Transaktionsförfrågan från banken

Nej vi har inte bytt fokus. Man fångar inga skurkar genom att kontrollera någon som tar ut 4500 i månaden, när någon annan tar med sig 50k i fickan i veckan.

Man silar mygg och sväljer kameler och kallar det för att ha vidtagit säkerhetsåtgärder för penningtvätt.

... och jag håller inte med. Man fångar både illasinnade mygg och elaka kameler.
 
I min mening därför att banken kan göra mer vad gäller den biten.

På vilket vis menar du? Polisen vid gränsen kan inte säga " Varifrån kommer de här pengarna, har du kvitton?" och beslagta de.

Men banken, ett privat företag, kan säga " Berätta vad du har gjort med dina kontanter som vi vet hur du har fått, och visa kvitton annars låser vi dig ute från dina pengar"?


Om våra privata banker har mer befogenheter med polisärenden än vad polisen har, så har nåt gått riktigt snett.
 
På vilket vis menar du? Polisen vid gränsen kan inte säga " Varifrån kommer de här pengarna, har du kvitton?" och beslagta de.

Men banken, ett privat företag, kan säga " Berätta vad du har gjort med dina kontanter som vi vet hur du har fått, och visa kvitton annars låser vi dig ute från dina pengar"?


Om våra privata banker har mer befogenheter med polisärenden än vad polisen har, så har nåt gått riktigt snett.

Hur stor är sannolikheten att någon stoppar mig vid gränsen? Försvinnande liten. Ingen vet något. Banken vet, de har koll på cashen.
 
Hur stor är sannolikheten att någon stoppar mig vid gränsen? Försvinnande liten. Ingen vet något. Banken vet, de har koll på cashen.

Skämtar du?

De som är vid gränsen ser pengarna hela tiden, de göms inte ens, för det behövs inte. Stora luntor med kontanter.
Det är inte så att ingen vet eller ser de, utan att behövs BETYDLIGT mer kontanter innan polisen får tycka att det är suspekt.

Det är inte olagligt att ha medelstora summor kontanter på sig, inte ens stora summor kontanter, polisen kan inte ingripa vid något som inte är ett brott. Däremot kan kontanterna vara ett bevis OM man redan har misstanke om ett annat brott. Pengarna i sig är inte grund för misstanke.


Men banken kan tydligen ingripa utan att det finns en misstanke om brott, redan vid en lägre grad än vad polisen ingriper vid.
 
Då gör de fel, alla vaccinbevis ska skannas med en godkänd app och kontrolleras mot legitimation för att det ska fungera som det är tänkt.
Vi reste nyligen till USA (nov-dec) via Danmark och Tyskland, och vid samtliga kontroller (flygplatser, hotell etc) kastade man bara ett snabbt öga på covidpassen, ingen scannade nånsin in dem. Detsamma på tåg, restauranger etc där covidpass krävdes. Mitt covidpass visades säkert upp 15 gånger men scannades aldrig.
 
Vi reste nyligen till USA (nov-dec) via Danmark och Tyskland, och vid samtliga kontroller (flygplatser, hotell etc) kastade man bara ett snabbt öga på covidpassen, ingen scannade nånsin in dem. Detsamma på tåg, restauranger etc där covidpass krävdes. Mitt covidpass visades säkert upp 15 gånger men scannades aldrig.

Lite offtopic, men flög ni från sverige?

Här har det varit enormt långa köer på flygplatserna på grund av att alla covidpas ska manuellt kontrolleras, folk missar sina flyg. Stod senast idag i aftonbladet, om landvetter, har stått tidigare om arlanda etc.

Jag misstänker att som vanligt, i sverige är man envetet noga och " by the book".
 
Vi reste nyligen till USA (nov-dec) via Danmark och Tyskland, och vid samtliga kontroller (flygplatser, hotell etc) kastade man bara ett snabbt öga på covidpassen, ingen scannade nånsin in dem. Detsamma på tåg, restauranger etc där covidpass krävdes. Mitt covidpass visades säkert upp 15 gånger men scannades aldrig.
Lite OT men så är det absolut inte på alla ställen. Bor i ett annat EU-land och de scannar och kollar ID på de flesta ställen. Reser i Schweiz just nu och här är det likadant. Alla certifikat (vaccin + test) skulle dessutom laddas upp på en hemsida i samband med inresan.
 
Lite offtopic, men flög ni från sverige?

Här har det varit enormt långa köer på flygplatserna på grund av att alla covidpas ska manuellt kontrolleras, folk missar sina flyg. Stod senast idag i aftonbladet, om landvetter, har stått tidigare om arlanda etc.

Jag misstänker att som vanligt, i sverige är man envetet noga och " by the book".
Vi tog tåget till Danmark (Kastrup) och flög vidare med Lufthansa till Frankfurt. Vidare med Lufthansa till Orlando. Samma väg tillbaka. Även restauranger (t.ex. den på flygplatshotellet i Köpenhamn) som enbart släppte in de med covidpass, scannade inte. Jag är glad om Sverige är noggrannare, detta var nästan tragiskt.
 
Skämtar du?

De som är vid gränsen ser pengarna hela tiden, de göms inte ens, för det behövs inte. Stora luntor med kontanter.
Det är inte så att ingen vet eller ser de, utan att behövs BETYDLIGT mer kontanter innan polisen får tycka att det är suspekt.

Det är inte olagligt att ha medelstora summor kontanter på sig, inte ens stora summor kontanter, polisen kan inte ingripa vid något som inte är ett brott. Däremot kan kontanterna vara ett bevis OM man redan har misstanke om ett annat brott. Pengarna i sig är inte grund för misstanke.


Men banken kan tydligen ingripa utan att det finns en misstanke om brott, redan vid en lägre grad än vad polisen ingriper vid.
Min fetning.

Branscher som omfattas av PTL MÅSTE utreda om de ser en varningssignal. Kan de inte utesluta att den där varningssignalen faktiskt är en varningssignal så måste de rapportera till finanspolisen. Det räcker med en SVAG MISSTANKE för att rapportering ska göras.
Underlåter man att göra detta kan man bli dömd för näringspenningtvätt, helt oavsett om det faktiskt har utförts nån penningtvätt eller inte.

Med tanke på detta samt de stora böter man kan få om man inte har rutiner och arbetssätt för att uppfylla PTL så förstår jag varför bankerna är nitiska. Man kan diskutera om det är rätt eller fel, men precis som andra redan sagt, så är det knappast bankernas fel, utan lagens.

Så ja, med din tolkning så har då både banker, mäklare, jurister, redovisningskonsulter mfl större befogenheter än polisen. Fast ingen av dem gör nån polisutredning, utan är "bara" tvingade att försöka säkerställa att de inte utnyttjas för penningtvätt. (Vilket vi vet att bankerna misslyckats stort med, och vi vet också att iaf både mäklare och redovisningsbranschen rapporterar betydligt mindre än de borde till FIPO) Som verksam i en av nämna branscher - ej bank - kan jag berätta att det inte är helt enkelt att veta vilka varningstecken man ska titta efter. Att bankerna hellre frågar för mycket än för lite har jag full förståelse för.
 
Jag har läst på lite om det där med typ äggförsäljning men fattar ingenting så jo det är typ kärnfysik för vissa. Ekonomi är för mig ungefär lika begripligt som Mandarin= totalt obegripligt.
Då så skall man nog inte ägna sig åt affärer alls.
Man måste ju begripa vad man håller på med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp