Transaktionsförfrågan från banken

De som bekämpar kriminalitet vill ha det så.
Jag tycker att vi skall underlätta deras jobb.
Tycker inte du det?

Inte per automatik nej - det ar mycket som polismyndigheter och andra garna skulle vilja ha, som rimmar illa med det samhalle jag vill ha - ett enkelt exempel ar konstant overvakning och sparning via ansiktsigenkanning och kameraovervakning overall i samhallet - jatterbra for att bekama kriminalitet, jattedaligt for sa manga andra orsaker.
Avvagningen har ar mellan "minskad brottslighet" och "minskad frihet", "risk for maktmissbruk" osv - vi kan inte bara tanka fran ett perspektiv

Som allt annat i livet, sa maste samhallet designas sa att det vager in manga olika behov och faktorer, och gor en serie av avvagningar.
 
Hur länge sparar du kvitton från mataffären? Jag tackar nej vid kassan eller kastar innan bilen om jag behöver kvittot för att komma ut.
Jag sparar inte kvitton men jag betalar inte kontant. Vill du röra dig med kontanter så är det nog bäst att spara kvitton så att du kan ge banken information.
 
Du kan upprepa dig dagen lång. Faktum kvarstår. Banken behöver inte behålla dig som kund.
Å andra sidan tror jag faktiskt att de mycket väl kan nöja sig med att " Vi brukar inte göra våra matinköp och liknande per kort eftersom vi vill hålla kontanter levande, vi tar ut pengar och betalar med dem. Vi har dock inte sparat kvittona eftersom vi inte sett detta som något problem för någon."
 
Det är mest att man inte skall förakta de små, svarta pengarna.
Man vet aldrig vad de kan medföra.
Nej men det var val det har med att sila mygg och svalja kameler. Med alla de samhallsproblem vi stalls over, sa bor man ju fokusera pa de storsta eller underliggande faktorerna, snarare an att ta fast vilken potentiell lagbrytare som mojligt.

Lite samma som att jag inte vill att polisen slosar tid med att jaga folk som t.ex. korsar gatan utanfor ett overgangsstalle eller andra "smaforteelser", savida man inte har goda bevis for att dessa smaforteelser faktiskt leder till stora problem...
 
Det handlar alltså om summor strax över 50 000kr/år i uttag som banken frågar efter? Efter att försökt läsa tråden som är ganska lång och intensiv så vet jag inte vem som sagt vad eller vad som är argumentation mot hypotetiska scenarior eller inte - du har alltså fått en fråga från banken om dessa pengar men du har inte hunnit svara och vet inte vad bankens svar på det är än?
 
Okei, sa anekdotisk bevisforing for din anti-kontantinstallning.
Sa fungerar inte jag
Förresten.
Det var små svarta pengar.

Jag är emot kontanter för att de innebär en risk för rån där människor skadas och att de är smutsiga om riskerar att sprida smitta.

Jag tycker inte att kontanter behövs därför att alla affärer som inte är svarta kan göras kontantlöst.
 
Jag sparar inte kvitton men jag betalar inte kontant. Vill du röra dig med kontanter så är det nog bäst att spara kvitton så att du kan ge banken information.
Finns ingen lag på att jag behöver spara kvitton för småköp och har inte förbundit mig att göra det genom att skriva på något hos min bank.

Spara dock kvitton från takningarna då jag vet att jag kan behöva vissa den utgiften vid kontroll av deklarationen.
 
Det handlar alltså om summor strax över 50 000kr/år i uttag som banken frågar efter? Efter att försökt läsa tråden som är ganska lång och intensiv så vet jag inte vem som sagt vad eller vad som är argumentation mot hypotetiska scenarior eller inte - du har alltså fått en fråga från banken om dessa pengar men du har inte hunnit svara och vet inte vad bankens svar på det är än?

Vi har just fått brevet och postar vårt svar till banken på måndag.
 
Nej men det var val det har med att sila mygg och svalja kameler. Med alla de samhallsproblem vi stalls over, sa bor man ju fokusera pa de storsta eller underliggande faktorerna, snarare an att ta fast vilken potentiell lagbrytare som mojligt.

Lite samma som att jag inte vill att polisen slosar tid med att jaga folk som t.ex. korsar gatan utanfor ett overgangsstalle eller andra "smaforteelser", savida man inte har goda bevis for att dessa smaforteelser faktiskt leder till stora problem...
Varför kan man inte fokusera på båda? Måste banken/polisen välja?
 
Nej men det var val det har med att sila mygg och svalja kameler. Med alla de samhallsproblem vi stalls over, sa bor man ju fokusera pa de storsta eller underliggande faktorerna, snarare an att ta fast vilken potentiell lagbrytare som mojligt.

Lite samma som att jag inte vill att polisen slosar tid med att jaga folk som t.ex. korsar gatan utanfor ett overgangsstalle eller andra "smaforteelser", savida man inte har goda bevis for att dessa smaforteelser faktiskt leder till stora problem...
Det är nog själva silen som man känner av när Banken frågar om vad man använder kontanter till.
 
Nu kommer jag väldigt sent in i tråden, så det kanske redan har kommit upp. Kan det vara så att du och sambon har ett avvikande beteende i relation till hur ni har besvarat era kundkännedomfrågor? Min gissning är att det kan vara på det viset.

Jag vet inte, det rör sig ju ändå om en ganska liten summa och mig veterligen har sambon varit tydlig med att vi/han tar ut en viss summa kontanter. Men absolut, det kan ju vara något sådant.
 
Ja, det är jag väl medveten om. Men min bank har fortfarande ingenting att göra med pengar jag inte har hos dem. Då handlar det ju inte längre om kundkännedom, utan kontroll.
Staten vill ju ha just kontroll över dina pengar.
Det är en del av själva idén med vårt skattesystem och vårt välfärdssystem.
 
Förresten.
Det var små svarta pengar.

Jag är emot kontanter för att de innebär en risk för rån där människor skadas och att de är smutsiga om riskerar att sprida smitta.

Jag tycker inte att kontanter behövs därför att alla affärer som inte är svarta kan göras kontantlöst.
Personrån har ökat trotts minskningen av kontanter i det svenska samhället.

Vilken smitta sprids med pengar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp