär kan det inte vara, inte kan den här hemsidan be mig att skanna mitt ID kort med mobilen" eller liknande.

Ju mindre tekniskt kunnig man är, eller ens kunskaper är förlegade, desto mer lättlurad blir man i det läget.

Du verkar inte så kunnig på det området heller, varför jag väljer att inte svara på merparten av dina inlägg, det blir en alldeles för omfattande diskussion om tekniska detaljer då.

Jag räknar med att också bli totalt frånsprungen av tekniken där jag inte ser skillnad på bedrägeriförsök, och legitim uppgiftsinsamling. Det är i det läget som bedragarna stortrivs, och bankerna ligger fem steg efter.

Fota ditt pass är en vanlig lösning utomlands för att verifiera att du är du när bankid inte finns.
 
Du föredrar dosan för bankid krävde dosa som du inte hade batteri i? Jag fattar inte logiken..

Du, jag fattar inte logiken heller. Mobilt bank-id VILLE HA dosan också! Vilken inte hade batteri för jag har ju numera mobilt bank-id och använder inte dosan, varför det inte har varit brådskande direkt att byta batteriet.


Jag föredrar helt klart en förutsägbarhet när man betalar en räkning. Så man bara kan betala den.
Inte att bli indragen i en dans där plötsligt så krävs det, utan förvarning, tillgång till saker som aldrig har efterfrågats förut.
 
Japp, det är lätt att kopiera rdif. Speciellt när du redan har scannat det med din telefon....

Förresten, ingen bedragare blir stoppad av det här. Det är snarare lättare än någonsin.

https://sverigesradio.se/artikel/6364623
Nej själva lösningen med just pass tycker jag är en dålig idé.
Jag skulle av säkerhetsskäl inte använda den lösningen för egen del.
Jag ser till att alla mina tre bankdosor är laddade och väl fungerande.
Jag förvarar dem på olika ställen så att jag har en backup om jag skulle förlora eller förstöra telefonen med BankId i.
Det var därför som en dosa låg på annan ort i ett hus där de boende just då hade covid-19.
Jag bor i det huset på deltid, men kunde ju inte åka dit just då.
Jag måste i alla lägen, utan undantag, kunna få tag i pengar för att lösa olika situationer.
Annars så kan det bli jobbigt för mina hyresgäster.
 
Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Har aldrig behövt göra det här förut heller, men nya regler tydligen, helt utan avisering innan utan bara tugga och svälj.
Batteriet kan du byta själv eller gå in på en klockaffär
 
Batteriet kan du byta själv eller gå in på en klockaffär

Nej. Inte den dosan jag har. Den senare, ja.

Batteriet går inte att byta ut, utan är tänkt att hålla hela dosans liv. När batteriet börjar ta slut visas texten "BATT5" i övre delen av fönstret. Siffran 5 räknas sedan ned till 0 och då är batteriet slut. Vid normalanvändning är det drygt en månad från den första varningen tills batteriet är slut. Ta med din gamla säkerhetsdosa och besök ett bankkontor för att byta ut den när batteriet börjar ta slut.
 
Du, jag fattar inte logiken heller. Mobilt bank-id VILLE HA dosan också! Vilken inte hade batteri för jag har ju numera mobilt bank-id och använder inte dosan, varför det inte har varit brådskande direkt att byta batteriet.
Jo men det stämmer så var det för mig också men det är flera år sedan, lite större summor så fick man plocka fram dosan också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp