För att det går att logga in och genomföra transaktioner, genom att lura dig att knappa in på din mobil. Riktigt så enkelt gick det inte att göra med dosan. Jag behöver bara veta ditt personnummer. Nu har man förvisso försökt täppa igen hålet (hur länge har mobilt bankid funnits? Väldigt länge) genom hålla på fota ditt ID och blippa chippet i ID't med din telefon, för att lägga till en ny mottagare. Förutsatt att du har telefon som fixar detta etc.
Jag hade gärna fortsatt med dosan, men det gick inte att köpa bussbiljetter längre utan mobilt bank-id under merparten av corona-tiden. Dessutom så har lokala kontoret stängt, och min dosa behöver byta batterier, och nu har jag mobilt bank-id. Som jag verkligen hatar. Det är sällan att "bara" använda, det ska hittas på nya hinder hela tiden.
Ska man betala en räkning måste man ta sats med ett par dagar minst, för gud bevare om ditt chip i passet inte går att läsa, eller det finns någon ny spärr. För inte får man någon information om nya påhitt innan de är igång, heller.
Det som irriterar mig ändå allra mest med mobilt bank-id är att det går inte att välja bort. Det har blivit mer obligatoriskt för alla samhällstjänster än ett ID kort. Men det är inte statligt utfärdat, utan sitter i händerna på en privat bank....