Transaktionsförfrågan från banken

Varför skulle du ta ut pengar i det syftet? Då måste du ju fysiskt flytta pengarna till det landet också. Bra mycket enklare att använda sig av banköverföringar till ”rätt” banker bara.

Därför att överföringar går att spåra såklart? Om jag skulle föra över pengar till en olaglig verksamhet, så skulle jag knappast göra mig synlig för ev utredningar genom överföringar. Låter lite korkat, tycker jag.
Och idag finns flera utländska banker representerade i Sverige. Så nej, man behöver inte fysiskt flytta pengarna till nått land.
 
Hur mycket har ni som går att betala med kontanter? Det enda jag skulle kunna köpa typ är mat till mig själv, köper väldigt lite i andra affärer och många av dem är kontantlösa så som granngården tex. Där jag tankar går inte heller att betala kontant
Har ju inte varit kontanthandlare så länge än och trillar tillbaka till kortet så och då ännu.
Där jag stöter på problem med att betala med kontanter är i klädaffärer och alla fik tar inte kontanter.
Annars så inga problem med mat, bensin, djurfoder, utrustning till djur, inköp till min biodling, byggvaruhus.
 
Därför att överföringar går att spåra såklart? Om jag skulle föra över pengar till en olaglig verksamhet, så skulle jag knappast göra mig synlig för ev utredningar genom överföringar. Låter lite korkat, tycker jag.
Och idag finns flera utländska banker representerade i Sverige. Så nej, man behöver inte fysiskt flytta pengarna till nått land.
Som sagt finns det alternativ till direktöverföring till en olaglig verksamhet. Går utmärkt att ”trolla bort” pengar via rätt mellanhänder, och du kan som sagt föra över bra mycket större summor utan att de granskas än vad du kan ta ut kontant.
 
De största brotten som handlar om pengar sker mig veterligen i storföretagen och hos toppolitiker. På vilket sätt kommer vi åt dem genom att övervaka vanligt folk? De kan ju tydligen smita undan lätt från Skatteverket utan att behöva redovisa alla sina kvitton :)
Ja, precis.
Vi kommer åt dem om vi hittar dem.
Skit faller liksom nedåt så de små grenarna kan gömma sig i mängden.
Att kontrollera alla blir silen för att hitta kamelerna.
Som en trafikkontroll som stoppar alla och hittar både knarkhandel, tjyvgods och efterlysta på vägen.

Jag svarar på en sak i taget.
Det blev så mycket.
 
Eller rena misstag. En man i Sverige blev misshandlad av polis för att de misstog honom för att vara pedofil, eftersom bilder han fick på sin vuxna pojkvän fastnade i ett filter. Det har registrerats människor på grund av deras tillhörighet i minoritetsbefolkning. Att övervaka varje liten transaktion fria människor gör för att vissa kanske begår brott är orimligt.
Men det är ju polisen som det är fel på där.
De skall inte misshandla människor oavsett.
Är det inte bättre att vi hittar och plockar bort poliser som tycker om att slå på andra människor bara för att?
Helst innan de hinner banka på någon.
De skall liksom inte misshandla pedofiler heller.
 
Kameraövervakning alltså.
Ser du något negativt med det? Jag vet rätt många som vill ha fler kameror för att stävja brott!
På vissa ställen så kan det ju hjälpa, som på bussar och tåg.
Men kameror överallt hjälper liksom inte alls.
Det blir bara svårt och dyrt att hantera.
 
Då pratar du om folk som har kunskap om att fiffla med pengar även utan kontanter i samhället och dessa kommer du inte åt genom ett kontantfritt samhälle.
Det gäller att få dem att inte vilja fiffla.
Det finns några morötter till det.
SGI och möjlighet att få banklån t.ex.

Och några piskor.
Att sätta dit dem och ta allt de äger och har hör dit.
 
@Fruentimber
Inte läst hela då ämnet detourade lite efter sida 8 dvs det finns möjlighet att någon redan svarat.

Efter samtal med en bankjobbande person fick jag info att de flesta sådana här brev och kontroller är slumpmässigt valda och inte att de sitter och studerar och av kontrollbehov vill veta vad folk gör med sina pengar. Och det är något bankerna måste göra enligt lag.
Det är ju tråkigt att det ska behöva kännas hotfullt dock, där kan de ju formulera sig lite smidigare kan man ju tycka. 🤷‍♀️

Jag fick själv en förfrågan om en transaktion häromåret och jag tänkte hur sjutton de såg något mystiskt med den. Det var inköp av ett presentkort på SF bio för 600kr via deras hemsida.

På vilket sätt skulle den vara slumpmässig, menar hen? Det är ju ett reellt hot om att avsluta kontot, det handlar ju inte om hur de väljer att formulera sig.

Att du fick en förfrågan pga 600 kr är ju helt galet? :confused:
 
Jag bor i västra Blekinge, de absolut flesta affärer tar emot kontanter, undantaget några loppisbutiker. Vårt närmaste Granngården går det att handla kontant på än så länge. Jag vågar inte svära på tankningen men åtminstone två bemannade mackar tar emot kontanter i sina butiker (Preem och Circle K) så det bör rimligen gå att betala för drivmedel kontant också?

Mat, kläder, hundmat,tapeter färg,möbler, nästan 1/3 av forden (det var stop vid 50 000kr kontant så resten blev kort) byggmaterial, i princip allt

Har ju inte varit kontanthandlare så länge än och trillar tillbaka till kortet så och då ännu.
Där jag stöter på problem med att betala med kontanter är i klädaffärer och alla fik tar inte kontanter.
Annars så inga problem med mat, bensin, djurfoder, utrustning till djur, inköp till min biodling, byggvaruhus.
Jag lever nog i min egen bubbla 🙈 Annvänder inte kortet speciellt mycket heller.
 
Jag lever nog i min egen bubbla 🙈 Annvänder inte kortet speciellt mycket heller.

Här är det också en utmaning att använda kontanter. Vi har dessutom fått vända i kassan flera gånger då butiker saknat skyltning om att de inte tar kontanter, men den delen har blivit betydligt bättre nu. Vi använder kontanterna i matvarubutiker, apotek, Systemet, vissa klädaffärer, second hand-butiker och restauranger m.m.
 
Självklart skickar man inte pengarna direkt till slutdestinationen, men du kan föra över bra mycket mer pengar till ett utländskt konto innan det granskas än vad du kan ta ut. Så det är ju bara att föra över till ett konto i ett land utanför EU/där transaktioner inte spåras, så kommer det inte ifrågasättas om det inte finns någon brottsmisstanke.
Du frågade varför man skulle göra ett uttag i terrorfinansieringssyfte, jag svarade. Det finns givetvis fler sätt.
Alla som skickar pengar till terrororganisationer bidrar inte med stora belopp.

För övrigt är bankerna ganska petiga med överföringar till vissa länder - förmodligen "länder där transaktioner inte spåras". Tex har Sparbanken Syd har spärrat flera länder i internetbanken, vill man skicka pengar dit så måste man kontakta banken.
 
I vilket parallellt universum då?

"En forskargrupp på Ekonomihögskolan i Lund har studerat allmänhetens inställning till övervakningskameror på offentliga platser. Undersökningen visar att allmänheten fortsätter att vara positiv till kameraövervakning. Många upplever att nyttan med bevakningen är större än obehaget som bevakningen kan medföra."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-till-kameraovervakning-pa-offentliga-platser

Och det var redan 2019.
 
Jag lever nog i min egen bubbla 🙈 Annvänder inte kortet speciellt mycket heller.

Jag tror att det kan variera regionalt också. Efter att ha handlat mycket åt äldre anhöriga under pandemin så är jag oerhört tacksam över att det fortfarande går att betala kontant på de flesta ställena här.

Mina äldre släktingar använder helst inte sina kort till vanliga inköp, har inte swish och har över lag väldigt svårt att hänga med digitalt pga avsaknad av datorer, internet och smartphones. Det rör sig inte om särskilt utsatta personer men det är människor på 85+ som inte hänger med digitalt.
 
"En forskargrupp på Ekonomihögskolan i Lund har studerat allmänhetens inställning till övervakningskameror på offentliga platser. Undersökningen visar att allmänheten fortsätter att vara positiv till kameraövervakning. Många upplever att nyttan med bevakningen är större än obehaget som bevakningen kan medföra."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...-till-kameraovervakning-pa-offentliga-platser

Och det var redan 2019.
Att vara positivt inställd till något när man får frågan är dock inte samma sak som att "skrika" efter det.
 
Jag vill ochså tacka för den här tråden som gjort mig väldigt eftertänksam. Nytt samtalsämne med min sambo som regelbundet plockar ut pengar ur bankomaten. Har aldrig någonsin funderat på varför och han har aldrig tagit upp det till diskussion. :confused: Lever jag månne med en kriminell:jawdrop:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp