Transaktionsförfrågan från banken

Japp.
Min lön som skulle gå till en annan bank och som jag inte visste hur stor den skulle bli eftersom jag inte hade en aning om hur mycket jag skulle jobba, den skulle de promt klämma ur mig summan på.
Att de vill veta min samlade ekonomi kan jag förstå, det är ju dessutom offentliga uppgifter.
Men att försöka klämma ur mig något som jag inte visste själv ens, det gick över mitt tålamod.
Säkringarna gick så det måste ha osat ur mina öron.
Jag hade lämnat banken omedelbart. Jag har inte ens fått frågan om lön på banken där min lön går in, och den har varierat rejält genom åren (från noll pga egen firma till relativt mycket). Enda gången jag blivit ombedd att redovisa lön är då jag tagit lån.
 
Det finns vissa människor som såklart är giriga ändå. Men det är definitivt inte något grundläggande mänskligt, och framför allt inte något som avhjälps av att vi skapar en övervakningsstat. Det finns ett fint talesätt:
Och dessa måste ju hanteras, annars så blir de andra människorna otrygga.

Det går lika bra att byta ut till "en god och hjälpsam stat". Vi kan inte låta brottslingarna styra vilka friheter vi ska ha. Då har vi snart inga friheter kvar.
Människor accepterar inte att andra kommer undan med att roffa åt sig.
Och så är hela cirkusen igång.
 
Varför skulle du ta ut pengar i det syftet? Då måste du ju fysiskt flytta pengarna till det landet också. Bra mycket enklare att använda sig av banköverföringar till ”rätt” banker bara.
För att minska spårbarheten. Ju fler steg desto svårare att följa pengarna. Vill man syssla med terrorfinansiering skickar man inte pengarna direkt från sitt konto i swedbank till slutdestinationen, det vore dirket korkat. Förmodligen tar man sina kontanter till ett valutaväxlingskontor och skickar dem utomlands därifrån.
 
Och dessa måste ju hanteras, annars så blir de andra människorna otrygga.


Människor accepterar inte att andra kommer undan med att roffa åt sig.
Och så är hela cirkusen igång.
Jag tror att vi blir mer otrygga med en övervakningsstat än med enstaka människor som är giriga. Det finns många andra sätt att komma åt brottslingar än att implementera övervakning som skapar otrygghet och misstro mot staten.

Du citerar lösryckta delar men svarar inte på mina frågor eller bemöter faktumet att otrygghet skapar brottslighet. Staten kan också begå fruktansvärda brott, särskilt när medborgare detaljövervakas. Vill minnas att du själv i andra trådar tagit upp USSR som avskräckande exempel, men tydligen är övervakning och statsmaktskontroll helt okej när det är dina egna led som genomför den?
 
Du citerar lösryckta delar men svarar inte på mina frågor eller bemöter faktumet att otrygghet skapar brottslighet.
Det är olika sorters brottslighet.
Den av nöd och ångest som du beskriver, den håller jag helt med dig om hur den fungerar.

Det är den av girighet som är det verkliga problemet att hantera.
 
För att minska spårbarheten. Ju fler steg desto svårare att följa pengarna. Vill man syssla med terrorfinansiering skickar man inte pengarna direkt från sitt konto i swedbank till slutdestinationen, det vore dirket korkat. Förmodligen tar man sina kontanter till ett valutaväxlingskontor och skickar dem utomlands därifrån.
Självklart skickar man inte pengarna direkt till slutdestinationen, men du kan föra över bra mycket mer pengar till ett utländskt konto innan det granskas än vad du kan ta ut. Så det är ju bara att föra över till ett konto i ett land utanför EU/där transaktioner inte spåras, så kommer det inte ifrågasättas om det inte finns någon brottsmisstanke.
 
men tydligen är övervakning och statsmaktskontroll helt okej när det är dina egna led som genomför den?
Jag har aldrig påstått att det är okej.
Men jag kommer inte på något bättre alternativ och jag är heligt trött på den organiserade brottsligheten som drivs av girighet.
Människor i allmänhet både ropar skriker efter kameraövervakning, men det tror jag inte är någon universallösning alls. Däremot så ger det många röster i valet för det parti som får upp kameror.
 
Det är olika sorters brottslighet.
Den av nöd och ångest som du beskriver, den håller jag helt med dig om hur den fungerar.

Det är den av girighet som är det verkliga problemet att hantera.
Men är det värt det att skapa otrygghet, misstro, och rädsla i en växande del av befolkningen? Är det rimligt att vi har ett övervakningssamhälle för att enstaka giriga personer finns? Ju mer övervakning ju lättare för odemokratiska makter att utnyttja detta till att begå hemskheter.

Eller rena misstag. En man i Sverige blev misshandlad av polis för att de misstog honom för att vara pedofil, eftersom bilder han fick på sin vuxna pojkvän fastnade i ett filter. Det har registrerats människor på grund av deras tillhörighet i minoritetsbefolkning. Att övervaka varje liten transaktion fria människor gör för att vissa kanske begår brott är orimligt.

För övrigt, de som är giriga får det mycket svårare i ett land där desperata människor inte behöver vända sig till kriminalitet för att överleva. Vad tror du de giriga lever på, om inte att utnyttja människor som staten har svikit?

Nej, din ekvation går inte ihop. Frihet skapar mer frihet. Övervakning kan aldrig skapa frihet. Bara rädsla. Som barn vänder vi oss till våra föräldrar om de är öppna, hjälpsamma, och accepterande. Likadant lägger vi tilltro till staten om den är öppen, accepterande, och skänker oss den individuella frihet vi har rätt till som människor, utan övervakning.

Jag har aldrig påstått att det är okej.
Men jag kommer inte på något bättre alternativ och jag är heligt trött på den organiserade brottsligheten som drivs av girighet.
Människor i allmänhet både ropar skriker efter kameraövervakning, men det tror jag inte är någon universallösning alls. Däremot så ger det många röster i valet för det parti som får upp kameror.
Alternativet är att satsa pengar på att hjälpa människor istället för att övervaka dem. Rätt var det är sitter ett icke-demokratiskt parti i regering och vips så används samma övervakningsapparat för att förtrycka och förfölja. Vi kan inte låta ett fåtal brottslingar ta bort frihet för alla. Kväv källan till brottslighet, det vill säga otrygghet och utsatthet, och de få som ändå inte kan hålla sig kommer då sticka ut ur mängden och vara lättare att ta hand om.

Du menar alltså att polisens arbete med att utreda skedda brott och ta fast brottslingar är helt avhängigt av att vi tar bort kontanter i samhället? Det finns aldrig annat bevis än människors kontotransaktioner? Brottslingar använder aldrig annat än kontanter?

De största brotten som handlar om pengar sker mig veterligen i storföretagen och hos toppolitiker. På vilket sätt kommer vi åt dem genom att övervaka vanligt folk? De kan ju tydligen smita undan lätt från Skatteverket utan att behöva redovisa alla sina kvitton :)
 
Hur mycket har ni som går att betala med kontanter? Det enda jag skulle kunna köpa typ är mat till mig själv, köper väldigt lite i andra affärer och många av dem är kontantlösa så som granngården tex. Där jag tankar går inte heller att betala kontant

Jag bor i västra Blekinge, de absolut flesta affärer tar emot kontanter, undantaget några loppisbutiker. Vårt närmaste Granngården går det att handla kontant på än så länge. Jag vågar inte svära på tankningen men åtminstone två bemannade mackar tar emot kontanter i sina butiker (Preem och Circle K) så det bör rimligen gå att betala för drivmedel kontant också?
 
Hur mycket har ni som går att betala med kontanter? Det enda jag skulle kunna köpa typ är mat till mig själv, köper väldigt lite i andra affärer och många av dem är kontantlösa så som granngården tex. Där jag tankar går inte heller att betala kontant
Mat, kläder, hundmat,tapeter färg,möbler, nästan 1/3 av forden (det var stop vid 50 000kr kontant så resten blev kort) byggmaterial, i princip allt
 
@Fruentimber
Inte läst hela då ämnet detourade lite efter sida 8 dvs det finns möjlighet att någon redan svarat.

Efter samtal med en bankjobbande person fick jag info att de flesta sådana här brev och kontroller är slumpmässigt valda och inte att de sitter och studerar och av kontrollbehov vill veta vad folk gör med sina pengar. Och det är något bankerna måste göra enligt lag.
Det är ju tråkigt att det ska behöva kännas hotfullt dock, där kan de ju formulera sig lite smidigare kan man ju tycka. 🤷‍♀️

Jag fick själv en förfrågan om en transaktion häromåret och jag tänkte hur sjutton de såg något mystiskt med den. Det var inköp av ett presentkort på SF bio för 600kr via deras hemsida.
 
@Fruentimber
Inte läst hela då ämnet detourade lite efter sida 8 dvs det finns möjlighet att någon redan svarat.

Efter samtal med en bankjobbande person fick jag info att de flesta sådana här brev och kontroller är slumpmässigt valda och inte att de sitter och studerar och av kontrollbehov vill veta vad folk gör med sina pengar. Och det är något bankerna måste göra enligt lag.
Det är ju tråkigt att det ska behöva kännas hotfullt dock, där kan de ju formulera sig lite smidigare kan man ju tycka. 🤷‍♀️

Jag fick själv en förfrågan om en transaktion häromåret och jag tänkte hur sjutton de såg något mystiskt med den. Det var inköp av ett presentkort på SF bio för 600kr via deras hemsida.
Fast det här lär ju inte vara en slumpmässig kontroll? Det är ju ingen fråga, utan ett krav på underlag och deklaration för kontantuttagen de gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp