Träningstips för äldre ponny?

mollyphlox

Trådstartare
Vill gärna ha lite träningstips på hur man kan stärka bakbensmusklerna på en lite äldre ponny. Det är min medryttarponny det är fråga om och hon är 24 år gammal men är i bra form i övrigt.
Hon rids mest i skog och mark, "skogsmulleridning" i huvudsak i skritt, lite trav och galopp mellan varven men bara kortare sträckor i högre tempo.
När man rider henne på ridbanan märker man att hon har svårt att ta i ordentligt med bakbenen, speciellt i trav eller galopp, stegen ser kortare och "styvare" ut än frambenens rörelser, ifall ni förstår hur jag menar! :) Hon rids inte så mycket på ridbanan så hon är ganska stel när hon ska gå på böjt spår.

Nu undrar jag bara om ni har några tips på hur man kan träna upp detta på en såpass gammal ponny? Gärna sådana som man kan göra ute längs vägar eller i skogen! Annars får vi väl fortsätta med våra skogspromenader i lugn takt som faktiskt både ryttare och häst trivs bäst med.. :)

Sv: Träningstips för äldre ponny?

Klättra i backar är kanon! Jag tycker branta (då menar jag branta!) backar i skritt funkar bäst. Men ta det försiktigt i början, gå bara några få gånger i början. Kanske börja med 4 gånger och öka tills du går åtminstonde 10 :)

Som Minathos sa är klättring skitbra, men börja som sagt försiktigt. Annars är öppna och sluta bra övningar som gymnastiserar hästen och tränar bakdelsmuskulaturen. Om hästen är stel i bakdelen skulle jag stretcha bakbenen lite försiktigt efter träning också :)

Tack för tipsen! :)

Vi brukar stretcha hennes ben lite försiktigt efter ridning och det verkar hon tycka om! Tyvärr har vi lite dåligt med backar här, men vi får leta reda på några och övertala henne om att det är skritt som gäller.. :grin: Hon har nämligen en backe som hon anser att man ska antingen trava eller spurtgaloppera uppför! :)

Ja bara man gör det försiktigt brukar de tycka att det är rätt skönt :)

Att hon vill trava eller galoppera uppför hänger säkert ihop med att hon är lite stel/svag i bakkärran, att ta sats och kuta uppför tycker de ofta är lättare då :) Men det är bara att vara envis och komma ihåg att inte överanstränga hästen :)

Ja, vi brukar mest ta långa skrittpromenader så då märks det inte speciellt mycket att hon är lite stel. Bara när man kräver lite mer av henne och om hon ska trava/galoppera längre sträckor så börjar man märka att hon är svagare bak än fram!

Ska komma ihåg det där med att hålla henne i skritt istället.. ;) Kan pröva med lite öppna och sluta ifall det lyckas, har ingen aning ifall nån har gjort det med henne tidigare!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka