Transaktionsförfrågan från banken

Nä, läs ordentligt. Jag tror att du svarat fel person. Det var ett svar till en annan person som tyckte det och som sa att hen varit tvungen att scanna passet osv för att kunna använda sin internetbank. Jag tycker att bankid är jättebra!
Oj, förlåt.
Jo det blev fel.
Snälla bortse från detta och jag har lagt mitt inlägg på rätt ställe (också).

*(Många små katter som vill ut och in genom dörren. Jag måste ha tryckt fel när jag hoppade upp och ner i soffan som en Guttaperka.)
 
"kan" beror på vem du är och vad du gör vanligen men banken ska absolut ställa kontrollfrågor vid sådana summor. Över 10 000 måste jag be banken om lov för att höja swish gränsen och då kommer frågan "vad ska pengarna gå till". Inte LF.
Jag måste använda en kod som skickas på SMS till mitt i förväg registrerade telefonnummer vid sådana tillfällen.
Inte heller LF.
 
Fast ska man driva företag är det faktiskt relevant att ha basala kunskaper om bokföring. Annars får man låta bli att driva företag. Det är inte svårare än så. Det går att leja bort allt såklart men det anser åtminstone jag är alldeles för sårbart och riskfyllt.
Vi pratade inte om att driva företag utan om Ulla som säljer lite ägg till grannarna för 200:- per månad. Om det blivit synonymt med företag så har begreppet fått en ny innebörd.
 
Vi pratade inte om att driva företag utan om Ulla som säljer lite ägg till grannarna för 200:- per månad. Om det blivit synonymt med företag så har begreppet fått en ny innebör
Vi pratade inte om att driva företag utan om Ulla som säljer lite ägg till grannarna för 200:- per månad. Om det blivit synonymt med företag så har begreppet fått en ny innebörd.
Var går gränsen då tycker du? 2000? 20000?

Jag förstår såklart vad du menar men faktum är ju att det är en svart inkomst (om man inte kan redogöra för sina utgifter och redovisa sitt resultat).
 
Var går gränsen då tycker du? 2000? 20000?

Jag förstår såklart vad du menar men faktum är ju att det är en svart inkomst (om man inte kan redogöra för sina utgifter och redovisa sitt resultat).
Det finns väl fö just pengagränser för vad man får tjäna på t ex plocka lingon och sälja - jag kan dem inte, men om man är en person som vill tjäna pengar på just såna saker så måste man kunna dem.
 
Var går gränsen då tycker du? 2000? 20000?

Jag förstår såklart vad du menar men faktum är ju att det är en svart inkomst (om man inte kan redogöra för sina utgifter och redovisa sitt resultat).
Visst är det det liksom det är svart om Kalle skottar snö år Ulla medan hon stickar ett par sockor år honom. Någonstans måste man se vad som är rimligt och att jaga Ulla som säljer ägg gör 200:- per månad är inte ett rimligt sätt att stoppa penningtvätten. Fördelen med Ulla är att det är enkelt att fånga henne, hon erkänner och hon kommer inte hota statens representanter så hon är utmärkt att använda för att statuera exempel och fixa en bra statistik, en pinne för Ulla=en pinne för Bluff och Båg AB
 
tänk om man har en äldre telefon då?)

Jag bara orkar inte. HUR ska det bli när man är 80, barnlös och det är nytt hittepå var tredje månad, för att banken inte orkade tänka till ordentligt från början?
Då så ser man till att inte dosan blir strömlös.
Eller så får man gå till banken.
Jag hade min dosa i mitt andra hem dit jag inte kunde åka p.g.a. covid-19 i huset.
Och jag var bara tvungen att komma åt min internetbank.
Jag fick beställa tid hos banken via telefon och så låste de upp mitt BankId på plats som lösning på problemet.
SEB
 
Visst är det det liksom det är svart om Kalle skottar snö år Ulla medan hon stickar ett par sockor år honom. Någonstans måste man se vad som är rimligt och att jaga Ulla som säljer ägg gör 200:- per månad är inte ett rimligt sätt att stoppa penningtvätten. Fördelen med Ulla är att det är enkelt att fånga henne, hon erkänner och hon kommer inte hota statens representanter så hon är utmärkt att använda för att statuera exempel och fixa en bra statistik, en pinne för Ulla=en pinne för Bluff och Båg AB
Absolut, jag håller med dig om allt. Men min uppfattning var inte att det var det som @Inte_Ung kommenterade och som du gick igång såpass på.
 
OT
En fråga, tänk att du har en medryttare på en häst som betalar en bråkdel av månadskostnaden. Ska den "inkomsten" redovisas?
Nej om den inte överstiger dina kostnader. Det är inte ens en inkomst om du har kostnader som överstiger det medryttaren betalar.

Om du däremot har hästen i ett företag är det en helt annan sak.
 
För att det går att logga in och genomföra transaktioner, genom att lura dig att knappa in på din mobil. Riktigt så enkelt gick det inte att göra med dosan. Ja
Det fungerade bra att luras med dosan också på precis samma sätt.
Mobilt BankId kan kontrollera att du och inloggningen befinner sig på samma ställe och att du dessutom kan legitimera dig. Snart kan det nog också kotrollera att du ser ut som på ditt ID-kort.
 
För att det går att logga in och genomföra transaktioner, genom att lura dig att knappa in på din mobil. Riktigt så enkelt gick det inte att göra med dosan. Jag behöver bara veta ditt personnummer. Nu har man förvisso försökt täppa igen hålet (hur länge har mobilt bankid funnits? Väldigt länge) genom hålla på fota ditt ID och blippa chippet i ID't med din telefon, för att lägga till en ny mottagare. Förutsatt att du har telefon som fixar detta etc.

Jag hade gärna fortsatt med dosan, men det gick inte att köpa bussbiljetter längre utan mobilt bank-id under merparten av corona-tiden. Dessutom så har lokala kontoret stängt, och min dosa behöver byta batterier, och nu har jag mobilt bank-id. Som jag verkligen hatar. Det är sällan att "bara" använda, det ska hittas på nya hinder hela tiden.

Ska man betala en räkning måste man ta sats med ett par dagar minst, för gud bevare om ditt chip i passet inte går att läsa, eller det finns någon ny spärr. För inte får man någon information om nya påhitt innan de är igång, heller.

Det som irriterar mig ändå allra mest med mobilt bank-id är att det går inte att välja bort. Det har blivit mer obligatoriskt för alla samhällstjänster än ett ID kort. Men det är inte statligt utfärdat, utan sitter i händerna på en privat bank....
Det är på gång att vi ska få nya statligt utfärdade id-kort med inbyggt e-leg.
Du kan nog beställa batterier/ny dosa med posten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp