Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det beror nog lite på vilken ras det handlar om... För en ridhästras är LB väldigt basic och det blir ju konstigt att måla ut det som en merit. Men tex för en nordsvensk eller för del delen en travhäst så ligger det ofta ett par år med styrka och träning för att göra ett fint LBprogram. Mest pga galoppjobbet då.Jag invänder mot hur man får LB-nivå till "fin och utbildad i dressyren", LB motsvarar ju bara den mest basic grundutbildningen av en häst, dvs röra sig i rätt gångart och rätt riktning utan att ha huvudet i taket. Inget fel i att ha en häst på LB eller lägre nivå, men då tycker jag inte att den kan kallas utbildad (på sin höjd grundutbildad).
Fast det är ju fortfarande inte ”välutbildad”. Jag tänker att ras + dressyrresultat nog talar för sig självt i ett sånt fall, man behöver inte skriva ”välutbildad” som ju bör betyda att hästen kan betydligt mer.Fast det beror nog lite på vilken ras det handlar om... För en ridhästras är LB väldigt basic och det blir ju konstigt att måla ut det som en merit. Men tex för en nordsvensk eller för del delen en travhäst så ligger det ofta ett par år med styrka och träning för att göra ett fint LBprogram. Mest pga galoppjobbet då.
Förr, när det inte fanns så många grenar, hände det att hästar som varken var lämpade för dressyr eller hoppning annonserades ut som fälttävlansämnen. Nu tycker jag mig ana att WE blivit det som hästar som inte passar för något annat säkert passar för (enligt annonsörerna). Ju mindre man själv - och förmodade spekulanter - vet om en sport, desto mer sannolikt att hästen passar för det .Jag har också tänkt på det. Det intressanta tycker jag är när typ alla grenar står uppradade:
"Hoppning, dressyr, körning, voltige, nh (och ibland står ännu fler saker) hon blir vad du gör henne till."
Ibland står saker/grenar som kräver olika saker. Jag tänker att man nog menar att hästen är snäll och stabil och nog kan acceptera det mesta som ägaren vill hitta på. Men eftersom saker står uppradade som hästen inte ens provat vet man ju inte heller om hästen tycker det är kul.
Nej, jag hade själv inte använt det uttrycket. Föredrar "xx% LB dressyr" och hänvisning till TDB. Då är det iaf objektivt bedömt. Men jag hade nog ändå sett en det som välutbildat för rasen om jag läst en annons.Fast det är ju fortfarande inte ”välutbildad”. Jag tänker att ras + dressyrresultat nog talar för sig självt i ett sånt fall, man behöver inte skriva ”välutbildad” som ju bör betyda att hästen kan betydligt mer.