Transaktionsförfrågan från banken

Nej, jag skrev att jag uppfattar dig så. Det är en stor skillnad. Och jag måste säga att det är väldig otrevligt att du drar upp gamla diskussioner och så. jag minns inte ens sådana diskussioner.
Jag tänker mest att om man uppfattas som otrevlig/arg/whatever utan att vara det så kanske man vill veta att man uppfattas så ifall man kanske vill välja att uttrycka sig på ett annat sätt i framtiden.

Men det här är verkligen ett återkommande mönster när du bemöter mina inlägg, och jag har fått säga ifrån om det upprepande gånger. Jag uppskattar om du läser mina inlägg annorlunda och inte bemöter mig med härskarteknik så fort vi står på olika sidor i en fråga. En kan gott diskutera utan att pådyvla känslor på varandra.
 
Men det här är verkligen ett återkommande mönster när du bemöter mina inlägg, och jag har fått säga ifrån om det upprepande gånger. Jag uppskattar om du läser mina inlägg annorlunda och inte bemöter mig med härskarteknik så fort vi står på olika sidor i en fråga. En kan gott diskutera utan att pådyvla känslor på varandra.
Jag hade uppskattat om du släppt sin härskarteknik och påhopp tack.
 
Ja, precis.
Vi kommer åt dem om vi hittar dem.
Skit faller liksom nedåt så de små grenarna kan gömma sig i mängden.
Att kontrollera alla blir silen för att hitta kamelerna.
Som en trafikkontroll som stoppar alla och hittar både knarkhandel, tjyvgods och efterlysta på vägen.

Jag svarar på en sak i taget.
Det blev så mycket.
Du svarar inte på en sak i taget, utan du väljer ut ett par delar och bortser från hälften av mina argument samt poängen med dem; att ett övervakningssamhälle där människor ska bevisa sin oskuld snarare än att rättsväsendet skall bevisa deras skuld, inte är ett fritt och demokratiskt samhälle. Det är inte så att alla kontrolleras på vägarna och jag tycker inte att alla ska kontrolleras heller. Om du bygger upp den här odemokratiska övervakningsstaten, hur tror du att det påverkar människors vilja att vara laglydiga, människors tilltro till demokratin, människors tilltro till myndigheter, och livsvillkoren för de utsatta som utnyttjas av de giriga?
Men det är ju polisen som det är fel på där.
De skall inte misshandla människor oavsett.
Är det inte bättre att vi hittar och plockar bort poliser som tycker om att slå på andra människor bara för att?
Helst innan de hinner banka på någon.
De skall liksom inte misshandla pedofiler heller.
Nej, de ska inte misshandla någon, men det gör de. Exemplet handlade inte om detta, utan om att genom övervakning kommer oskyldiga människor i kläm. Denna man var tvungen att bevisa sin oskuld inte i rätten utan för polisen. @Fruentimber måste nu bevisa sin oskuld inte i rätten utan för banken - som inte ens är en statlig myndighet utan ett företag! Sådant får inte ske i en demokrati, då urholkas våra grundläggande samhällsfunktioner som rättssäkerhet och myndighetsförtroende.

Och återigen, de som verkligen begår ekobrott och har med svarta pengar på stor skala att göra tar inte ut några tusen i kontanter för att hålla på med brottslighet. Operera inte tårna om det är hälen som är trasig.
 
@Fruentimber vi brukar få redovisa ganska mycket då vi har en del hyror i utlandet som betalas till och från svensk bank och dessutom har köpt lite lägenheter och överför pengar mellan ett nordafrikanskt land och sverige. För vår del räcker det att skriva exempelvis hyra och sådana grejer för banken (självklart ges andra underlag i deklarationen) och sedan släpper de det. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte räcker för er att ge en skriftlig förklaring att det är matkonto om jag ska vara ärlig, 50.000 (25.000 per man och år) är ju liksom inga pengar för en bank, å andra sidan är väl länsförsäkringar inte kända att vara särskilt kundvänliga, men som sagt, 50.000 är en piss i Mississippi så troligen nöjer de sig med en förklaring som underlag.

Kl. Förstår inte argumenten för ett kontantlöst samhälle alls faktiskt, det gör oss bara i längden än mer sårbara och jag personligen föredrar kontanter, det gör, vad jag vet, de allra flesta andra länder också. Cash is king. Överallt utan Sverige. Vissa kommer ner här på en nivå med argument som faktiskt är helt skrattretande.
 
Jag har svårt att se att det någonstans skulle stå i det finstilta att en binder sig till att visa ICA-kvitton vid behov.

Lagen har citerats flera gånger. Det gör inte frågan desto mindre viktig för min del.
Kanske inte specifikt ica-kvitton likväl att kontroller kan komma att ske och att det som de räknade upp som exempel kan efterfrågas.

Och detta är ju inte specifikt för din bank, alla banker gör såhär så att byta känns mest krångligt imho.

Även om man som hederlig person kan tycka att bevisbördan borde ligga hos banken, så om vi vänder på det, tycker vi detsamma om personen som kontrolleras är ohederlig och är en sån person detta system är utvecklat för att komma åt? Ska banken även där först bevisa att de håller på med kriminell verksamhet? Dvs med bevis knyta kontantuttag i Sveg med olaglig verksamhet i Kalmar innan de får lov att fråga kunden? 🤔
 
Kanske inte specifikt ica-kvitton likväl att kontroller kan komma att ske och att det som de räknade upp som exempel kan efterfrågas.

Och detta är ju inte specifikt för din bank, alla banker gör såhär så att byta känns mest krångligt imho.

Även om man som hederlig person kan tycka att bevisbördan borde ligga hos banken, så om vi vänder på det, tycker vi detsamma om personen som kontrolleras är ohederlig och är en sån person detta system är utvecklat för att komma åt? Ska banken även där först bevisa att de håller på med kriminell verksamhet? Dvs med bevis knyta kontantuttag i Sveg med olaglig verksamhet i Kalmar innan de får lov att fråga kunden? 🤔

Vad tänker du att eventuell kriminell kund skulle svara vid kontroll? Det blir ju återigen symbolhandlingar som vi också gått igenom i tråden. Det är inte där kriminella fångas. Om nu banken verkligen vill ha kvitton som vi inte kan visa upp är det ju vi som åker på det, trots hederligheten. Då spelar det ju ingen roll i bankens ögon, kriminell eller inte.
 
Kanske inte specifikt ica-kvitton likväl att kontroller kan komma att ske och att det som de räknade upp som exempel kan efterfrågas.

Och detta är ju inte specifikt för din bank, alla banker gör såhär så att byta känns mest krångligt imho.

Även om man som hederlig person kan tycka att bevisbördan borde ligga hos banken, så om vi vänder på det, tycker vi detsamma om personen som kontrolleras är ohederlig och är en sån person detta system är utvecklat för att komma åt? Ska banken även där först bevisa att de håller på med kriminell verksamhet? Dvs med bevis knyta kontantuttag i Sveg med olaglig verksamhet i Kalmar innan de får lov att fråga kunden? 🤔
Jag tycker nog faktiskt att banken har ett ansvar att innan de hotar att stänga konton faktiskt tittar på kundens situation. Här bör det ju vara 100% uppenbart att kunden inte handlar med kort i en hög utsträckning utan att det rör sig just om hushållskassa. Hela situationen är helt vriden men jag är inte förvånad med tanke på att vi byggt upp ett samhälle där det aldrig finns någon människa att prata med och man sätter in robottjänster på alla ställen man kan + alla ställen där man egentligen inte kan.
TS borde egentligen skicka in typ en full flyttkartong med kvitton som lektyr åt den usla kundtjänsten.
 
giphy.gif


Lilla jag utanför bankens kontor imorgon.
 
Fast nä, övervakningskameror gör nog större nytta än en tror, inte minst i trygghetsskapande syfte.
Trygghetsskapande syfte brukar betyda. "Det fanns inget farligt från början men vi gör en meningslös åtgärd och sen tror folk att det blivit tryggt trots att det alltid varit det"
Bilder på övervakningskameror brukar ju se ut ungefär som de pixlade bilderna på brottslingar som publiceras i media, alltså mes tom ett blurr
 
Trygghetsskapande syfte brukar betyda. "Det fanns inget farligt från början men vi gör en meningslös åtgärd och sen tror folk att det blivit tryggt trots att det alltid varit det"
Bilder på övervakningskameror brukar ju se ut ungefär som de pixlade bilderna på brottslingar som publiceras i media, alltså mes tom ett blurr
Det är lite enögt tänkt, Nyttan med övervakningskameror är både överskattad men även underskattad. Kameran gör nytta i kombination med fler åtgärder, dels att bilderna övervakas, och kan agera när något händer, men är även en del i skeenden före, under och efter. Kamerorna är viktiga och ofta del i lyckade brottsutredningar. De är trygghetsskapande för boende och näringsidkare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp