Träningstävlade i dressyr idag!!!

Sv: Träningstävlade i dressyr idag!!!

detta är rktigt intressant...min dressyrtränare som även har halvblod har en islandhäst och han e med 7år (som min häst)
och hon har börjat med galoppombyten med honom och allt annat typ piaff är jag osäker på dock haha men då är man väl uppe på medelsvår/svår dressyr
lr vad?
har ingen koll sådär men duktig är hon iaf...

jarru, det är väl i alla fall medelsvår tror jag :)

Jag tror åldersgränsen för att tävla b-ponny är 14 år.

nej va, så man får alltså inte ställa upp i vanlig dressyrtävling på ponny som vuxen?
hoppas verkligen inte det är sant för om de då tar bort islamdhäst dressyren så kan jag ju aldrig tävla dressyr som vuxen.

ja på islandhäst dressyren ingår tölt...

hon har börjat med galoppombyten med honom och allt annat typ piaff är jag osäker på dock haha men då är man väl uppe på medelsvår/svår dressyr
lr vad?
...
Galoppombyten och lite piaff kan jag prestera på hästar där vi inte ens skulle få godkänna procent i en LC dressyr.

Annars kan man väl rida clear round eller vad det heter? Då spelar det väl ingen roll om man är vuxen o rider liten häst? Fast jag är inte ett dugg insatt i det där, så jag kan ha fel. ;)

Du får tävla som vuxen men mot stora hästar eller om du har ungponny(7år?) så får du starta i avdelning B.

okej så jag får alltså tävla mot stora hästar med en liten b-ponny och att jag är vuxen men får jag ställa upp med en vanlig b-ponny eller måste det vara en islandhäst alltså då kan de ju i princip komma en vuxen jättstor person och rida dressyr på ett litet tanigt russ i b storlek.

är det svårare för att det är stora hästar jag tävlar mot då eller? om man e under 14år och tävlar b-ponny då är det bara mot andra ponnyer eller?

han e 7 nu men nästa år e han 8:crazy:

har ni sett att katrin wallbergs korall är till salu han som är den enda islandhäst i världen som klarat riddarprovet, han skulle nog var riktigt läcker på dressyrtävlingar eller vad tror ni?

Nu blir jag ju riktigt sugen på att ställa upp i dressyr på pållen min.Eller varför inte hoppning?!Jag får tävla i ponny klasserna som tur är.
Har ingen koll på programmen men vart kan man hitta nån sida vart det står hur man ska rida?Jag har aldrig vart i kontakt med dressyr tävlingar!

okej så jag får alltså tävla mot stora hästar med en liten b-ponny och att jag är vuxen men får jag ställa upp med en vanlig b-ponny eller måste det vara en islandhäst alltså då kan de ju i princip komma en vuxen jättstor person och rida dressyr på ett litet tanigt russ i b storlek.

Nej inte på B-ponny, tror den måste vara C, eller D. Men ring förbundet eller gå in på hemsidan. har inte hel koll på ponnyreglerna.

Hm såhär är det fick jag lära mig på ridskolan förr! Många som sagt fel här...
Man får tävla b-ponny till man är 13 i hoppning, 14 i dressyr.
C-ponny och d-ponny får man tävla till man är 18.
Avd. b får man tävla ungponny till den är 6 år. Om man är äldre själv än man får vara får man tävla äldre ponny i avd. b. Men jag vet inte om det finns i dressyr, tror det var borta ett tag. Då får man fråga ÖD om man får "tävla" fast man är för gammal. Men då tävlar man inte på riktigt utan får bara bedömning och så.
Om man är för stor för ponnyn kan man bli diskad.
B-ponny får inte tävla mot stora hästar. D-ponnyer får, c-ponnyer vet jag inte men jag tror det.

Rättar ett litet fel, ungponny är ponnyn hela året ut när den är 7år. För 4-5 år sen fanns avd B finns även i dressyr, men kan ju blivet ändrat sen dess.

Enklast är att gå in på www.ridsport.se, där finns alllt man bör veta om tävlande.

Kul att fler än jag är intresserad av att tävla vanliga dressyr tävlingar:). Trodde jag var ganska ensam om att tävla dressyr mot Storhäst. Man kan klassa upp sin Islandshäst till storhäst. Detta får man göra om ekipaget kan anses vara "rimligt" Det kan alltså inte "komma en stor tant och tävla en vanlig B-ponny" som någon nämde i denna tråd.

Jag tävlar regionalt och Lokalt sedan nov 2006. Jag rider än så länge LB klasserna och brukar ligga kring 65% vilken oftast faktiskt räcker för seger eller topp 3:).

Även jag rider min häst i ganska svåra övningar på träning. Det betyder inte dock inte att jag och hästen ännu är mogna att utföra dessa övningar i högre klasser där progammen är svårare och en högre grad av samling, precision och balans krävs.

Jag skulle rekommendera alla som är intresserade av dressyr att parallellt m FS1 tävlande pöva rida vanlig dressyr, börja m LC eller LB och se först hur det går. Det är jättekul och otroligt utvecklande! I FS1 vill de se enkla övningar och domarna har inte på långa vägar lika gedigen dressyr utbildning som vanliga dressyr domare. Så enligt min upplevelse kan man i FS1 tyvärr inte rida mer komplicerat än LC, vilket är första steget i vanlig dressyr:(

Men är vi många intresserade så kanske dressyr klasserna för Islandshäst kan utvecklas:idea:

*kl*

I nya Stallmagasinet kan ni läsa om islandshäst som tävlas i dressyr.

Det är jag som är med i stallmagasinet:) Du kan säkert tävla regionalt eller lokalt. Förutom trav och skritt så krävs det att din häst kan galoppera på minst 15 m volt i arbetstempo utan att tappa takten i LB, i LC är volten 20m. så om detta är svårt så öva på! öva lite tempoväxlingar också, sen är det bara att starta. I de lätta klasserna är det viktigt att helhetsintycket är jämt och ridvägarna nogrannt ridna. Min häst är ca 139 cm och jag är 166 cm över marken och det går ju bra, jag får ofta kommentarer som harmoniskt och samspelt ekipage. Jag skulle tro att storleken har mindre betydelse så länge hästen ser stark ut med god framåtbjudning:)

Vad roligt!
Jag har inte läst artikeln än, tidningen är utlånad.

Vill ingen kommentera om jag ser för stor ut??Vill ju tävla donnan i dressyr ju!!!:love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 894
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 528
Senast: Mia_R
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka