Träningstips!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Jag skulle vilja ha tips och idéer på hur jag kan fortsätta/förändra träningen för min häst, på väg mot kval.

Det är en 8-årig vbl-valack som inte startat sen sept. -04 pga senskada. Långsamt igångsatt sedan juli -05, från 10 min skritt/dag till det schema som nu kommer som han gått på ca 1 månad. Är nu helt friskförklarad av vet. men bör undvika backträning och snöpuls (trist...men..).

Såhär ser träningen ut idag:

Dag 1: Motionskörning ca 1,5 mil ca 2,30-tempo. (flack terräng, speedcart)

Dag 2: Vila

Dag 3: Galoppintervaller under sadel på snötäckt (plogad) rakbana. 6x500m, 2-3 st lite rappare, annars relativt lugna (försöker mest få honom jobba på och ta i på "rätt sätt")

Dag 4: Vila

Dag 5: Ridning 1 timme. Oftast motion (mkt lugn samlad trav, några galopper) men känns han stel/loj eller något så får han skritta och ta det lugnt och bara mysa i skogen.

Dag 6: Vila

Dag 7: Intervaller på snötäckt (plogad) rakbana. 6x600m 1,40 (speedcart)

Dag 8: Vila

osv...

Vad tycker ni om träningen som den är idag?
Vad kan jag ändra/öka/minska för att få bättre resultat?
Hur långt tror ni han är ifrån kval? (Han har gått efter detta schema ca 1 månad och funkar bra...blir aldrig helt slut, snarare tvärtom..)

Hästen är i övrigt ngt muskelfattig (har alltid varit det, även i full kondition), men väldigt pigg och glad och springer bara och klipper med öronen i all sorts träning :)

Mitt mål är att kunna kvala i mitten/slutet på april...låter detta rimligt??

Det här är min första starthäst (som ni nog märker på alla knäppa frågor :o ) så jag behöver alla tips jag kan få!!

Sv: Träningstips!

ser väl ganska ok ut,det är svårt att bedöma när man inte känner individen i fråga! jag skulle nog så småningom lägga in skritt i tryckvagn om du har möjlighet,för att bygga muskler samt ev. öka fodergivan med mer protein! om hästen räcker till kval kan du väl kolla i provlopp när hästen börjar kännas stark och löpvillig! M

Håller med förra inlägget. Tycker dock det saknas lite tempo. Du kan ju exempelvis lägga in tuffare intervaller var 10 dag nu under uppträningen och låta hästen gå ett provlopp eller skarpare jobb på banan innan det är dax för kval. Har den varit ifrån tävlingsbanan så länge så lär den behöva ett par tempo-jobb innan kval & start. Bedöm efter jobben hur långt kvar han har till kval.

Har tyvärr ingen tillgång till tryckvagn...och absolut inga pengar att köpa en egen :crazy:

Angående fodret så får han nu 9 kg hö (MKT fint, har analys) + 1,5 nya groov och 2 kg sport. Förslag på förändringar rent spontant??

Jo, har börjat fundera på att öka tempot lite i intervallerna. Hur fort törs man köra, tänker på slitage på hästen i och med att underlaget är snö?? Banan är ju liksom hård underst och lite lös på ytan..

Hur skulle du förändra intervallerna isf? Köra längre/kortare, hur många i högre tempo, osv??

I övrigt verkar ju tonen säga att kolla honom i provlopp, vilket också va tanken att göra om nån vecka/en månad eller så...så då va jag nog på ganksa rätt spår iaf :)

tackar för alla tips och hoppas på fler!!

Hej!
Kul att hästen repat sig från skadan! Hoppas på all lycka för er :)
Med tanke på åldern så utgår jag från att hästen startat tidigare? Isåfall brukar det mesta finnas i hästen väl och endast lite finslipning vad gäller farter innan kval...med tanke på att du verkar ha ett så bra schema redan....Kanske åka ner och köra ett banjobb en gång i veckan några veckor innan kvalet för att finslipa? Tycker inte du ska köra så himla mkt snabbare intervaller heller med tanke på att hästen varit skadad...nu finns det ju allltid två sidor av den biten också, men jag har alltid varit för att träna äldre hästar lite lättare,,,,Kanske kunde gå ner till typ 1.35 i intervallerna som max? Och sen låta honom gå på lite en gång i veckan i ett 1600meters jobb?
Bara lite förslag....men alla har vi olika ideér och alla hästar behöver olika sorters träning;) Lycka till!!

Ok..med tanke på att den banan du tränar på hemma inte är i toppskick och underlaget inte det bästa så kanske det är bäst att du inte ökar tempot men du kan däremot köra exempelvis 8 intervaller istället för 6 i samma tempo. Så får han ju lite mer men inte mer tempo. Kör in till banan istället för tempo-jobb. Sen får du ju klart känna efter hur han svarar på träningen men ska du ha en starthäst så måste han ju kunna klara uppträningen också. När han väl är igång och startar så behövs ju inte sååå mycket jobb, mest underhållande för att hållas igång. Är ingen träningsguru men har jobbat med travhästar i en flock år så lite har man lärt sig! Det som är viktigast för dig, tycker jag, är att du känner hur han tar träningen. Kolla pulsförändringen på 6 intervaller och sen nästa gång när du kör 8. (Om du nu provar det dvs) Tar du puls när du kör jobb? Vad har han i puls efter körintervallerna och efter körintervallerna?

Kanske lite virrigt svar men det är svårt att förklara.."kommer på" efterhand som jag skriver....! :angel:

Känns som att jag e ute på rätt spår då...hade tänkt testa honom i jobb/provlopp om en vecka eller två och se hur han tar det och sen fortsätta med/öka träningen efter det. Klart han måste klara uppträningen också, men jag är lite inne på Zandrahs idé om att det mesta finns i kroppen redan...behövs bara lite mer "snärt" i steget innan kval. Han har aldrig varit nån häst som behöver mycket/tung träning.

Gillar idén om att öka antalet intervaller istället för tempot..men nu har jag ju ingen pulsmätare :o är väl nästan en dödssynd i dessa dagar :smirk: så det är ju lite svårt att se hur han tar träningen annat än på andning/humör/ork...men i dagsläger blir han aldrig speciellt trött, han är pigg i träning och klipper med öronen och håller ihop travet mkt bra (hans svaga sida). Så jag provar med att öka antalet och ser vad som händer!

Tackar så mycket för tipsen och hoppas på ännu fler :d
ingen som har något att säga om själva träningsupplägget? Eller är det kanske ganska bra som det är?

Du kan ju kolla pulsen utan pulsmätare också. Starta tidtagaren när du kört sista intervallen och ta pulsen efter 12 minuter. Du kan ta med handen bara vid hjärtat eller nere på framkotan om du inte har ett stetoskop. Funkar bra för mig men sen har jag tagit puls otaliga gånger på det viset och har lärt mig hur det "ska" kännas. Tycker det är svårare med stetoskop faktiskt... Men det är ju en vanesak!

Det där du skriver med att han klarar av att hålla ihop travet bättre nu än tidigare tycker jag tyder på att du fått honom stark i sin muskulatur och det är ju väldigt positivt!! Låter som du verkligen är på rätt väg! Kanske är det så att han faktiskt behövt lite tyngre träning ändå men inte klarat av det tidigare..? Han är kanska lite mer mogen i sin kropp nu också och orkar med mer träning för att kunna bära sin kropp. Nu filosoferade jag lite bara... :angel: Blir lätt så! Yrkesskada..... :angel:

Jag har inte heller pulsmätare...
Tycker vid det här laget jag känner hästen så pass väl att jag ser när han blir trött....så länge han är pigg så kvastar han som en dåre och är vääääldigt på alerten, blir han trött märker man direkt att han slutar...
tar puls efteråt dock, och det har iaf visat sig att hans kroppspråk stämmer:) Känslan är inte så fel alla gånger, och känner du din häst tror jag du vet vad du gör....:)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 421
Senast: Fetaost
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar