Sv: Träningstips till SPÄND högställd häst.
Jag har en KWPN körhäst som är som din och kan bara berätta hur jag har gjort och utgår från de problem jag har haft. Ska tillägga att jag inte heller är ngn duktig ryttare.
För det första så har jag genomgående haft problem med lösgjordheten i sidorna. Så jag har jobbat väääldigt mycket på stor volt och med ledande tygeltag, understödjande inner skänkel för att få honom att stretcha ut sidorna, överlinjen och på så sätt slappna av och bli intresserad av att suga tag i bettet "längre fram". Skit i hur det ser ut (har jag fått nöta in i skallen) man rider för framtiden och inte uppvisningsridning på träning
Öppna längs långsidorna där inte korrektheten i rörelsen är det viktiga, utan att använda öppnan för att komma åt ytterligare och lösgöra sidorna, likaså skänkelvikningen!
Framåtbjudningen har klatrat då han har varit "rädd" han är fortfarande en OERHÖRT tittig och minst sagt observant häst som kan försvinna under mig på en hundradel, känner mig ibland som "Mulles" ryttare i Min häst.. men det beror så mycket på framåtbjudningen, den RIKTIGA framåtbjudningen, viljan att röra sig framåt och få en riktning på hästen. Han har gått och hållit det det sista.. vet inte hur jag ska förklara..
Jag måste rida aktivt, inte samma ridning många steg utan förändra, förändra annars förekommer han och tror sig veta.. i det stänger han av mig lite och börjar titta på omvärlden igen. I det slappnar han av och fokuserar på mig och inte omgivningen som sagt.
Samtidigt som jag har fått rida på rätt mycket framåt så går det inte heller att ösa på för han tar inte i och jobbar mer om han redan är spänd, utan då är det bättre att hitta avslappning i en mer "lufstrav" och be om längre steg när han slappnar av genom kroppen. Är han spänd får jag behålla stödet i handen, men rida ett undertempo och bara ha is i magen och vänta ut, vänta ut och åter vänta ut..
Vet inte om detta kan vara till ngn hjälp.
Själv har jag hållit på i flera år