Transaktionsförfrågan från banken

Ber om ursäkt att jag inte skrev ut hela meningen med känna sig hotad till att bli av med sitt bankkonto. Tänkte nog att det var uppenbart då det är vad som diskuterats. Det kan vara nog så obehagligt dock.

Ingen tog illa upp, jag ville bara att det skulle tydliggöras.
 
Inte läst hela tråden, men ett tillägg. En äldre släkting, som inte har fyllt i "kundkännedom" får kontot fryst 31/12. Släktingen har svårigheter med att förstå dessa papper och har inte kvar dom. Storbanken vägrar skicka nya, utan hen måste in i centrum i staden i mellandagarna för att gå in på banken. Släktingen är i många riskgrupper och borde stanna hemma. Hen klarar absolut inte av att åka till banken själv.

Tydligen var kundtjänsten löjligt dålig när en annan släkting ringde för att förklara situationen. 🤷
 
Inte läst hela tråden, men ett tillägg. En äldre släkting, som inte har fyllt i "kundkännedom" får kontot fryst 31/12. Släktingen har svårigheter med att förstå dessa papper och har inte kvar dom. Storbanken vägrar skicka nya, utan hen måste in i centrum i staden i mellandagarna för att gå in på banken. Släktingen är i många riskgrupper och borde stanna hemma. Hen klarar absolut inte av att åka till banken själv.

Tydligen var kundtjänsten löjligt dålig när en annan släkting ringde för att förklara situationen. 🤷
Tillägg, jag tycker det här med kundkännedom är helt rimligt. Men om en pensionär som aldrig haft ett BankID och dessutom har svårigheter att förstå den här grejen för hjälp av en nära släkting för att kontakta banken, visst hjälper man hen och skjuter fram "sista svarstiden"? Det känns som ett exempel på ruskigt dåligt kundtjänst. Hen har haft samma bank i typ 30+ år.

Jag är nästan lite ledsen över att ha samma bank. 🤷
 
Tillägg, jag tycker det här med kundkännedom är helt rimligt. Men om en pensionär som aldrig haft ett BankID och dessutom har svårigheter att förstå den här grejen för hjälp av en nära släkting för att kontakta banken, visst hjälper man hen och skjuter fram "sista svarstiden"? Det känns som ett exempel på ruskigt dåligt kundtjänst. Hen har haft samma bank i typ 30+ år.

Jag är nästan lite ledsen över att ha samma bank. 🤷
Jag tror helt ärligt inte att det faller bankerna i tanken att man kan göra så. Idag är du inte, i bankens ögon, en kund hos dem utan banken gör dig en tjänst som låter dig ha dina pengar hos dem. De behandlar ju konsekvent sina kunder som skit och vi kan inte ta oss loss eftersom hela branschen ser likadan ut och vi är tvingade att ha ett bankkonto någonstans.
 
Jag tror helt ärligt inte att det faller bankerna i tanken att man kan göra så. Idag är du inte, i bankens ögon, en kund hos dem utan banken gör dig en tjänst som låter dig ha dina pengar hos dem. De behandlar ju konsekvent sina kunder som skit och vi kan inte ta oss loss eftersom hela branschen ser likadan ut och vi är tvingade att ha ett bankkonto någonstans.

Jag instämmer, kundvård är inget de ens hört talas om idag. De senaste gångerna jag varit i kontakt med banker har jag blivit oerhört snorkigt bemött och verkligen inte känt mig som en önskad kund.
 
Om du bygger upp den här odemokratiska övervakningsstaten, hur tror du att det påverkar människors vilja att vara laglydiga, människors tilltro till demokratin, människors tilltro till myndigheter, och livsvillkoren för de utsatta som utnyttjas av de giriga?
Om majoriteten av människorna vill ha det så, så är det ju det som är utövande av demokrati. Många uttrycker att eftersom att andra kommer undan med värre brott så kan de ta sig rätten att småfiffla.
Småfifflande undergräver staten på många vis bl.a. genom att minska de skatteintäkter som skall gå till den gemensamma kakan.
 
Och återigen, de som verkligen begår ekobrott och har med svarta pengar på stor skala att göra tar inte ut några tusen i kontanter för att hålla på med brottslighet. Operera inte tårna om det är hälen som är trasig.
De stora, svarta pengarna börjar med många små svarta pengar.
Det börjar med små personliga köp av svarta tjänster (eller droger) och samlar sedan ihop sig till de där stora pengarna.
Genom att följa den lilla bäcken så hoppas man att hitta till ån.
 
Det är lite enögt tänkt, Nyttan med övervakningskameror är både överskattad men även underskattad. Kameran gör nytta i kombination med fler åtgärder, dels att bilderna övervakas, och kan agera när något händer, men är även en del i skeenden före, under och efter. Kamerorna är viktiga och ofta del i lyckade brottsutredningar. De är trygghetsskapande för boende och näringsidkare.
Akilov med lastbilen hittades med hjälp av en övervakningskamera på en buss.
En kollega till mig körde bussen.
 
Jag vet men som det är nu så kämpar vi inte ens emot det utan bygger fast oss mer och mer.
Spelar ingen roll för mig. Jag har inga barn som kommer leva i den diktatur vi idag snabbt bygger upp grunden till bla genom att lägga sig i vad folk handlar för sina pengar på Ica
Vem är det som är lägger sig i VAD folk handlar för sina pengar på Ica, utom Ica själva förstås och möjligtvis Icas konkurrenter inom dagligvaruhandeln? Och om det vore så att någon annan part var intresserad, hur menar du att det skulle leda till diktatur? Det saknas många mellanled i ditt resonemang.
 
Om majoriteten av människorna vill ha det så, så är det ju det som är utövande av demokrati. Många uttrycker att eftersom att andra kommer undan med värre brott så kan de ta sig rätten att småfiffla.
Småfifflande undergräver staten på många vis bl.a. genom att minska de skatteintäkter som skall gå till den gemensamma kakan.
Du är alltså av åsikten att om tillräckligt många röstar för att vi ska ta bort demokratin så är det demokrati att avskaffa demokratin? Och att det är värt det att skapa en övervakningsstat som lätt kan missbrukas, samt bryta ner befolkningens tillit till demokratin och statsmakten, för att få in skattepengar som sedan ska användas till mer övervakning och kontroll av en allt mer missnöjd befolkning? Ser du inte att vi är på god väg in i denna nedåtspiral med de åtgärder du förespråkar?

Jag säger inte att problemet inte existerar, jag argumenterar för att lösningen inte är detaljövervakning av medborgarna (vilket vi möjliggör genom att ta bort kontanter).
De stora, svarta pengarna börjar med många små svarta pengar.
Det börjar med små personliga köp av svarta tjänster (eller droger) och samlar sedan ihop sig till de där stora pengarna.
Genom att följa den lilla bäcken så hoppas man att hitta till ån.
Nej, de stora svarta pengarna i Sverige kommer allt som oftast in genom att stora företag och rika/makthavande individer fifflar med i övrigt vita pengar. Och detta är relativt lätt att spåra, vilket otaliga journalistiska avslöjanden visar, men av politiska och egoistiska själ läggs skulden istället på småfifflarna, som du kallar dem. Och de som tjänar stora pengar på droghandel och liknande går mycket bra att leta upp utan att skapa en övervakningsstat; särskilt, som jag redan har sagt, om vi skapar den trygghet och tillit som behövs för att minska både drogberoende och mindre brottslighet.

Skulle vara tacksam om du väntade med att svara tills du kan bemöta hela min argumentation, så slipper jag svara med att upprepa saker du klippt bort :)
 
Akilov med lastbilen hittades med hjälp av en övervakningskamera på en buss.
En kollega till mig körde bussen.
Det var en privatperson som hittade honom gående i Märsta, vill jag minnas. Men bilden som offentliggjordes kanske var från en buss
SvD:
”Drygt en timme senare offentliggjorde polisen en bild från en övervakningskamera på den misstänkte. Han greps i Märsta några timmar senare efter att en man känt igen honom från bilden och larmat polisen.”
Hela artikeln: https://www.svd.se/sa-hittades-akilov-efter-dadet
 
De stora, svarta pengarna börjar med många små svarta pengar.
Det börjar med små personliga köp av svarta tjänster (eller droger) och samlar sedan ihop sig till de där stora pengarna.
Genom att följa den lilla bäcken så hoppas man att hitta till ån.
Så du menar att genom att förhindra att Ulla 75 år att sälja överskottet på äggen från sina trädgårdshöns utan att skratta har något att göra med knarket som gömdes i marmorskivorna. Tillåt mig att kraftigt tvivla att det har med varandra är göra öht.

Är bara en av dessa som kan stoppas med att ta bort kontanter i Sverige. Tips, det är inte knarket som hindras.
 
Jag tycker det börjar bli obehagligt med alla dessa frågor på banken vad jag ska göra med mina pengar. Detta att dom vill kolla mig. Vad jag gör med pengarna. Tex så för ett år sedan. Jag tog ut en liten större summa pengar som jag naturligvis var tvungen att meddela några dagar innan.. Tog ut pengarna och kassörskan frågade vad jag skulle göra med dom?? Vad har hon med det att göra? Om jag ska åka och handla kläder, köpa bil, köpa möbler osv? Det är fortfarande mina pengar som jag använder som jag vill.

Men blir rädd när man läser i en speciell fbgrupp om hur bankerna stänger konto efter konto. Speciellt för äldre människor.
 
Vem är det som är lägger sig i VAD folk handlar för sina pengar på Ica, utom Ica själva förstås och möjligtvis Icas konkurrenter inom dagligvaruhandeln? Och om det vore så att någon annan part var intresserad, hur menar du att det skulle leda till diktatur? Det saknas många mellanled i ditt resonemang.
Du jag orkar inte förklara igen. Läs tråden så bör du förstå. (Tips Kina II, Östtyskland osv)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp