Transaktionsförfrågan från banken

Vad borde ha gjorts?

Hur många personer kan det röra sig om i Sverige som har behov av att kunna söka vård utan spår och använda kontanter för att inte lämna spår?

De skulle inte ha skickat någonting alls till vårdnadshavaren eftersom undersökningen var en del av processen i ett LVU-ärende och omständigheterna tydliga vid kommunikation till vården.

Jag har ingen aning men jag jobbar i en pytteliten kommun och har fler än en person ”i mitt träd”.
 

Inte per automatik nej - det ar mycket som polismyndigheter och andra garna skulle vilja ha, som rimmar illa med det samhalle jag vill ha - ett enkelt exempel ar konstant overvakning och sparning via ansiktsigenkanning och kameraovervakning overall i samhallet - jatterbra for att bekama kriminalitet, jattedaligt for sa manga andra orsaker.
Avvagningen har ar mellan "minskad brottslighet" och "minskad frihet", "risk for maktmissbruk" osv - vi kan inte bara tanka fran ett perspektiv

Som allt annat i livet, sa maste samhallet designas sa att det vager in manga olika behov och faktorer, och gor en serie av avvagningar.
Nu så är vi ju mycket restriktiva med kameraövervakning i Sverige.
Det är faktiskt mest de vanliga människorna som ropar på fler kameror.
Rättssystemet sätter upp kameror där det tycker att det behövs och det är inte på så jättemånga ställen.
 
Är ju säkrare att släppa ut barnet med 200kr men utan telefon och kort.
Ja...
Min 15 åring ska nu få kort, men snacka om att hon tjatat sedan ung ålder. Jag anser att man är för liten när man dels inte kan hantera det som värdehandling och dels utgör ett superlätt offer att ge sig på. Och ja, jag vet att jag är efter resten av Sverige att ge mina ungar kort, sönerna var också 15, och alla var 10 när de fick sina mobiltelefoner, inga värstingprylar värda att göra sig något större besvär för pga rånrisken.

Det var nog min nu 18 åring tacksam för när han och kompisen rånades som nyblivna 16 åringar, på kort och prylar av fyra äldre killar med pistol. De tog kompisens prylar men inte min sons, eftersom de insåg att det inte var värt något vidare, men det var en traumatisk upplevelse ändå.
 
Du hittar på efter hand va:confused:
Skulle smitta nu hoppa från en hand till annan hand genom luften, har inte sätt någon vidröra varandra när pengar lämnas över så smittan måste ju hoppa.
Vad jag förstår så skall det vara den allmänna närheten till andra och att ta i samma saker.
Men det kanske är andra rön nu?
Vet man riktigt hur den mer smittsamma varianten omikron uppför sig?
 
Staten vill ju ha just kontroll över dina pengar.
Det är en del av själva idén med vårt skattesystem och vårt välfärdssystem.
Staten, ja. Det är en annan sak än att jag behöver redovisa för min bank vad jag gör med pengar som inte finns på banken ifråga. Men inte heller för staten behöver jag redovisa vad jag har köpt för mina pengar, så länge jag inte har företag eller är brottsmisstänkt.
Du har ju två banker, skulle du tycka det vore okej om ena banken krävde info om vad du gjorde med pengarna du har på andra banken? Pengar som inte finns på banken i fråga = inte bankens ansvar. Att bankerna har krav på kundkännedom är INTE samma sak som att de (eller kunden) är redovisningsskyldiga för vad varenda krona använts till.
 
Nu så är vi ju mycket restriktiva med kameraövervakning i Sverige.
Det är faktiskt mest de vanliga människorna som ropar på fler kameror.
Rättssystemet sätter upp kameror där det tycker att det behövs och det är inte på så jättemånga ställen.

Det var ett exempel om varfor vi inte bara kan gora vad brottsbekampningen vill, att det alltid finns flera perspektiv att ta till godo, men det har kanns som en dodsfodd diskussion - undrar nastan om du trollar?
 
Ah! Svaret på den frågan är ja. Om du inte samarbetar så att banken har tillräcklig kundkännedom om dig så har de rätt att säga upp dig som kund.

Från sidan konsumenternas.se

”Företaget (dvs banken) får helt enkelt inte vare sig gå in i avtal eller utföra enstaka transaktioner åt en kund om de inte kan uppnå tillräcklig kundkännedom. Skulle en affärsförbindelse redan ha inletts så ska den avslutas om de inte uppnår tillräcklig kundkännedom.”
Fast tillräcklig kundkännedom innebär inte att veta vad kunden handlar för på Ica.
 
Vad jag förstår så skall det vara den allmänna närheten till andra och att ta i samma saker.
Men det kanske är andra rön nu?
Vet man riktigt hur den mer smittsamma varianten omikron uppför sig?
Ja, rönen om att corona skulle smittas genom saker försvann för länge länge sedan.
Skulle smittan gå via saker så skulle ändå kassapersonalen ha problem med att dom måste hantera varorna som kommer på bandet och som hanterats av köparen.
 
Det är väl ganska välkänt att allmän tillgång till sporthallar är integrationsfrämjande på olika sätt? Samt att det är viktigt för folkhälsan.
Det är skillnad på allmän tillgång och skrytbyggen.
Skrytbyggen av t.ex. ishallar är främst för de som ägnar sig åt Hockey på TV.
Det är fel målgrupp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ny sadel, ont
  • Föräldrar till barn som rider
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp