Transaktionsförfrågan från banken

Exakt. Det är väl lite som med droger också kanske? Man fångar de där som lite oregelbundet röker på eller så, för att man sen ska kunna ta sig uppåt i ledet.

Det måste slås tillbaka på fler fronter. Det ska vara obekvämt att vara slutanvändare, det ska vara svårt och jobbigt att hantera och då stryps automatiskt tillgången/efterfrågan högre upp. Men att tro att en åtgärd ska ha effekt på alla plan tror jag är naivt.

Blir det svårare för snickaren blir det svårare för de han jobbar med längre upp, de som säljer svart från byggvaruhandel, den som stjäler från lastbilen i organiserad form för att kunna sälja svarta varor till bygghandeln. För den som i ligor organiserar lastbilsstölderna på rastplatser sysslar också med närliggande människohandel. Och prostitution. Och har lite utländska byggarbetare boende i en fuktig källare utan toalett.
 
Det måste slås tillbaka på fler fronter. Det ska vara obekvämt att vara slutanvändare, det ska vara svårt och jobbigt att hantera och då stryps automatiskt tillgången/efterfrågan högre upp. Men att tro att en åtgärd ska ha effekt på alla plan tror jag är naivt.

Blir det svårare för snickaren blir det svårare för de han jobbar med längre upp, de som säljer svart från byggvaruhandel, den som stjäler från lastbilen i organiserad form för att kunna sälja svarta varor till bygghandeln. För den som i ligor organiserar lastbilsstölderna på rastplatser sysslar också med närliggande människohandel. Och prostitution. Och har lite utländska byggarbetare boende i en fuktig källare utan toalett.
Word.
 
Exakt. Det är väl lite som med droger också kanske? Man fångar de där som lite oregelbundet röker på eller så, för att man sen ska kunna ta sig uppåt i ledet.
Men de som är höga varje dag och uppehåller sig i tunnelbanan/busstationer mm de kan knarka i lugn och ro och göra sina affärer öppet år efter år.... Det borde ju vara plättlätt att bara lägga ner några timmar att följa efter en person för att komma åt den som sålt, osv. Men de som knarkar mycket verkar leva relativt ostört.
 
Det är inte en åsikt.
Demokrati fungerar så, demokrati är inte något idiotsäkert system för att säkerställa solidaritet.

Jag får väl ändå svara på de delar som jag vill i den ordning som jag vill.
Varför vill du styra mig på det viset?
Demokrati fungerar om vi skyddar den, vilket vi måste göra just för att det inte är ett idiotsäkert system. Det finns väldigt många saker vi kan göra för att skydda demokratin, en av dem är att inte skapa en övervakningsstat. Vill du skydda demokratin så är det bra att inte propagera för de saker som hjälper till att demontera den.
En annan variant är ju att du väntar tills att jag har svarat på alla delar i din argumentation innan du bemöter svaren.
Tålamod.
Jag har inte möjlighet att skriva så mycket sammanhängande på en gång. Särskilt inte om jag måste koncentrera mig och tänka till.
Livet kommer emellan.
Det här forumet har en väldigt bra funktion som sparar ett inlägg du börjat skriva på tills du är redo att skicka det. Du får såklart göra hur du vill, men det kan ju främja diskussionen om du genomför ett helt resonemang i ett inlägg istället för att klippa sönder diskussionen.
 
Men de som är höga varje dag och uppehåller sig i tunnelbanan/busstationer mm de kan knarka i lugn och ro och göra sina affärer öppet år efter år.... Det borde ju vara plättlätt att bara lägga ner några timmar att följa efter en person för att komma åt den som sålt, osv. Men de som knarkar mycket verkar leva relativt ostört.

Wow. Det var nog något av de minst inkännande, minst empatiska och mest clueless inlägg jag sett genom alla åren på Buke.

Jag hoppas verkligen, verkligen att detta är något du skrivit endast för att skörda retorisk poäng.
 
Som en liten spinnoff har jag under mina 11 år utomlands inte en enda gång behövt tala om för banken vad jag gör med mina pengar. Trots det lyckas dom jaga och få fatt i penningbusar.
Det är min erfarenhet efter många år utomlands också, även i andra EU-länder (trots då att svenska banker hävdar att det är EU regler så kan andra länder alltså sköta det betydligt enklare och mer diskret och ändå få tag i busarna).
 
Det är min erfarenhet efter många år utomlands också, även i andra EU-länder (trots då att svenska banker hävdar att det är EU regler så kan andra länder alltså sköta det betydligt enklare och mer diskret och ändå få tag i busarna).

Får de verkligen tag i busarna? Jag följer inte internationella rapporter så jag vet inte. Däremot ser jag från rapportering här att Sverige hjälper andra länder med hjälp av den spårning som sker här.
 
Som en liten spinnoff har jag under mina 11 år utomlands inte en enda gång behövt tala om för banken vad jag gör med mina pengar. Trots det lyckas dom jaga och få fatt i penningbusar.

Jag känner folk (äldre) som alltid går till bankautomaten när pensionen kommit och tar ut en summa pengar som ska räcka hela månaden utan att banken tycker att det är nåt konstigt.
 
Wow. Det var nog något av de minst inkännande, minst empatiska och mest clueless inlägg jag sett genom alla åren på Buke.

Jag hoppas verkligen, verkligen att detta är något du skrivit endast för att skörda retorisk poäng.

Tyvärr har jag upplevt detta på nära håll. Vi anhöriga vill inget hellre att personen "åker in", då vet vi iallafall om personen lever eller inte närmsta tiden :(
Har tyvärr för stor erfarenhet av missbrukare.
 
Det här forumet har en väldigt bra funktion som sparar ett inlägg du börjat skriva på tills du är redo att skicka det. Du får såklart göra hur du vill, men det kan ju främja diskussionen om du genomför ett helt resonemang i ett inlägg istället för att klippa sönder diskussionen.
Jag har Dyslexi och har hittat mina strategier för att hantera det. Att klippa upp texten i små bitar är en av dessa strategier.
Att radbryta för varje mening en annan.
Om det stör dig mycket så kan du ju klippa ihop texten när jag är klar.
 
Det är väl inte någon som påstått att det är Ulla man vill åt. Problemet är att det är Ulla man fångar och gör livet till ett helvete för henne men Bluff och Båg AB kommer undan eftersom de glatt rasslar runt gigantiska summor svarta pengar i systemet utan att någon reagerar eftersom de vet hur man gör det utan upptäckt.
Visst Ullas 50:- i veckan är svarta men resultatet är ändå oproportionerligt och man skjuter mygg med granatkastare
Hur kan livet bli till ett helvete bara för att man måste redovisa sina inkomster?
Jag redovisar alla mina inkomster och mitt liv är då definitivt inget helvete.

Om Ulla håller koll på sina inkomster och utgifter runt trädgårdshönsen så kan hon ta emot Swish utan att det blir några som helst problem.
 
Hur kan livet bli till ett helvete bara för att man måste redovisa sina inkomster?
Jag redovisar alla mina inkomster och mitt liv är då definitivt inget helvete.

Om Ulla håller koll på sina inkomster och utgifter runt trädgårdshönsen så kan hon ta emot Swish utan att det blir några som helst problem.
Om man vet hur man gör så är problemet noll men om man inte vet och blir av med sitt bankkonto så blir det problem. För många är inte redovisning medfött utan jäkligt krångligt. Tycker du att folk ska svälta ihjäl pga låst bankkonto för att de säljer ägg för 200:- i månaden?
 
Får de verkligen tag i busarna? Jag följer inte internationella rapporter så jag vet inte. Däremot ser jag från rapportering här att Sverige hjälper andra länder med hjälp av den spårning som sker här.
"Mer pengar betyder inte automatiskt mer brottslighet
Penningbrott kräver i grunden det som kallas penningtvätt för att ge den illegala inkomsten en laglig beläggning. När man tittar på kontantintensiva länder som Tyskland är det märkbart att, trots frekvent kontantanvändning, är skuggsektorn relativt liten, i Österrike är situationen ännu bättre, trots ännu mer intensiv kontantanvändning. I Sverige däremot, där kontanter sällan används, är skuggsektorn fortfarande medelstor.

Källa: Die Deutsche-Bank-Studie med titeln „Bargeld, Freiheit und Verbrechen – Bargeld in der digitalen Welt“ (sen November 2016 även tillgänglig på engelska)."

Anmälda fall av penningtvätt till Polisen i Tyskland:
Screenshot_20211227-123116_Chrome.webp
 
Jag har Dyslexi och har hittat mina strategier för att hantera det. Att klippa upp texten i små bitar är en av dessa strategier.
Att radbryta för varje mening en annan.
Om det stör dig mycket så kan du ju klippa ihop texten när jag är klar.
Kan inte riktigt veta när du är klar, men jag svarar på det du skriver. Var inte menat som något personligt, bara en reflektion kring att det är svårt att föra djupare resonemang. Du skriver som passar dig, som jag redan sagt, men det kommer såklart påverka diskussionen.
 
Kan inte riktigt veta när du är klar, men jag svarar på det du skriver. Var inte menat som något personligt, bara en reflektion kring att det är svårt att föra djupare resonemang. Du skriver som passar dig, som jag redan sagt, men det kommer såklart påverka diskussionen.
Jag kan tala om när jag är klar.
Jag har för avsikt att svara på alla delar av ditt inlägg.
Men då vissa delar kräver en större koncentration för att svara på så får det bli när jag hinner med det.
Jag uppskattar att behöva tänka efter litet djupare men behöver ha det litet lugnare omkring mig än vad jag har nu.
Jul, stor familj och konstanta störningar fungerar inte med komplicerat tänkande.
 
Om man vet hur man gör så är problemet noll men om man inte vet och blir av med sitt bankkonto så blir det problem. För många är inte redovisning medfött utan jäkligt krångligt. Tycker du att folk ska svälta ihjäl pga låst bankkonto för att de säljer ägg för 200:- i månaden?
Helt ärligt.
Man måste se till att klara att hantera det som man ger sig in i.
Annars så får man ta hjälp.
Eller faktiskt låta bli att göra det som man inte klarar av.
Oförmåga eller inkompetens är inget frikort för svarthandel.
 
Helt ärligt.
Man måste se till att klara att hantera det som man ger sig in i.
Annars så får man ta hjälp.
Eller faktiskt låta bli att göra det som man inte klarar av.
Oförmåga eller inkompetens är inget frikort för svarthandel.

Banker kan ju faktiskt också agera fel. Som i @Migo s fall, till exempel. Eller var det Migos fel som inte klarade av att hantera det som "hen gett sig in i"?

Banker är inte ofelbara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp