Transaktionsförfrågan från banken

Du är alltså av åsikten att om tillräckligt många röstar för att vi ska ta bort demokratin så är det demokrati att avskaffa demokratin? Och
Det är inte en åsikt.
Demokrati fungerar så, demokrati är inte något idiotsäkert system för att säkerställa solidaritet.

Jag får väl ändå svara på de delar som jag vill i den ordning som jag vill.
Varför vill du styra mig på det viset?
 
Skulle vara tacksam om du väntade med att svara tills du kan bemöta hela min argumentation, så slipper jag svara med att upprepa saker du klippt bort
En annan variant är ju att du väntar tills att jag har svarat på alla delar i din argumentation innan du bemöter svaren.
Tålamod.
Jag har inte möjlighet att skriva så mycket sammanhängande på en gång. Särskilt inte om jag måste koncentrera mig och tänka till.
Livet kommer emellan.
 
Det var en privatperson som hittade honom gående i Märsta, vill jag minnas. Men bilden som offentliggjordes kanske var från en buss
SvD:
”Drygt en timme senare offentliggjorde polisen en bild från en övervakningskamera på den misstänkte. Han greps i Märsta några timmar senare efter att en man känt igen honom från bilden och larmat polisen.”
Hela artikeln: https://www.svd.se/sa-hittades-akilov-efter-dadet
Ja, bilden var ju viktig i det sammanhanget.
 
Det var en privatperson som hittade honom gående i Märsta, vill jag minnas. Men bilden som offentliggjordes kanske var från en buss
SvD:
”Drygt en timme senare offentliggjorde polisen en bild från en övervakningskamera på den misstänkte. Han greps i Märsta några timmar senare efter att en man känt igen honom från bilden och larmat polisen.”
Hela artikeln: https://www.svd.se/sa-hittades-akilov-efter-dadet
"Hon och hennes kollegor fick kort efter dådet uppdraget att via de 4 500 kameror som de har tillgång till i Stockholm spåra den misstänkte gärningsmannen som var på flykt."
Det var i spårandet som busskamerorna användes.
 
Så du menar att genom att förhindra att Ulla 75 år att sälja överskottet på äggen från sina trädgårdshöns utan att skratta har något att göra med knarket som gömdes i marmorskivorna. Tillåt mig att kraftigt tvivla att det har med varandra är göra öht.

Är bara en av dessa som kan stoppas med att ta bort kontanter i Sverige. Tips, det är inte knarket som hindras.
Men varför skulle någon få handla svart?
Vad ger Ulla det privilegiet?
Skall det inte vara lika för alla?

Vad skall Ulla sedan köpa för sina oskattade pengar?
Svart arbetskraft för att fixa i huset?
 
Släktingen har inga problem att sköta ekonomin, hen har full koll på den, men har svårt med "krångliga papper" och nymodigheter som smartphones och andra digitala lösningar.
Men att ha svårt med krångliga papper och den nya tekniken är ju en del av det som man kan få hjälp med.
Att kasta viktiga papper för att de är krångliga är ju inte att ha koll.
 
Så du menar att genom att förhindra att Ulla 75 år att sälja överskottet på äggen från sina trädgårdshöns utan att skratta har något att göra med knarket som gömdes i marmorskivorna. Tillåt mig att kraftigt tvivla att det har med varandra är göra öht.

Är bara en av dessa som kan stoppas med att ta bort kontanter i Sverige. Tips, det är inte knarket som hindras.

Jag tycker det är oerhört farligt att gulla till svarthandeln. Ulla är i samma grupp som hantverkare, krögare och andra som kan tänkas bygga sin ekonomi på svarta pengar. Som inte går till staten för sjukhus, pensioner, dagis och skolor.

Ulla åker tyvärr på en släng av sleven i jakt på Kalle Krögare som levt på sina garderobspengar sedan 1995 för att hålla sig undan fogden som vill mäta ut för hans miljonskulder, Eller Sven Snickare som inte gillar att betala underhåll till sina ungar nu när han är frånskild och därför flyger under radarn med svartbyggda altaner, omlagda tak och nysatta väggar.

Om du tror att det är Ulla som lagen vill åt tror jag du lever i ett fantasiland.
 
Men varför skulle någon få handla svart?
Vad ger Ulla det privilegiet?
Skall det inte vara lika för alla?

Vad skall Ulla sedan köpa för sina oskattade pengar?
Svart arbetskraft för att fixa i huset?

Alla grejer man säljer som privatperson på blocket blir ju "svart".
Om Ulla säljer 10 ägg för 50kr i veckan är väl inte något att jämföra med en yrkeskriminell, hobbyverksamhet får man ju ha upp till en viss summa innan det blir beskattningsbart.
Troligen köper Ulla hönsfoder för pengarna på granngården. Det är ju inte direkt gratis att ha höns så vinst av försäljningen blir det troligtvis inte.
 
Jag tycker det är oerhört farligt att gulla till svarthandeln. Ulla är i samma grupp som hantverkare, krögare och andra som kan tänkas bygga sin ekonomi på svarta pengar. Som inte går till staten för sjukhus, pensioner, dagis och skolor.

Ulla åker tyvärr på en släng av sleven i jakt på Kalle Krögare som levt på sina garderobspengar sedan 1995 för att hålla sig undan fogden som vill mäta ut för hans miljonskulder, Eller Sven Snickare som inte gillar att betala underhåll till sina ungar nu när han är frånskild och därför flyger under radarn med svartbyggda altaner, omlagda tak och nysatta väggar.

Om du tror att det är Ulla som lagen vill åt tror jag du lever i ett fantasiland.
Jag skulle vilja ge det här inlägget massor av "Gilla".
Det är ju precis det som det handlar om.
Bidragsbrotten inte att förglömma.
 
Jag tycker det börjar bli obehagligt med alla dessa frågor på banken vad jag ska göra med mina pengar. Detta att dom vill kolla mig. Vad jag gör med pengarna. Tex så för ett år sedan. Jag tog ut en liten större summa pengar som jag naturligvis var tvungen att meddela några dagar innan.. Tog ut pengarna och kassörskan frågade vad jag skulle göra med dom?? Vad har hon med det att göra? Om jag ska åka och handla kläder, köpa bil, köpa möbler osv? Det är fortfarande mina pengar som jag använder som jag vill.

Men blir rädd när man läser i en speciell fbgrupp om hur bankerna stänger konto efter konto. Speciellt för äldre människor.
Tro mig - de VILL garanterat inte. Som advokat som lyder under PTL och dess effekter (där den lagstiftningen går över klientsekretess, i vissa lägen kräver att vi redan vid ”misstanke” anger våra klienter osv) och får lägga avsevärda resurser på både interna resurser och hantering av kundkännedom (där det ibland ska spåras styrelseledamöter på andra sidan jorden känns det som) så kan jag lova att det inte är något som görs av vilja. Tvärtom är det oerhört obekvämt, kostsamt och många gånger i konflikt med min advokatinstinkt. Tack och lov förstår de flesta av våra klienter (bolag primärt) numer varför så vi slipper klä skott för frustrationen. Bankerna som har att göra med privatpersoner lär ha det värre.

Det är enormt höga böter för den som inte i alla lägen kan visa total kundkännedom. Nu senast ngn husbilsförsäljare som tagit emot kontanter på något sätt (inte läst mer än kort referat) som fick miljonböter. Så: ingen vågar chansa. Det enda sätt man kan göra fel på är i princip att vara flexibel och kundföljsam.
 
Alla grejer man säljer som privatperson på blocket blir ju "svart".
Om Ulla säljer 10 ägg för 50kr i veckan är väl inte något att jämföra med en yrkeskriminell, hobbyverksamhet får man ju ha upp till en viss summa innan det blir beskattningsbart.
Troligen köper Ulla hönsfoder för pengarna på granngården. Det är ju inte direkt gratis att ha höns så vinst av försäljningen blir det troligtvis inte.
Det är ingen som är ute efter Ulla. Ulla hamnar dock i samma nät.

Nej, det du säljer på blocket som genomsnittlig privatperson är inte svart. SKV har massor med bra information.
https://www.skatteverket.se/privat/...forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html
 
Senast ändrad:
Tack och lov förstår de flesta av våra klienter (bolag primärt) numer varför så vi slipper klä skott för frustrationen. Bankerna som har att göra med privatpersoner lär ha det värre.
Min bankkontakt på, faktiskt, just Länsförsäkringar Bank är oerhört skicklig på att hantera allt sådant här.
Vi har ett mycket bra sammarbete.
Han beskriver hur det fungerar och så löser vi saker och ting efter de förutsättningar som finns att jobba efter.
 
Jag tycker det är oerhört farligt att gulla till svarthandeln. Ulla är i samma grupp som hantverkare, krögare och andra som kan tänkas bygga sin ekonomi på svarta pengar. Som inte går till staten för sjukhus, pensioner, dagis och skolor.

Ulla åker tyvärr på en släng av sleven i jakt på Kalle Krögare som levt på sina garderobspengar sedan 1995 för att hålla sig undan fogden som vill mäta ut för hans miljonskulder, Eller Sven Snickare som inte gillar att betala underhåll till sina ungar nu när han är frånskild och därför flyger under radarn med svartbyggda altaner, omlagda tak och nysatta väggar.

Om du tror att det är Ulla som lagen vill åt tror jag du lever i ett fantasiland.
Det är väl inte någon som påstått att det är Ulla man vill åt. Problemet är att det är Ulla man fångar och gör livet till ett helvete för henne men Bluff och Båg AB kommer undan eftersom de glatt rasslar runt gigantiska summor svarta pengar i systemet utan att någon reagerar eftersom de vet hur man gör det utan upptäckt.
Visst Ullas 50:- i veckan är svarta men resultatet är ändå oproportionerligt och man skjuter mygg med granatkastare
 
Det är väl inte någon som påstått att det är Ulla man vill åt. Problemet är att det är Ulla man fångar och gör livet till ett helvete för henne men Bluff och Båg AB kommer undan eftersom de glatt rasslar runt gigantiska summor svarta pengar i systemet utan att någon reagerar eftersom de vet hur man gör det utan upptäckt.
Visst Ullas 50:- i veckan är svarta men resultatet är ändå oproportionerligt och man skjuter mygg med granatkastare

Nej, du fångar Bluff och Båg också. Det har rensat ut gigantiskt i vissa branscher, t o m i den utsträckningen att somliga lagt ner och vänt hågen mot andra branscher på andra sätt. Det HAR vardaglig effekt att kunna spåra pengahantering.

T ex genom att ta bort insättningsautomater.
 
Nej, du fångar Bluff och Båg också. Det har rensat ut gigantiskt i vissa branscher, t o m i den utsträckningen att somliga lagt ner och vänt hågen mot andra branscher på andra sätt. Det HAR vardaglig effekt att kunna spåra pengahantering.

T ex genom att ta bort insättningsautomater.
Exakt. Det är väl lite som med droger också kanske? Man fångar de där som lite oregelbundet röker på eller så, för att man sen ska kunna ta sig uppåt i ledet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp