Träningstips!

L

lillasofia

Har ni några bra hoppövningar som ni vill dela med er av?
Skriv era bästa hoppövningar så kan vi inspirera varandra! :)

Sv: Träningstips!

Jag börjar väl själv med min favorit, hoppa på volt.
Man kan öva på mycket på volten, vända, variera galoppsprång, lägga en volt utåt mellan hindrena o.s.v.
Bara att öva på det man behöver! :D

Behöver också massa tips! gärna som man kan göra med lite färre hinder och tex en uppsättning som man kan hoppa på olika sätt.

Brukar bli att jag bara sätter upp en linje och hoppar den typ 100ggr och det är ju inte de bästa med en erfaren häst som festar till det lite när det blir för långtråkigt och överhopparsig nåt enormt och hoppar över några galoppsprång i komenatinerna xD

KL

Här finns en massa rid- och hoppövningar: Hippson

En av mina favoritövningar är studs. Det får hästen smidig och kvick och bygger upp muskler. Annars hoppar jag mycket svängar och kluriga vägar. Nästan aldrig rakt för det kan man för det mesta ;)

En jag rider mycket är denna (mycket skickligt ritat ;) ):
teckning.jpg

Man kommer från långsidan och ska vända till vänster och hoppa hindret. Rätt enkel övning men som kräver att man har bakbenen med på hästen. Hindret kan vara på olika höjd beroende på svårighetsgrad .

Den här övningen gjorde en tränare till mig för hade väldigt stora problem att vända honom mjukt och balanserat i "små" kurvor så den här övninen har hjälpt oss enormt mkt med vändning och jag har fått hästen att lyssna på mig bättre.

Jag tror vi tog 4 eller 5 galoppsprång mellan varje hinder.

ridvning.jpg

Jag har massa övningar så här kommer en som är otroligt bra om man vill träna på att korta och länga galoppsprången.

Sätt upp två eller tre hinder (beroende på hur stor ridbana man har)på ena långsidan. 16m mellan första och andra (kan ridas på 4 el 5 språng), 19m mellan andra och tredje (5 el 6 språng).
Börja med att bara rida igenom linjen och räkna hur många språng du får mellan. Om du rider i ett jämnt tempo så blir det antingen 4+5 språng eller 5+6.
Får du 4+5 så försök nästa gång korta upp och rida på 5+6 eller tvärtom. Efter några vändor byter man varv så man får jobba i båda galopperna.
Vill man göra det svårare så kan man t ex rida på 5 språng på båda avstånden och då får man antingen först korta och sedan rida framåt eller tvärtom beroende på vilket varv man rider i.
Vitsen är att du som ryttare i förväg ska kunna bestämma antalet språng innan du rider an.
Eftersom det är en kontrollövning så räcker det med väldigt låga hinder eller bara bommar på marken.

Gick det att förstå vad jag menade?

Liknande trådar

Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Kropp & Själ Tänk på ett genomsnittligt heteropar där varken mannen eller kvinnan vill ha barn. Inte nu och inte senare. Vem bör sterilisera sig? Vad...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 885
Senast: Amha
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 883
Senast: MiniLi
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 992
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar