Transaktionsförfrågan från banken

Det går att välja att få all kommunikation via e-post och SMS.
Så det borde ju fungera.
Eller?
En av mina systrar hade en misshandlade pojkvän som hade koll på allt hon gjorde på telefonen. Vem hon pratade med, alla SMS läste han, mail som kom in och ut, sociala medier osv. i ett sådant läge vill man inte ha något som finns kvar. Man vill ha kontanta pengar att betala sitt sjukbesök med, så att det inte går att spåra. Kvittot slänger man på vägen ut.

Det är ju ingen som nekas vård.
Det skickas en faktura.
Du behöver inte ens ha ett konto med pengar på, du får vård ändå.
Sedan så har du 30 dagar på dig att betala.
Hur i hela världen skall någon i en våldsam relation kunna gömma undan kontanter?

Jag har just nu svårt att ta dig seriöst, men jag svarar ändå, av egen erfarenhet. Om du nu verkligen inte kan förstå.

Gömma kontanter är lätt. Du gömmer de under innersulan i en sko, fodret på jackan eller andra ställen på kläder som inte tvättas/tvättas ofta. Det går att gömma fysiska saker som den andra personen inte vet finns, som kontanter eller en nyckel.

Det som förväntas finnas är det däremot mycket svårare att gömma. Ex.vis om du har en mobil som din partner har tvingat/hotat sig tillgång till, så är INGET på den telefonen hemligt. Inte en enda grej. Allt digitalt kan tas fram och spåras. Likadant om det finns en gemensam dator. Ofta vet personen inte ens att partnern har lösenord till alla e-mailadresser etc. Med personens telefon, har partnern tillgång till bank-id och därmed all kontohistoris, så betala med kort så det inte syns, går inte.

Eventuellt skulle man kuna ha ett kontokort till någon annans konto. Vem den "annan" skulle kunna vara , är svårt, och dessutom binds de två personerna samman om kortet skulle hittas. Däremot så kan man inte direkt avslöja vem lite kontanter kommer ifrån.

Jag ser absolut en poäng med att ha kvar kontanter och håller inte med dig att de endast är av ondo.

Själv råkade jag ut senast jag skulle köra hem från särbon. Jag behövde tanka upp bilen (jag hade inte tillräckligt för att ta mig hem) och ALLT låg nere hos macken, inget av mina kort fungerade. Nu hade jag lite kontanter i plånboken så jag kunde tanka tillräckligt för att ta mig ut till kusten. Alla sedlar i lokala bankomaten var slut så jag fick låna kontanter av särbon ifall det var strul vid kusten med mackarna också, annars hade jag inte tagit mig hem.
Om allt låg nere hur kunde du betala med kontanter och få kvitto? När jag har varit med om liknande har det inte gått att betala med kontanter heller då butikens betalsystem (för att registrera köpet, få kvitto) också legat nere eftersom de är ihopkopplade.

Nej, det sitter inte nödvändigtvis ihop. Alla utsatta är inte utsatta för just kriminalitet.

Jag vill bara lägga till att jag är tacksam att du (och andra) tagit upp sånt här trots att inte det drabbar just dig. Jag va nog förr sån som ansåg att det inte var något större problem att kontanterna försvann men efter att läst om det några gånger i trådar här på buke har jag ändrat uppfattning, kanske drabbar det bara några få men det gör det ändå inte ok, om kontanter gör det säkrare för utsatta människor ska dom ha rätten att använda dom.

Så även om vissa inte tycker utsattheten är tillräckligt som argument så har åtminstone jag fått upp ögonen för varför dom behövs.

Om allt låg nere hur kunde du betala med kontanter och få kvitto? När jag har varit med om liknande har det inte gått att betala med kontanter heller då butikens betalsystem (för att registrera köpet, få kvitto) också legat nere eftersom de är ihopkopplade.

I den här obydgen kan affären skriva upp det man handlat och registrera det i efterhand när systemen hoppat igång igen.

Jag vill bara lägga till att jag är tacksam att du (och andra) tagit upp sånt här trots att inte det drabbar just dig. Jag va nog förr sån som ansåg att det inte var något större problem att kontanterna försvann men efter att läst om det några gånger i trådar här på buke har jag ändrat uppfattning, kanske drabbar det bara några få men det gör det ändå inte ok, om kontanter gör det säkrare för utsatta människor ska dom ha rätten att använda dom.

Så även om vissa inte tycker utsattheten är tillräckligt som argument så har åtminstone jag fått upp ögonen för varför dom behövs.

Det värmde! Tack!

Hur då? Partnern inser att du gömmer något och slår dig fördärvad tills du avslöjar vad det är. Du utgår återigen från en frisk och sund relation inte en där partnern slår ihjäl dig för att du råkar låta blicken glida över en annan man i mataffären då du scannar av mjölkkylen för att se var yoghurten står
Och det skulle inte kunna hända med kontanter då menar du?
Som att just kontanter inte tas ifrån dig eller ses som en förberedelse för att uttrycka egen vilja?

I den här obydgen kan affären skriva upp det man handlat och registrera det i efterhand när systemen hoppat igång igen.
Går också att skriva kvitton för hand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka