Transaktionsförfrågan från banken

... Men ingen vet ju fortfarande om de egentligen ens kräver kvitton. Så jag tänker att det är onödigt att tvista om och spekulera kring det. Högst troligt kräver de inte alls kvitton även om det står så.

Jag ser inte varför det skulle vara onödigt att tvista och spekulera om eftersom det är så det står. Om det räcker med en förklaring borde man ju omformulera sig.
 
... Men ingen vet ju fortfarande om de egentligen ens kräver kvitton. Så jag tänker att det är onödigt att tvista om och spekulera kring det. Högst troligt kräver de inte alls kvitton även om det står så.
Vi har fått ett "hotbrev" från vår bank som vill att vi inkommer med både underlag och deklaration.
Kan de verkligen avluta vårt konto för att vi inte sparat Ica-kvitton sen över ett år tillbaka? :arghh:

Varför antar du något annat än vad ts (som läst kravet) uttryckligen skrivit?
 
Jag kan gott tycka att det ska divideras om, oavsett lagar och datasystem. Varför ska man bara låta det passera, för att lagen säger si och så? Banker, myndigheter etc är inte ofelbara ens i demokratier. Gränsen mellan fri och icke-fri kan bli hårfin, speciellt om medborgare bara står och tittar på.

Vill jag inte skicka in kvitton på kontanta dildoinköp eller på nån hemorrojdkräm från Apoteket eller mina femtiotvå kvitton från Systemet på en månad för att underhålla mitt alkoholmissbruk så borde jag få slippa utan att mitt konto blir avslutat. Jag tycker inte att det är svårare än så.
Alltså, jag håller helt med i sak. Precis som att jag inte vill inleda en klientrelation som i allt övrigt bygger på total tillit och sekretess med att ifrågasätta och kräva massor av svar. Jag tycker att kritiken mot systemet är befogat, men tycker det blir skevt att rikta det mot banken. De hade nog helst sluppit all denna mycket kostsamma administration också.

Debatten om PTL är viktig dock, så ”missförstå mig rätt”. Att skjuta budbäraren är inte rimligt bara, anser jag.
 
Jag ser inte varför det skulle vara onödigt att tvista och spekulera om eftersom det är så det står. Om det räcker med en förklaring borde man ju omformulera sig.
Å andra sidan: skulle inte reglerna bli tämligen tandlösa om det alltid bara räckte med att svara ”kontanta inköp vars innehåll jag inte vill redovisa”? Jag tror mer på en ”sträng” inledande formulering och därmed lite möjlighet till inofficiell flexibilitet när svaret kommer (jag tror de inget hellre önskar än att släppa igenom, men de skulle riskera problem om de var så slapphänta officiellt redan i första standardbrevet).
 
Å andra sidan: skulle inte reglerna bli tämligen tandlösa om det alltid bara räckte med att svara ”kontanta inköp vars innehåll jag inte vill redovisa”? Jag tror mer på en ”sträng” inledande formulering och därmed lite möjlighet till inofficiell flexibilitet när svaret kommer (jag tror de inget hellre önskar än att släppa igenom, men de skulle riskera problem om de var så slapphänta officiellt redan i första standardbrevet).

Om banken kräver eventuellt kriminella på kvitton så lovar jag att de kommer med kvitton. Det går ju inte att bevisa att det inte är deras egna kvitton. Jag anser nog hela företeelsen tandlös.
 
Om banken kräver eventuellt kriminella på kvitton så lovar jag att de kommer med kvitton. Det går ju inte att bevisa att det inte är deras egna kvitton. Jag anser nog hela företeelsen tandlös.
Ja alltså som sagt. Jag är inget fan. Men jag förstår att bankerna inte vågar chansa. Det handlar om att kunna visa att man gjort tillräckligt. Vi skräms upp varje år med utbildningar där tex domen mot urmakaren som fick fem millar i böter pga ”otillräcklig kontroll och rutiner” alltid lyfts fram.
Takbeloppet för sanktionsavgift är 1 miljon euro har jag för mig och är möjligen omsättningsbaserad (minns ej säkert).
 
... Men ingen vet ju fortfarande om de egentligen ens kräver kvitton. Så jag tänker att det är onödigt att tvista om och spekulera kring det. Högst troligt kräver de inte alls kvitton även om det står så.
Men då är ju hela proceduren endast ett spel för gallerierna. Hur ska banken säkerställa att jag inte har använt mina kontanter till svarthandel eller finansierat terrorism om de bara ställer frågan utan att kräva något underlag som bevis? Ingen kommer ju att svara att de ägnar sig åt brottslig verksamhet på en fråga.

Jag är helt övertygad om att banken inte kommer åt en enda svarthandlare på det här sättet. Inte heller är man i närheten av de stora, fula fiskarna som tvättar pengar och smiter från skatt genom att flytta stora summor mellan bolag i olika länder.
 
Jag kan gott tycka att det ska divideras om, oavsett lagar och datasystem. Varför ska man bara låta det passera, för att lagen säger si och så? Banker, myndigheter etc är inte ofelbara ens i demokratier. Gränsen mellan fri och icke-fri kan bli hårfin, speciellt om medborgare bara står och tittar på.

Vill jag inte skicka in kvitton på kontanta dildoinköp eller på nån hemorrojdkräm från Apoteket eller mina femtiotvå kvitton från Systemet på en månad för att underhålla mitt alkoholmissbruk så borde jag få slippa utan att mitt konto blir avslutat. Jag tycker inte att det är svårare än så.
Precis så! Och oavsett om det är bankens ”fel” eller inte, så borde vi verkligen debattera, ifrågasätta och ställa till ett j-a liv!!!
 
Helt ärligt.
Man måste se till att klara att hantera det som man ger sig in i.
Annars så får man ta hjälp.
Eller faktiskt låta bli att göra det som man inte klarar av.
Oförmåga eller inkompetens är inget frikort för svarthandel.
Jag har läst på lite om det där med typ äggförsäljning men fattar ingenting så jo det är typ kärnfysik för vissa. Ekonomi är för mig ungefär lika begripligt som Mandarin= totalt obegripligt.
 
Jag kan konstatera att diktaturen är nära. För mig handlar demokrati om mycket mer än att få gå till valurnan var fjärde år. Att kunna handla vad jag vill för mina pengar utan att vara tvingad att redovisa det för storebror är en grundläggande sak i en demokrati som verkar fungera ypperligt i många andra länder men som enligt lag är förbjudet i Sverige. Alltså har vi ingen demokrati längre, eller endast en partiell sådan.
 
Om banken kräver eventuellt kriminella på kvitton så lovar jag att de kommer med kvitton. Det går ju inte att bevisa att det inte är deras egna kvitton. Jag anser nog hela företeelsen tandlös.
Precis som (off topic...) det är busenkelt att photoshoppa ett vaccinbevis om man vill ut och resa. De kikar bara lite snabbt i kontrollen men scannar inget. (Mitt bevis är äkta ;-) )
 
Nej, du fångar Bluff och Båg också. Det har rensat ut gigantiskt i vissa branscher, t o m i den utsträckningen att somliga lagt ner och vänt hågen mot andra branscher på andra sätt. Det HAR vardaglig effekt att kunna spåra pengahantering.

T ex genom att ta bort insättningsautomater.
Om man nu är så duktig på att fånga Bluff och Båg AB hur kommer det sig då att inte knarkgängen är satta ur spel utan fortfarande åker runt och skjuter ner varandra på gatorna. De tvättar ju pengarna genom de legala systemen
 
Vem tusan sparar på matinköpskvitton mer än ett par steg bort från kassan, för att kolla så allt slogs in riktigt?
Hur kan man ens få för sig att be om kvitton retroaktivt?

Det blir mer suspekt om någon skulle ha kvitton för alla inköp exakt på kronan.

Inget som ens säger att det är ens egna kvitton, eller att inte alla kvitton återanvänds till andra. För inte får väl banken ta kopia på några kvitton för att spara?

Hur man vrider och vänder på det hela så är det bara dumt. Inte stoppar det någon brottsling, men ställer till med otyg för den gemene kunden.
 
Nej, du fångar Bluff och Båg också. Det har rensat ut gigantiskt i vissa branscher, t o m i den utsträckningen att somliga lagt ner och vänt hågen mot andra branscher på andra sätt. Det HAR vardaglig effekt att kunna spåra pengahantering.

T ex genom att ta bort insättningsautomater.


Bluff&Båg AB tar med sig kontanterna/svenska kronor till utlandet och växlar eller sätter in de där, utan att behöva bry sig det minsta.

Om du någon gång flyger, titta lite nogrannare på de som arbetspendlar. 50-90 tusen kronor i fickan är vanlig syn. Ingenting som polisen kan titta närmare på, heller.


Men om Tant Agda tar ut sin pension i bankomaten, nej då jävlar! Då är det suspekt.
 
Bankerna tjänar inte särskilt mycket på privatpersoner med 'vanlig' ekonomi utan företag, så de har råd att behandla oss som skit. Att vi som enskild byter bank berör dem inte alls. @Unafraid nu tar jag för givet att din släkting inte använder banken i begränsad utsträckning och att det inte gäller några större summor. Så det kostar inte banken något att inte hjälpa.

Det kan hända att banken frågar om användningssyftet vid uttag av kontanter. Det här beror på att banken har en lagstadgad skyldighet att känna sina kunder och veta hur kunden använder sina pengar. På det här sättet kan banken trygga kundens ekonomiska fördel och upptäcka eventuell olaglig verksamhet.
Vi vet att största delen av våra kunder är ärliga och att medlen har ett lagligt ursprung, men vi måste fråga så många som möjligt för att hitta undantagen.

Även om det just i släktingens fall är absurt så finns det exempel på hur äldre människor har utnyttjats i penningtvätt utan att ha varit medvetna om det.
 
Bluff&Båg AB tar med sig kontanterna/svenska kronor till utlandet och växlar eller sätter in de där, utan att behöva bry sig det minsta.

Om du någon gång flyger, titta lite nogrannare på de som arbetspendlar. 50-90 tusen kronor i fickan är vanlig syn. Ingenting som polisen kan titta närmare på, heller.


Men om Tant Agda tar ut sin pension i bankomaten, nej då jävlar! Då är det suspekt.

Du menar att en vill flytta sina tillgångar utomlands?
 
Det är väl ändå inte okänt att det finns förmånligare länder än Svea rike att husera stora pengar hos och utan frågor.
Väldigt tilltalande för stora, fula fiskar med smutsiga pengar.
Absolut inte, jag var bara oklar över om vi bytt fokus till att frakta pengar utanför gränserna. För då är det ju bara att ta ut 4500 kr/månad och spara ihop en hög för att ta över gränsen - i fickan som beskrivs ovan.
 
Absolut inte, jag var bara oklar över om vi bytt fokus till att frakta pengar utanför gränserna. För då är det ju bara att ta ut 4500 kr/månad och spara ihop en hög för att ta över gränsen - i fickan som beskrivs ovan.

Nej vi har inte bytt fokus. Man fångar inga skurkar genom att kontrollera någon som tar ut 4500 i månaden, när någon annan tar med sig 50k i fickan i veckan.

Man silar mygg och sväljer kameler och kallar det för att ha vidtagit säkerhetsåtgärder för penningtvätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp