Transaktionsförfrågan från banken

Som sagt, det låter som en Swedbank grej och om det nu är som du säger så är det ju absolut dåligt av banken men jag ser inte hur det är relevant kritik mot bankid
Men hur kan det vara dåligt att erbjuda flera alternativ?
Chansen att man kan lösa sitt problem ökar ju med antal alternativ.
Jag har använt alternativet Bankdosa.
Jo jag har Swedbank också.
 
Men hur kan det vara dåligt att erbjuda flera alternativ?
Chansen att man kan lösa sitt problem ökar ju med antal alternativ.
Jag har använt alternativet Bankdosa.
Jo jag har Swedbank också.
Nej, det är inte dåligt. Jag syftade på att @Youma sa att det ändrades hur man skulle göra var 6e månad. Det tycker inte jag är okej.
Flera olika lösningar är ju däremot toppen
 
Tror du jag hittar på? Jodå. För att lägga till en ny betalningsmottagare (det gick inte att bara skriva in plusgirokontonumret) var jag tvungen att "låsa upp" funktionen med Mobilt bankID och ID/pass. Genom att först ta kort på passets fotosida, sen skanna passets chip med NFC funktionen påslagen i mobilen.

Detta hos swedbank.

Det var nytt för mig också. Man fick välja att använda säkerhetsdosan (den med koder) men min vill ha bytt batteri och jag hinner inte på kontorets öppettider i grannstaden. Kunde man inte använda den, fick man vackert göra allt det där istället.

Har aldrig behövt göra det här förut heller, men nya regler tydligen, helt utan avisering innan utan bara tugga och svälj.
Min sambo har också Swedbank och håller med om att det är sjukt bökigt att lägga till en ny betalningsmottagare. Han är inte så tekniskt lagd. Brukar sluta med att jag betalar fakturan åt honom från min bank och sen gör han en hederlig banköverföring till mig (han har inte swish, som sagt inte så teknisk lagd och föredrar kontanter).
 
Fast ska man driva företag är det faktiskt relevant att ha basala kunskaper om bokföring. Annars får man låta bli att driva företag. Det är inte svårare än så. Det går att leja bort allt såklart men det anser åtminstone jag är alldeles för sårbart och riskfyllt.
Jag tycker att det kostar för mycket för den tjänst som jag får, så därför gör jag det själv.
 
Jag syftade på att @Youma sa att det ändrades hur man skulle göra var 6e månad. Det tycker inte jag är okej.
Det skapar säkerhet på internet.
De som sysslar med bedrägerier behöver tid för att komma på system för att luras.
Vi som inte luras kan oftast lösa situationen på en gång.
Det är alltså meningen att det skall komma som en överraskning för bedragarna.
 
Min sambo har också Swedbank och håller med om att det är sjukt bökigt att lägga till en ny betalningsmottagare. Han är inte så tekniskt lagd. Brukar sluta med att jag betalar fakturan åt honom från min bank och sen gör han en hederlig banköverföring till mig (han har inte swish, som sagt inte så teknisk lagd och föredrar kontanter).
Hjälp honom istället att skaffa utökad behörighet på bank-id. Det funkar som sagt tidigare med ett kodkort som man får i brevlådan inom ngt dygn.
 
Vi pratade inte om att driva företag utan om Ulla som säljer lite ägg till grannarna för 200:- per månad. Om det blivit synonymt med företag så har begreppet fått en ny innebörd.
Det är "Inkomst av Hobby" och skall redovisas enligt de regler som gäller för sådan inkomst.
För att kunna göra det rätt så måste man förstå enklare redovisning av typen att dra av utgifter från inkomster.
När man driver företag blir det mer komplicerat för då så måste man göra bokföring enligt bokföringslagen.
Med dubbla konton, debet och kredit och så.
 
Visst är det det liksom det är svart om Kalle skottar snö år Ulla medan hon stickar ett par sockor år honom. Någonstans måste man se vad som är rimligt och att jaga Ulla som säljer ägg gör 200:- per månad är inte ett rimligt sätt att stoppa penningtvätten.
Det är skillnad när just pengar är inblandade.
De går att använda till så mycket annat än att värma fötterna med.
 
Ja jag också. Jag tänker att även om jag missar 10-15k i avdrag så blir det plus minus noll.
Jag tog under en övergånsperiod hjälp med bokslutet för att få med alla avdrag. Det var en bra investering, nu så hittar jag själv vad jag missade då.

Edit.
Och nu så finns det finfina guider på Skatteverkets websida, så det är lättare att göra rätt nu än då.
 
Nej, det är inte dåligt. Jag syftade på att @Youma sa att det ändrades hur man skulle göra var 6e månad. Det tycker inte jag är okej.
Flera olika lösningar är ju däremot toppen

Fast det är fel. Det ändras inte var 6:e månad. Jag har betalat mina räkningar via Swedbanks internetbank i alla år och det var gissningsvis mer än 2 år sen jag behövde logga in eller verifiera mig på annat sätt än med mobilt bankid.
 
En undran, begagnatmarknaden är ju rätt enorm idag med både Facebook och Blocket. Folk säljer kläder/möbler/bilar till ibland ganska stora belopp och jag har mig veterligen aldrig hört om någon som varit tvungen att skatta eller redovisa för alla dessa pengar. Är det en enda stor svarthandelsmarknad som pågår eller går sånt under andra regler?
 
En undran, begagnatmarknaden är ju rätt enorm idag med både Facebook och Blocket. Folk säljer kläder/möbler/bilar till ibland ganska stora belopp och jag har mig veterligen aldrig hört om någon som varit tvungen att skatta eller redovisa för alla dessa pengar. Är det en enda stor svarthandelsmarknad som pågår eller går sånt under andra regler?
Andra regler, sakerna är köpta för mer än dom säljs för.
 
Fast det är fel. Det ändras inte var 6:e månad. Jag har betalat mina räkningar via Swedbanks internetbank i alla år och det var gissningsvis mer än 2 år sen jag behövde logga in eller verifiera mig på annat sätt än med mobilt bankid.
Samma här, fungerar utmärkt utan att de ändrar allt stup i kvarten, inte en massa krångel alltså.

Beställde nytt kodkort för bara en kort tid sedan, det kom bara någon dag senare! Batterierna var slut i min dosan, som ju endast användes för att lägga till mottagare. Det funkade utmärkt med kodkortet sedan. Fixade sedan ny dosa på banken så att jag har en hemma vid behov.
 
Det är på gång att vi ska få nya statligt utfärdade id-kort med inbyggt e-leg.
Du kan nog beställa batterier/ny dosa med posten.

Det vore bra, hittils har det bara gått att göra genom att knalla till banken. Kontoret i byn har stängt, och i nästa stad har man dragit ner på tiderna.

Jag föredrar dosan alla gånger, den som inte har dosan rent fysiskt eller ber mig att läsa upp siffror från den kan inte heller logga in där dosan krävs.


Bra nyheter om statligt id-kort med inbyggt e-leg. Förhoppningsvis tänker staten också på tillgänglighet och kräver inte att man också ska ha relativt ny mobiltelefon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp