träningsvärk, pullande häst

M

mickelina

kanske lite konstig fråga.. men vart ska man få träningsvärk om man har ridit en häst som pullar mkt? jag brukar få i skuldorna mest, och lite på baksidan av överarmarna typ. har jag ridit rätt då?:confused:

Sv: träningsvärk, pullande häst

Skuldrorna, övre delen av ryggen är där jag har känt det, så om jag har ridit rätt, så har du säkert också ridit rätt ;)

I början när jag red galoppisar fick jag träningsvärk precis som du/ni. Men i takt med att läderna kortades upp och tekniken förbättrades (hoppas jag) ändrades detta. Fick lära mig att man ska få träningsvärk (om man nu "ska" få det :crazy: ) i baksidan av låren, rumpan och magmusklerna eftersom man inte ska hålla i munnen /handen med armstyrka utan sätta "kroppen bakom". Alltså bara hålla emot med handen och hålla "pullandet i schack"med kroppen. Men om jag rider med längre läder är det inte så enkelt som med kortare och det krävs träning för att "våga" lita på sin balans och styrka... När man väl lärt sig blir det mkt lättare att reglera farten/pullandet samt att man inte behöver "styra" utan använder sig av kroppen..
Håller man dem med armarna/skuldrorna kommer man bli helt förstörd efter några år speciellt när man rider många turer per dag. Våra klena människoarmar har inte en chans att hålla dem utan hjälp från resten av kroppen.... Är det någon som förstår???? :confused:

Japp förstår precis och kan bara hålla med! :bow:

Dock kan jag känna lite i armarna om hästen har pullat mycket eftersom man trots allt spänner dem för att hålla emot, men regelrätt träningsvärk kan jag inte kalla det, snarare matthet.. :angel: :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 377
Senast: Nevermind
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 642
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V