Jag har aldrig slutat använda kontanter,så dom kanske anser att dom har kundkännedom om mig
Du är alltid ökänd vet du väl
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig slutat använda kontanter,så dom kanske anser att dom har kundkännedom om mig
Dom har nog det på mig då,kollade 3 sista mån ,jag har använt kortet en gång och swishat 2ggr men pengarna sjunker stadigt på kontotJa? Den säger att dom ska ha kundkännedom - inte att kunden ska redogöra vad dom gör med sina pengar.
Edit: läs hela tråden så ser du att det här har redan avhandlats några gånger...
Pengar till telefonen kanske inte kommer från en och samma person eller inte från någon person alls utan från att panta burkar när partnern är borta eller något helt annat.Eller att man får den i stället för kontanter.
Det handlade ju om någon som tog ut kontanter till någon annan.
Kontanterna måste ju komma någonstans ifrån.
Ja visst är det så, men ingen skall kunna tvinga någon att ta emot kontanter som betalningsmedel om den inte vill det.Du är medveten om att banker enligt lag (2019:1226) som man hittar under första paragrafen i lagen om betaltjänster (2010:751) måste tillhandahålla kontanter till sina kunder?
Så samhället lär knappast bli kontantfritt under överskådlig tid, som du tycks inbilla dig.
Visst du som privatperson tycker jag absolut ska kunna välja hur du vill göra.Ja visst är det så, men ingen skall kunna tvinga någon att ta emot kontanter som betalningsmedel om den inte vill det.
Jag vill inte hantera kontanter och det slipper jag också.
Lägger till att jag tycker även små egenföretagare ska kunna välja själv, upp till 4 basbelopp eller liknande.Visst du som privatperson tycker jag absolut ska kunna välja hur du vill göra.
Nej det gör jag inte.Men hjälp. Tycker du att lättklädda kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna också?!
Om jag vill det ska jag kunna gå omkring i en kappa för 50 000kr med en iPhone för 20 000kr i handen utan att bli rånad. Problemet är inte de som går omkring med dyra kläder och prylar.
Vad spelar det för roll menar du?Om alla 378 000 kunder hos Länsförsäkringar handlar kontant med 50 000 kr om året…
Räcker med att de ger kunderna möjlighet att ta ut pengar via bankomat eller i butik, så följer de lagen.Fast LF har lyckats krångla sig ur det på något vis. Dom hanterar inga kontanter, men får ändå kalla sig bank. Jättekonstigt tycker jag.
Om alla 378 000 kunder hos Länsförsäkringar handlar kontant med 50 000 kr om året…
Jag tycker att alla skall få välja.Lägger till att jag tycker även små egenföretagare ska kunna välja själv, upp till 4 basbelopp eller liknande.
Är det fortfarande en mindre summa för banken?Vad spelar det för roll menar du?
Är upp till företaget att se till att det går att hantera kontanter på ett säkert sätt för dom anställda, tex genom ett slutet kassasysten.Jag tycker att alla skall få välja.
Busschauffören, kassapersonalen och administratören på vårdcentralen.
Från lawline.se om banker och lagen om penningtvätt:Vad har det för betydelse för banken hur folk betalar sina inköp tänker du?
Eh ja? För att det handlar om per kund, inte totalt. Annars skulle 5000 om året vara ett problem för storbankerna med miljontals kunder?Är det fortfarande en mindre summa för banken?
Det där är ju per uttag, inte per år.Från lawline.se om banker och lagen om penningtvätt:
Om du vill ta ut en mindre summa pengar (oftast under 10 000 kr) brukar det inte vara några problem om det inte finns särskilda omständigheter involverat. Däremot om du exempelvis vill ta ut 50 000 kr i kontanter är bankerna mycket strikta, eftersom de inte vill ta risken att bli inblandade i penningtvätt. Samma sak gäller om du gör uttag av mindre summor men väldigt ofta. Bankerna vill att kunderna använder sina bankkort, digital överföring eller Swish så långt som möjligt för att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism.
Fast, det är väl ändå inte en tjänsteman på banken som suttit och skummat igenom ert konto och tyckt att det är dags att plita ned ett brev till er. Det är systemet som flaggat för systematiska kontantuttag som avviker från en standard som banken har skyldighet att ifrågasätta och därmed är det ett automatiskt utskick. Ingen sitter och tittar på dina kortköp och jämför typer av köp.
Det där är ju per uttag, inte per år.
Så varför ifrågasätta att det skulle vara så uppenbart att se vilka inköp ni gör eller inte och dryga sig om att det inte är 'hjärnkirurgi det handlar om'? Låter du lika när du sitter på banken med en tjänsteman framför dig, eller är det bara okej att uttrycka sig så här?Men det fattar väl jag också.
Samma här. Har en av sparbankerna och har inte fått några frågor. Men vem vet, det kanske kommer en dag då.jag tar också ut pengar då o då och har ännu inte fått frågan.