Transaktionsförfrågan från banken

Förstår inte riktigt? Dosan är ju samma som mobilt bankid för mig, men mer opraktiskt. Har ju alltid telefonen med mig till skillnad från dosan med kortet.
Att folk kan luras kommer man ju aldrig ifrån, förstår inte hur det gör bankid i sig osäkert.
I andra länder är det istället mycket enklare att begå kortbedrägeri eller identitetsstöld liksom, inget system är perfekt men jag föredrar verkligen vår lösning.

Vill aldrig gå tillbaka till en tid utan mobilt bankid.

Jag orkar tyvärr inte förklara i detalj.

Men det är rätt skrämmande att en privatägd produkt har infiltrerat alla samhällsfunktioner, till den grad att de blir snudd på obrukbara utan. Ex.vis 1177, försäkringskassan, CSN etc. Allt ska loggas in på med mobilt bank-id.

Fast man kan bli av med mobilt bank-id helt och bli avstängd från tjänsten om man ex.vis hotar kundtjänst (fanns nåt fall för inte så länge sen). Till det räcker det med en psykisk sjukdom och lite alkohol, så kan man inte betala sina räkningar för framskådlig framtid, och kan inte överklaga detta heller.


Det vore rimligare om e-legitimering var statligt ägt.

Det kanske är läge att byta till Svenska Pass som e-legitimation.
 
Senast ändrad:
För att det går att logga in och genomföra transaktioner, genom att lura dig att knappa in på din mobil. Riktigt så enkelt gick det inte att göra med dosan. Jag behöver bara veta ditt personnummer. Nu har man förvisso försökt täppa igen hålet (hur länge har mobilt bankid funnits? Väldigt länge) genom hålla på fota ditt ID och blippa chippet i ID't med din telefon, för att lägga till en ny mottagare. Förutsatt att du har telefon som fixar detta etc.

Jag hade gärna fortsatt med dosan, men det gick inte att köpa bussbiljetter längre utan mobilt bank-id under merparten av corona-tiden. Dessutom så har lokala kontoret stängt, och min dosa behöver byta batterier, och nu har jag mobilt bank-id. Som jag verkligen hatar. Det är sällan att "bara" använda, det ska hittas på nya hinder hela tiden.

Ska man betala en räkning måste man ta sats med ett par dagar minst, för gud bevare om ditt chip i passet inte går att läsa, eller det finns någon ny spärr. För inte får man någon information om nya påhitt innan de är igång, heller.

Det som irriterar mig ändå allra mest med mobilt bank-id är att det går inte att välja bort. Det har blivit mer obligatoriskt för alla samhällstjänster än ett ID kort. Men det är inte statligt utfärdat, utan sitter i händerna på en privat bank....

Chip i passet för att betala räkningar? Vad pratar du om? Jag har aldrig behövt göra annat än logga in med mobilt bank id på min internetbank och sen betala och verifiera med mobilt bank id.
 
Chip i passet för att betala räkningar? Vad pratar du om? Jag har aldrig behövt göra annat än logga in med mobilt bank id på min internetbank och sen betala och verifiera med mobilt bank id.

Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Har aldrig behövt göra det här förut heller, men nya regler tydligen, helt utan avisering innan utan bara tugga och svälj.


För att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt när du gör dina bankärenden digitalt kan banken vid behov inhämta ett extra godkännande för att verifiera att du är du. Vi kallar detta extra godkännande att ”aktivera utökad användning” vilket kan göras genom digital ID-kontroll av din fysiska ID-handling, med din säkerhetsdosa, alternativt ett kodkort. Därefter kan du fortsätta utföra dina bankärenden med ditt Mobila BankID,


Så här aktiverar du utökad användning​


  1. Logga in med Mobilt BankID eller din dosa via internetbanken eller appen Swedbank Privat
  2. Gå via Menyvalet (tre streck uppe i hörnet om mobil enhet)
  3. Klicka på Övriga tjänster
  4. Välj Mobilt BankID
  5. Aktivera utökad användning av Mobilt BankID
  6. Välj det Mobilt BankID som ska utökas (om du har flera som är aktiva). Om du loggade in med det Mobilt BankID som du vill utöka är det automatiskt förvalt. Klicka fortsätt.
  7. Välj hur du vill aktivera; med hjälp av ditt svenska pass, nationella ID-kort, din dosa alternativt kodkort. Klicka fortsätt.
  8. Följ instruktionerna och godkänn/aktivera. Klar!
 
Senast ändrad:
Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Jag har också Swedbank och det går alldeles utmärkt att beställa ett kodkort att använda i det läget. Nu har jag utökat dem och behöver inte göra nåt speciellt när jag lägger till en ny betalningsmottagare.

Detta gällde för mig bara i appen. I datorn funkade det hela tiden fint sen jag började logga in med mobilt bank id.
 
Jag har också Swedbank och det går alldeles utmärkt att beställa ett kodkort att använda i det läget. Nu har jag utökat dem och behöver inte göra nåt speciellt när jag lägger till en ny betalningsmottagare.

Detta gällde för mig bara i appen. I datorn funkade det hela tiden fint sen jag började logga in med mobilt bank id.

Stog inget om att jag kunde beställa kodkort när begäran om pass kom. Dessutom så behövde jag betala räkningen nu, inte om en vecka.

Det var också på dator, inte mobil.
 
Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Har aldrig behövt göra det här förut heller, men nya regler tydligen, helt utan avidering innan utan bara tugga och svälj.
Men detta låter ju som en Swedbank grej? Kollade min egen bank och där finns inget sånt. Dessutom verkar det ju vara en engångs grej som du behövde göra? Eller åtminstone inte särskilt ofta.
Hos min bank går det utmärkt med dosa fortfarande, brukar använda min för att beställa nytt mobilt bank vid telefonbyte.

Dessutom håller jag fortfarande inte med om att det skulle vara den osäkraste appen heller. Nu hänger jag inte så mkt med folk inom itsäkerhet längre, men det har aldrig varit något gnäll om bankid därifrån.
 
Det är alltid någon "engångsgrej" men en ny engångsgrej minst var 6'e månad, gärna när man inte har tid eller ork med nån ny engångsgrej.

Likaså är säkert TS underlag för kontanthantering också en engångsgrej, men ändå är det knappast behagligt.

Det kändes inte helt bra att skanna sitt pass med mobilen heller, kan jag säga.
 
Det är alltid någon "engångsgrej" men en ny engångsgrej minst var 6'e månad, gärna när man inte har tid eller ork med nån ny engångsgrej.

Likaså är säkert TS underlag för kontanthantering också en engångsgrej, men ändå är det knappast behagligt.

Det kändes inte helt bra att skanna sitt pass med mobilen heller, kan jag säga.

Jag har alltid haft Swedbank och har ALDRIG uppmanats att scanna mitt pass. De kan faktiskt inte kräva att man ens har ett giltigt pass. Du måste ha missuppfattat och missat att det finns fler alternativ. T.ex. kodkortet man kan få hemskickat på någon enstaka dag.
 
Jag har alltid haft Swedbank och har ALDRIG uppmanats att scanna mitt pass. De kan faktiskt inte kräva att man ens har ett giltigt pass. Du måste ha missuppfattat och missat att det finns fler alternativ. T.ex. kodkortet man kan få hemskickat på någon enstaka dag.

Jag har redan svarat på det här. Men jag kan svara igen och igen.

Du får en fråga om hur du vill logga in,(för att lägga in en ny betalningsmottagare) svarar du mobilt bank-id så får du köra hela grejen med passet.

Jag har inga kodkort så jag valde inte det alternativet, och det stog inget om att pass inte behövde scannas där.

Det fanns ett val för koddosa också, men min har lågt batteri och är numera "disabled". Inte heller nåt om att man slapp scanna sitt pass eller ID då.

Imed att jag har just mobilt bank-id som "funkar", så valde jag det alternativet.


Men du kan ju fortsätta påstå att det här har aldrig hänt.
 
Det är alltid någon "engångsgrej" men en ny engångsgrej minst var 6'e månad, gärna när man inte har tid eller ork med nån ny engångsgrej.

Likaså är säkert TS underlag för kontanthantering också en engångsgrej, men ändå är det knappast behagligt.

Det kändes inte helt bra att skanna sitt pass med mobilen heller, kan jag säga.
Som sagt, det låter som en Swedbank grej och om det nu är som du säger så är det ju absolut dåligt av banken men jag ser inte hur det är relevant kritik mot bankid.


Jag tycker nog det trådstarten handlar om är en betydligt värre grej.
 
Jag har redan svarat på det här. Men jag kan svara igen och igen.

Du får en fråga om hur du vill logga in,(för att lägga in en ny betalningsmottagare) svarar du mobilt bank-id så får du köra hela grejen med passet.

Jag har inga kodkort så jag valde inte det alternativet, och det stog inget om att pass inte behövde scannas där.

Det fanns ett val för koddosa också, men min har lågt batteri och är numera "disabled". Inte heller nåt om att man slapp scanna sitt pass eller ID då.

Imed att jag har just mobilt bank-id som "funkar", så valde jag det alternativet.


Men du kan ju fortsätta påstå att det här har aldrig hänt.

Jag påstår att du missuppfattat något. Jag har nämligen själv råkat ut för att behöva godkänna extra säkert för att kunna lägga till ny betalningsmottagare. Då räckte inte mobilt bankid men kodkort fanns bland alternativen. Detta har jag endast behövt göra en gång. En extra säkerhet från bankens sida. Störigt ja, men bra att de har säkerhetsrutiner.
 
Nej att förstå enkel bokföring är del av att veta vad man håller på med när man gör affärer.
Och det där var inga krångliga skatteregler, de var enkelt och tydligt beskrivna.
Jag gör min egen bokföring, bokslut och deklaration.
Det är den enkla delen av mitt företagande.
Alltså du är fruktansvärt osympatisk och dömande mot alla som lever sitt liv på annat sätt än du, har andra utgångspunkter och andra förmågor.
 
Jag har också Swedbank och det går alldeles utmärkt att beställa ett kodkort att använda i det läget. Nu har jag utökat dem och behöver inte göra nåt speciellt när jag lägger till en ny betalningsmottagare.

Detta gällde för mig bara i appen. I datorn funkade det hela tiden fint sen jag började logga in med mobilt bank id.
Menar du på fullt allvar att du tycker att mobilt BankId är dåligt för att det kräver ytterligare säkerhet?
Och att det blir krångligt för dig då din dosa har slut på batteri?
Hade det varit bättre att inte komma åt banken alls när dosan fick slut på batteri?
 
Alltså du är fruktansvärt osympatisk och dömande mot alla som lever sitt liv på annat sätt än du, har andra utgångspunkter och andra förmågor.
Och det tycker du därför att jag anser att man måste anpassa sina aktiviteter efter sina förmågor.
Medan din lösning är att göra svarta affärer i stället.
Alltså fuska.
Jag får nog ta att du tycker så eftersom jag inte på något vis kan hålla med dig i sak.
 
Menar du på fullt allvar att du tycker att mobilt BankId är dåligt för att det kräver ytterligare säkerhet?
Och att det blir krångligt för dig då din dosa har slut på batteri?
Hade det varit bättre att inte komma åt banken alls när dosan fick slut på batteri?

Nä, läs ordentligt. Jag tror att du svarat fel person. Det var ett svar till en annan person som tyckte det och som sa att hen varit tvungen att scanna passet osv för att kunna använda sin internetbank. Jag tycker att bankid är jättebra!
 
Problemet är väl också lite, att man inte kan rikta in sig på vissa grupper/individer, som är mer troliga att pengatvätta. Det skulle vara diskriminerande. Därför måste även jag, och tant Agda, behandlas på samma sätt fastän det är ganska glasklart att vi inte tvättar några gäng- eller drogpengar
Jag tror att man letar efter vilka vägar som pengarna tar när de går från att vara siffror på ett konto till att vara kontanter.
Agda ger sedan pengar till sitt dekadenta barnbarn som går och köper hembränt för pengarna till sin nästa fest.
Och så är allt igång.
 
Alltså du är fruktansvärt osympatisk och dömande mot alla som lever sitt liv på annat sätt än du, har andra utgångspunkter och andra förmågor.
Fast ska man driva företag är det faktiskt relevant att ha basala kunskaper om bokföring. Annars får man låta bli att driva företag. Det är inte svårare än så. Det går att leja bort allt såklart men det anser åtminstone jag är alldeles för sårbart och riskfyllt.
 
Senast ändrad:
Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Har aldrig behövt göra det här förut heller, men nya regler tydligen, helt utan avisering innan utan bara tugga och svälj.
Menar du på fullt allvar att du tycker att mobilt BankId är dåligt för att det kräver ytterligare säkerhet?
Och att det blir krångligt för dig då din dosa har slut på batteri?
Hade det varit bättre att inte komma åt banken alls när dosan fick slut på batteri?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp