Transaktionsförfrågan från banken

Det kan ju handla om vad man fyllt i kundkännedomsenkäten huruvida de kontaktar en eller inte vid ett visst belopp. Har också LF, hade tydligen uppgett att jag inte planerar att ta ut kontanter men kikade hur det ser ut om man ändrar och så här såg det ut (beloppet på 15k kan ändras till högre också).
Screenshot_2021-12-25-19-25-26-017_se.lf.mobile.android.webp


Efter den här tråden blev jag att fundera om jag själv var I riskzonen pga att jag köper/säljer mycket med hjälp av Swish, I perioder upp till 10k per enstaka månad, men jag hade redan var förutseende och fyllt att jag räknar med att både få in och skicka Swish upp till 15k per månad 😂 så får Hoppas jag klarar mig undan en granskning!

Jag använder själv inte kontanter i någon större utsträckning, men anser ändå det ska finnas kvar.
 
Så varför ifrågasätta att det skulle vara så uppenbart att se vilka inköp ni gör eller inte och dryga sig om att det inte är 'hjärnkirurgi det handlar om'? Låter du lika när du sitter på banken med en tjänsteman framför dig, eller är det bara okej att uttrycka sig så här?

Nej, varför skulle jag uttrycka mig på samma sätt? Du kan ju själv vara skapligt otrevlig emellanåt men jag har ändå en förhoppning om att du inte låter likadan mot random människor IRL liksom.

Ja, jag är dryg här för att jag anser brevet från banken vara drygt. Det betyder inte att jag är dryg mot servicepersonal, det skulle aldrig falla mig in eftersom jag själv jobbar med det i många år.
 
Nej, varför skulle jag uttrycka mig på samma sätt? Du kan ju själv vara skapligt otrevlig emellanåt men jag har ändå en förhoppning om att du inte låter likadan mot random människor IRL liksom.

Ja, jag är dryg här för att jag anser brevet från banken vara drygt. Det betyder inte att jag är dryg mot servicepersonal, det skulle aldrig falla mig in eftersom jag själv jobbar med det i många år.
As usual, throwbackparty. Jag har till skillnad från dig ingen onlinepersonlighet och vare sig min fråga eller din tråd handlar om mig.
 
As usual, throwbackparty. Jag har till skillnad från dig ingen onlinepersonlighet och vare sig min fråga eller din tråd handlar om mig.

Nej, tråden handlar inte om någon fysisk person alls utan om ett bankkonto. Det handlar inte om "onlinepersonlighet" utan att man faktiskt kan tycka, tänka och känna saker som man samtidigt inte skulle säga till enstaka individer. Jag gissar att jag inte är ensam om det fenomenet här, det är en del av våra sociala spelregler i samhället.
 
Nej det gör jag inte.
Men vi diskuterade att bli rånad.
Det är ju lika stor risk om du viftar med en stor sedelbunt som med en dyr mobil.
Självklart så skall ingen behöva bli rånad oavsett, men ändå så blir folk rånade.
Vi måste bekämpa brott så att risken för att bli rånad minskar.
Genom att följa pengaflödet så kan organiserad brottslighet bekämpas.
Och så är vi tillbaka till banken som enligt lag måste hålla koll på vad pengarna gör.
Är det inte bättre att bekämpa brottslighet genom att skapa ett fritt samhälle där människor känner sig trygga och inte pressade att begå brott? En trygghet som kommer bland annat av att inte ha varje litet inköp en gör spårat av staten? Människor som inte lever i utsatthet och som litar på staten blir mer benägna att betala skatt och följa lagen. Hur tror du den tilliten påverkas av att inte få lov att hantera kontanter?
 
Tror förvisso inte att storbanken Länsförsäkringar kunde bry sig mindre om vad jag som enskild forumanvändare sitter och spiller ut här om vad som eventuellt är hjärnkirurgi eller inte. :laugh: Nån måtta av självinsikt existerar ju faktiskt.
 
Låna någon annans elektronik borde i alla fall fungera.
Detr

Så varför ifrågasätta att det skulle vara så uppenbart att se vilka inköp ni gör eller inte och dryga sig om att det inte är 'hjärnkirurgi det handlar om'? Låter du lika när du sitter på banken med en tjänsteman framför dig, eller är det bara okej att uttrycka sig så här?
Fast banken kunde ju ha ett system som flaggar Internt och så tittar en banktjänstemönniska på det innan det går ut ett "hotbrev" till kunden.
 
Alltså jag kan köpa att dom har frågor om kontantinsättningar o massor med swish, men uttag? Det är ju pengar som redan kommit in via tex lön

Insättningar kommer ju av uttag? Om jag skulle vilja stödja en kriminell grupp utomlands, tar jag såklart ut pengar och sätter in på nån utlandsbank.
 
Med den takt vi har nu så är vi där om något årtionde eller så. Kontrollen av alla aspekter i livet blir enklare med digitala system och folket skriker efter att öka den kontrollen så införande blir plätt lätt
Tro inte folk tänker längre än hur ett kontantfritt Sverige skulle vara idag för sig själva. Ett problem är ju att samhälle ändras och inte alltid till det bättre och har kontanter försvunnit så är det svårt att återgå till att börja med kontanter igen.
 
Alltså jag tycker det är intressant att det bland vissa verkar finnas en så stor tro på att ju mer vi digitaliserar ekonomin ju färre ekonomiska brott sker när sanningen är att ju mer digitaliserad ekonomin blivit ju mer har den ekonomiska brottsligheten exploderat. Visst snickaren har svårare att trolla undan ett svartbygge men kostymbovarna lever loppan och tvättar pengar i rasande fart genom de legala systemen. De rättsvårdande myndigheterna ligger alltid långt efter i den leken.
Numera fångar man snickarn och hans hundratusen eller Tant Gretas matkassa men Bluff och Båg AB lever livets glada dagar.
Vi har alltså flyttat brottsligheten från många små bovar till gigantiskt mycket större summor som hanteras av en liten elit och så har vi ju gängkriminaliteten som även den lever livets glada dagar och skyfflar in sina blodiga pengar i den vita ekonomin.
Hur kan i vår värld receptet mot ett problem alltid vara mer av saken som skapade problemet?
 
Är det inte bättre att bekämpa brottslighet genom att skapa ett fritt samhälle där människor känner sig trygga och inte pressade att begå brott? En trygghet som kommer bland annat av att inte ha varje litet inköp en gör spårat av staten? Människor som inte lever i utsatthet och som litar på staten blir mer benägna att betala skatt och följa lagen. Hur tror du den tilliten påverkas av att inte få lov att hantera kontanter?
Det där fungerar ju inte.
Människor är av naturen giriga och vill ha mer än andra.
Om det hade fungerat så hade Amerika, som var så fritt, inte haft någon brottslighet.
Och så är det ju inte.
Det finns en film om en svensk, Tjock-Steffe, som beskriver girigheten som driver brott på ett mycket personligt vis. Han är själv med och berättar.
https://www.tv4play.se/program/tjock-steffe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp