Träningstips för att gå vidare med tölten

Elina8

Trådstartare
Min underbara häst här börjat tölta mer och mer, har blivit mycket stabilare och takten börjar falla på plats ordentligt. Och nu vet jag inte riktigt hur jag ska jobba med den för att förbättra den ytterligare.

Jag kan väl inte kalla mig för nybörjare längre, jag har ridit Godi i 4 år, köpte honom för 1.5 år sen. Jag har tränat regelbundet för en tränare som sen i februari. Hon är CR tränare, men har en islänning själv så hon har kunnat hjälpa oss lite med gångarterna också. Just nu tränar vi bara på sitsen så jag står på egna ben igen vad gäller gångarterna.

Tidigare har han varit en grisepassare, men det har försvunnit mer och mer och nu töltar han som sagt rätt bra.

Vi har kommit så långt att jag börjat försöka leka lite med tölten, korta och länga och jobba lite med formen. Innan har jag låtit honom tuffa på själv rakt fram eftersom jag känner att jag inte kan bidra med så mycket.
Traven och galoppen är ju helt annat, där känner jag mig mer hemma och vet lite mer hur jag kan jobba för att förbättra.

Så nu efterlyser jag träningstips på hur jag kan hjälpa honom med tölten. Hur börjar jag och vad ska jag tänka på? Jag har inga tävlingsplaner alls, utan tränar för att det är roligt att utvecklas. Hästen är 21 år och har utvecklats något otroligt under de år som jag fått vara med. Målet är ju såklart att han ska sluta grispassa helt och hållet, stärka och separera de andra gångarterna, och att han ska vara mjuk och fin i kroppen.

Sv: Träningstips för att gå vidare med tölten

Testa att rida mycket öppna i tölt, ställ och böj hästen mycket.. rid på volter, flytta bakdelen i tölt.. Att hästen är passtaktig beror på att den är bunden och lite stel, så försök att mjuka upp hästen. (:

Tack för tipset. Vi jobbar mycket skolor i skritten, man jag har lite svårt att ta vidare det till tölten. Jag har precis kommit till stadiet att jag faktiskt vågar rida i tölten och inte bara sitta som förstenad för att inte störa honom. :angel:
Än så länge har jag bara försökt få honom att ställa lite och slappna av lite i tölten. Han går inte särskilt högt med huvudet, men han spänner upp halsen lite, vilket jag försöker få bort.
När det funkar att ställa och böja lite så känns det ju bra att börja jobba med skolorna.

Han har varit väldigt stel och spänner sig lätt i hörn tex. troligtvis pga av att han inte klarat av att bära och balansera sig riktigt. Men det har blivit otroligt mycket bättre. Nu är han väldigt mjuk i skritten och jobbar i bra form.
Jag är lite rädd att jag ska störa takten när jag börjar jobba med honom i tölten, eftersom han så nyligen börjat tölta (med mig, han har ju töltat innan också, men inte lika enkelt pga stelhet). Men det är väl bara att ta mod till sig och kämpa vidare.

Okej. ja, jag tycker att du ska ta mod till dig och försöka. Hur ska du kunna korrekera eventuella taktfel om du inte vågar rida tölten? (:
Jag har en 4åring som precis är töltsatt, men jag rider tölten i vilket fall.. trotts att tölt inte är min starkaste gångart (kommer ifrån "storhäst världen" och ridit islandshäst kanske 4år) .. Men kom ihåg att många små pauser och inte sitta och traggla för länge är viktigt. Såfort hästen gör rätt några meter så sakta av till skritt och beröm. Det är viktigt, inte bara hos unga hästar, utan hos alla hästar.

Korrigera takten är inget svårt! Om han går mot trav så samlar jag och om han går mot pass så rider jag mot trav och stannar upp halvvägs, när det är rätt takt. Så det kan jag ju göra med sitsen, genom att samla eller "sitta" mot trav. Därmed inte sagt att jag inte måste rida, det måste jag ju för att få honom att bära sig bättre och framöver kanske kunna kontrollera tempo och takt ytterligare. :)

Enklast är det att öva när vi rider ut, för då har vi flera vägar med perfekt underlag som vi brukar öva på. Självklart ska man inte nöta för mycket, det gäller ju alla övningar. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 400
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 486
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon