Träningstips för hund med D-höft

A

Annapanna

Jag röntgade min vovve förra veckan veterinären såg inga pålagringar men tyvärr löd skk:s granskning annorlunda. Vovven min fick graderingen HD: en C höft och en D höft:cry: , och AD: LBP på den ena och UA på den andra.

Självklart är han samma hund nu som som innan röntgen och kommer att få leva ett aktivit liv som han gjort hittils men resultatet av röntgen får mig ändå att börja fundera.....mina tankar på att träna lite drag samt fortsätta med agilityn (har bara gått en nybörjarkurs)känns som att jag bör ge upp.....får bli mer spår och annan träning istället.

Så nu undrar jag om det är någon här som har råd eller tips på vad som jag bör undvika med min vovve samt tips på träning eller annat som är bra?
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Simma!!
Eftersom att vatten ej belastar leder och skelett utan enbart stäeker muskler har det rehabiliterat otroligt många jyckar! Föreslår att du provar i förebyggande syfte :) . Jag skulle även ge Glucosamin om jag var du.
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Tack det hade jag precis glömt bort...simma är ju kanon och vovven är mycket glad i vatten, det ska jag ta och kolla upp nu framöver.

Jo jag har funderat på glucosamin men undrar om det gör någon nytta, har hört både det ena och det andra. Men det kan ju vara värt att prova. Har du någon aning om hur mycket man kan tänkas ge till en vovve på ca 39 kg? Säljs det på några andra ställen än hos veterinären?
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Jag ger seraquin till min artroshund som fodertillskott och det är jättbra i förebyggande syfte. Min hun dpå tio kg får en tablett per dag, antar att det är en tablett på tio kg så runt 3-4?
Jag brukar krossa dem i morteln och strö över maten. Det finns andra glucosaminer men de vet jag tyvärr inte mkt om. Seraquin köper man på apoteket.
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Jo jag har funderat på glucosamin men undrar om det gör någon nytta, har hört både det ena och det andra.

Det finns många diskussioner angående glucosamin, huruvida det gör nytta eller inte.

Jag har själv ätit glucosamin på grund av ledbesvär, men märkte aldrig någon skillnad, så jag slutade.

Andra märker enorm skillnad. Så mitt råd till dig är att prova dig fram. Om hunden verkar bättre av att äta glukosamin, då är det bara att köra på det tycker jag. Annars tycker jag det mest är onödigt att proppa i hunden något som man är osäker på om det verkligen hjälper.

Rörelse, träning i rätt form är bästa medicinen för både människor och djur för att bibehålla rörligheten i kroppen och lederna. Sen beror det självklart på hur ont hunden verkar ha, men simma, som MrsScabtree sa, är jättebra!
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Jag upplever det som att min hund mår mycket bättre sen han började få glucosamin, men det är säkert individuellt.

Jag köper i pulverform i hästsportbutiken. Min 45 kg klump får tre kryddmått om dagen. En burk räcker knappt ett år och kostar 300 kr om jag minns rätt. Ingen jätteutgift alltså.
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

hunden är 22 månader
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Hunden uppvisar ingen smärta utan är pigg och glad och rörlig. Min fundering är om jag redan nu bör börja med glucosamin i förebyggande syfte eller om jag ska avvakta och börja först om han verkar få problem med stelhet.

Ska man undvika vissa typer av träning helt eller kan man göra det mesta med måtta förutsatt att hunden är rörlig och smärtfri?
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Det jag reagerar på är att VET inte kunde se några pålagringar alls och sedan får ni D ?

Läs igenom tråden som handlar om just Röntgen tycker jag !

Om en hund har D höfter ska man undvika höga hopp, träning på stumt underlag ( springa/cykla på asfalt ex )
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Pålagringar är inte samma sak som HD. En hund kan få pålagringar på grund av sin HD.
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Jo det vet jag ( :crazy: )

Ser nu att det ser lite tokigt skrivet ut.. Men jag tycker ändå att Ts kan kika lite på det iaf ..
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Ja du ska börja ge det direkt. Det är för att ledytan, brosket, ska få hjälp på traven och inte helt slitas ut snabbare än nödvändigt.

Jag köper en gul bruk på EKO:- och den kostar strax över 200:- och räcker ca ½ år. (2 kryddmått till en hund på 30 kg)
 
Sv: Träningstips för hund med D-höft

Hunden uppvisar ingen smärta utan är pigg och glad och rörlig. Min fundering är om jag redan nu bör börja med glucosamin i förebyggande syfte eller om jag ska avvakta och börja först om han verkar få problem med stelhet.

Ska man undvika vissa typer av träning helt eller kan man göra det mesta med måtta förutsatt att hunden är rörlig och smärtfri?

Du ska väl undvika alltför ensidig belastning, såsom exempelvis mycket agilityträning.

Sen kan jag bara svara att för mig med ledproblem så är all träning bra, det bibehåller min rörlighet och när stelheten håller sig borta minskar smärtan. Men jag vet ju inte om det fungerar likadant med hund.

Hur som helst: Lycka till!:bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 625
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Så lät resultatet för röntgen på min fina lilla Nessi:( Blir så ledsen och orolig för hennes framtida väl och ve! Speciellt med tanke...
2
Svar
21
· Visningar
2 902
Senast: Lazy Lady
·
Hundhälsa Jag har, som en del här känner till, en mellanpudel som är ca. 2 år och 9 månader. Han väger 8,6 kg och är väldigt lätt överlag i...
Svar
7
· Visningar
1 432
Senast: Illiana
·
M
Övr. Hund Ja..satt o kollade hunddata på Skk nyss..sitter o väntar på resultat fr skk på schäferns ad/hd röntgen. Vet sen några veckor att ett...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 279
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp