Transaktionsförfrågan från banken

Vi har just fått brevet och postar vårt svar till banken på måndag.
Okej, då har ju flera redan svarat på detta, och ett antal andra sidospår har haglat in.

En hypotetisk fråga, om jag säljer något du verkligen verkligen tycker om, orelevant vad just nu, och du köper detta regelbundet av mig men bara på villkoret att jag får betalt i kontanter. Är det okej för dig att vi kör våra business utan kvitton och att jag med detta tar emot 50 000skr om året från dig?
 
Okej, då har ju flera redan svarat på detta, och ett antal andra sidospår har haglat in.

En hypotetisk fråga, om jag säljer något du verkligen verkligen tycker om, orelevant vad just nu, och du köper detta regelbundet av mig men bara på villkoret att jag får betalt i kontanter. Är det okej för dig att vi kör våra business utan kvitton och att jag med detta tar emot 50 000skr om året från dig?

:confused:
 
Eller så ta lärdom av andra länder som ökar sin kontanthantering hur dom jobbar för minskad kriminalitet.

Den stora kriminaliteten är global och förhindras inte av att lilla sverige blir kontanfritt.
Rån på bussar och i butiker i Sverige minskar när de slipper att hantera kontanter.
 
Okej, då har ju flera redan svarat på detta, och ett antal andra sidospår har haglat in.

En hypotetisk fråga, om jag säljer något du verkligen verkligen tycker om, orelevant vad just nu, och du köper detta regelbundet av mig men bara på villkoret att jag får betalt i kontanter. Är det okej för dig att vi kör våra business utan kvitton och att jag med detta tar emot 50 000skr om året från dig?
Svaret på den frågan måste nog bli ja om man inte vill kunna kontrolleras. Annars förekommer ju namnet i säljarens bokföring.
 
Rån på bussar och i butiker i Sverige minskar när de slipper att hantera kontanter.
Ungdomsrån har dock ökat en del. De bär dock inga kontanter överlag. Det är mobiltelefon, betalkort (man tvingar ur koden med diverse hjälpmedel), märkeskläder och märkesskor, datorer och surfplattor osv. Det rånas i allt lägre åldrar eftersom även barn har telefoner och kort numera.
 
Jag vet inte, det rör sig ju ändå om en ganska liten summa och mig veterligen har sambon varit tydlig med att vi/han tar ut en viss summa kontanter. Men absolut, det kan ju vara något sådant.

Jag tror att det är hyfsat små men regelbundna summor som banken framförallt hakar upp sig på. Stora summor kontrolleras, och vill man röra sig under radarn så är det mindre summor som gäller. Vem vet, du skulle ju kunna vara en av hundra målvakter i en penningtvättshärva? Skämt å sidor (jag förstår att det inte är ett dugg kul) så är banken skyldig att utreda avvikelser, så min gissning är att det finns en avvikelse som de har hakat upp sig på. Jag har också Länsförsäkringar, och du kan hitta hur du har besvarat kundkännedomsfrågorna om du loggar in på Mina sidor.
 
Även slutet kassasysten minskat risken till nära noll.

Hur var det med smittan pengar sprider? Försökte googla men det närmaste var i början av corona som ju senare visade sig inte smitta via föremål på det sättet som det föst trodde.
Att man måste komma nära för att betala.
Med kort så kan man betala i obemannad kassa och helt undvika kontakt med personal.
På vårdinrättningar så behöver man inte vara i kontakt med administratör alls när incheckningen är elektroniskt och betalningen sköts med faktura.
Avstånd är bra.
 
Jag tror att det är hyfsat små men regelbundna summor som banken framförallt hakar upp sig på. Stora summor kontrolleras, och vill man röra sig under radarn så är det mindre summor som gäller. Vem vet, du skulle ju kunna vara en av hundra målvakter i en penningtvättshärva? Skämt å sidor (jag förstår att det inte är ett dugg kul) så är banken skyldig att utreda avvikelser, så min gissning är att det finns en avvikelse som de har hakat upp sig på. Jag har också Länsförsäkringar, och du kan hitta hur du har besvarat kundkännedomsfrågorna om du loggar in på Mina sidor.

Visste inte att man kunde se hur man svarat, det ska jag absolut kolla upp.
 
Svaret på den frågan måste nog bli ja om man inte vill kunna kontrolleras. Annars förekommer ju namnet i säljarens bokföring.
Ja, det också.

Ibland kanske man ska tänka varvet runt också, om hur ens eget ansvar och skyldigheter speglas i ett större perspektiv i hela samhället.

Jag kan hålla med om att det kontantlösa samhället är lite skrämmande, men tror att det tåget är ganska extremt ostoppbart i detta extrema land vi lever i där vi är snabbast i världen på att avskaffa kontanter och då får en anpassa sig efter gällande situation.

Själv har jag nog inte haft en sedel i min hand på så lång tid att jag inte ens minns när det var.
 
Att man måste komma nära för att betala.
Med kort så kan man betala i obemannad kassa och helt undvika kontakt med personal.
På vårdinrättningar så behöver man inte vara i kontakt med administratör alls när incheckningen är elektroniskt och betalningen sköts med faktura.
Avstånd är bra.
Då är ju det med närhet löst idag då det är en skiva mellan mig och kassapersonalen sedan snart 2 år tillbaka👍

Även ingo som jag tankar på tar kontanter och saknar helt personal på sina stationener.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp