Varför är det suspekt?Det blir mer suspekt om någon skulle ha kvitton för alla inköp exakt på kronan.
Min sambo har den kontrollen på sin ekonomi.
Det går helt automatiskt för honom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det suspekt?Det blir mer suspekt om någon skulle ha kvitton för alla inköp exakt på kronan.
Du det är lite skillnad på att veta vad man håller på med och att förstå krångliga bokförings och skatteregler. Du behöver med andra ord inte vara oförskämd.Då så skall man nog inte ägna sig åt affärer alls.
Man måste ju begripa vad man håller på med.
Min fetning.
Branscher som omfattas av PTL MÅSTE utreda om de ser en varningssignal. Kan de inte utesluta att den där varningssignalen faktiskt är en varningssignal så måste de rapportera till finanspolisen. Det räcker med en SVAG MISSTANKE för att rapportering ska göras.
Nej att förstå enkel bokföring är del av att veta vad man håller på med när man gör affärer.Du det är lite skillnad på att veta vad man håller på med och att förstå krångliga bokförings och skatteregler. Du behöver med andra ord inte vara oförskämd.
Men svarta pengar är ju inte synonymt med kontanter. Det går ju utmärkt att swisha privatpersoner stora summor, eller göra större överföringar utan att någon bryr sig, det går ju lika bra att betala någon svart på det sättet om den har utfört något arbete åt mig? Att hindra folk från att ta ut kontanter hindrar liksom inte svartarbete.
Om man nu är så duktig på att fånga Bluff och Båg AB hur kommer det sig då att inte knarkgängen är satta ur spel utan fortfarande åker runt och skjuter ner varandra på gatorna. De tvättar ju pengarna genom de legala systemen
Al Capone åkte dit för skattebrott, så det är inte direkt en ny metod.
Kan vara del i penningtvätt som sagt.Vad är brottet att ta ut sina pengar i kontanter?
Vad är brottet att ta ut sina pengar i kontanter?
Så upplever inte jag att det går till. Min "tant Agda" tar ut en summa varje månad för handla för kontant och har aldrig behövt skicka in några kvitton. Hon har gjort så hela sitt långa liv.Men om Tant Agda tar ut sin pension i bankomaten, nej då jävlar! Då är det suspekt.
Tvivlar dock en smula på att orsaken till att han åkte dit för skattebrott baserades på att han tog ut pengar från sitt bankkonto.Al Capone åkte dit för skattebrott, så det är inte direkt en ny metod.
Jag kan absolut hålla med om att små kontantuttag kanske inte borde vara en varningssignal. Men som jag försökte säga i förra inlägget så förstår jag att man ibland går fel i det man kontrollerar, eftersom kraven är så höga och det är svåra bedömningar. I vår riskbedömning ger kontanthantering i sig en högre risknivå för kunden än om ingen kontanthantering finns, vi sätter aldrig låg risknivå på en kund som hanterar kontanter.Fast att man tar ut en mindre summa kontanter regelbundet är knappast en varningssignal, inte ens svag misstankte. Som sagt, polisen skulle inte bry sig ett jota, inte ens om du har så 100 k i fickan.
Tycker banken att det är suspekt, då får de väl rapportera det till finanspolisen då? Inte agera vigilante?
Det är inte olagligt att vare sig ha, eller handla med kontanter. Det är högst normalt. Hur får man det ens till "svag misstanke" om brott? Dessutom att behöva bevisa att man är oskyldig till ett brott man inte har begått, som man inte heller är misstänkt för, för ett privat företag? Inte ens polisen får bete sig på det viset.
Nånting hos våra banker börjar lukta väldigt unket.
Varför?I vår riskbedömning ger kontanthantering i sig en högre risknivå för kunden än om ingen kontanthantering finns, vi sätter aldrig låg risknivå på en kund som hanterar kontanter.
Kontanthantering anges som riskområde i vägledningen (jag kan just nu tyvärr inte säga vem som gett ut vägledningen vi följer, hittar inte den när jag googlar och tänker inte starta jobbdatorn under semestern). Det är också en av frågorna i mallen vi använder för riskbedömning (SRF Konsulterna).Varför?
Är det en lag som säger att all kontanthantering är suspekt, eller är det banken som bestämmer sina nivåer på riskbedömning?
Om det vore lag, så skulle polisen också vara rimligen intresserad av de som bär mycket kontanter. Men som sagt, kontanter i sig ger inte misstanke om brott.
Vad grundar banken sin misstanke på, på ett sätt som är unikt i europa så vitt jag kan förstå, utifrån hur kontanthantering sker i andra länder, där i många fall är det inte ens möjligt att handla med kort (ex torghandel med matvaror, mindre butiker etc)
Jo. Eller vad räknar du som stora summor i sammanhanget? Här i tråden verkar ju folk anse att 50 000 på ett år är mycket, du kan föra över betydligt mer än så på en enda privat överföring utan att bli ifrågasatt. I alla fall hos ”normala” banker, kan inte uttala mig om Länsförsäkringar på den fronten…Nej det går varken att swisha eller föra över stora summor pengar utan att banken ställer frågor om det.
Kan upplysa att jag både fått, och skickat 200 000 kr, i en överföring utan att LF Bank reagerade.Jo. Eller vad räknar du som stora summor i sammanhanget? Här i tråden verkar ju folk anse att 50 000 på ett år är mycket, du kan föra över betydligt mer än så på en enda privat överföring utan att bli ifrågasatt. I alla fall hos ”normala” banker, kan inte uttala mig om Länsförsäkringar på den fronten…
Kan upplysa att jag både fått, och skickat 200 000 kr, i en överföring utan att LF Bank reagerade.