Träningsfilmer!

MiniLi

Trådstartare
På ett annat forum fanns en tråd där man kunde lägga upp filmer och få tips på vad som kan förbättras. Det tyckte jag lät trevligt, varför inte skapa en tråd här också?

Så lägg in film på när ni tränar/tävlar, vilken gren det än rör sig om. Sen finns det förhoppningsvis många duktiga som vill kommentera och hjälpa till :idea:

Sv: Träningsfilmer!

Jag börjar och hoppas att vi inte blir utskrattade :o

Har ca 10 minuter film uppdelat på fyra:
Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Vi har husse som hängiven supporter i bakgrunden, om ni undrar vad tusan det är som låter ;)

I filmerna tränar vi ligg, ligg kvar och något som förhoppningsvis ska bli ställande under gång.

Jag undrar just nu:
-Hur ska jag få henne att reagera snabbare? Främst när hon ska lägga sig.
-Hur ska jag lägga upp träningen för att få henne att stå helt still?

Kommentera gärna, jag har säkert en massa tokigheter för mig :angel:

-Hur ska jag få henne att reagera snabbare? Främst när hon ska lägga sig.

När jag vill få min att göra något snabbare/ivrigare så försöker jag först försäkra mig om att han verkligen vet vad han ska göra, till exempel nudda sin nos mot min handflata (vilket är det senaste trick vi hållt på med). Sedan ger jag bara belöning för de bästa försöken - vilket brukar funka bra på honom i varje fall :) När han inte fick godis första gången så backade han ett steg, tittade på mig med en rynka i pannan. Sedan prövade han igen, lite ihärdigare - och tänka sig, då kom det en godis!

Nu skuttar han fram och riktigt pressar nosen mot min hand så mycket han bara kan, man vill ju inte riskera att bli utan godis :o:D

Jag antar att det nog skulle kunna funka att göra något liknande med ligg, men eftersom ligg är hans favorittrick har jag aldrig prövat faktiskt...

Okej jag förstår hur du menar!
men en tanke bara: hon är ju inte alltid helt med på liggkommandot, jag behöver fortfarande "visa vägen" lite, är det dumt att försöka få fram snabbhet i det här stadiet? Ska jag vänta tills hon verkligen tar röstkommandot?

Och lite OT, din hund är väldigt söt :laugh:
Och husse verkar mycket entusiastisk ;)

Tack, hon är helt underbar :love:

Ja husse var verkligen entusiastisk. Men han blev mindre glad när han insåg att jag hade filmat allt, då skämdes han lite :D

Försök att bara säga ligg en gång. :)

Jag gjorde så att jag sa ligg, kastade iväg en godis som han fick hämta, ligg igen, kasta iväg godis tillslut bjöd han på läggandet själv och farten kom ju upp av att han fick springa och hämta sin godis. Hänger du med? :) För att få fram en snabb reaktion på läggandet. Jag hade nog väntat på att träna in läggande under gång innan ligg sitter ordentligt. Jag fick backa lite då och börja med handrörelse igen.

När du säger stå så var noga med att ge ett frikommando sedan. Nu ser det ut som att stå blev ett frikommando till ligg. Jag lärde in att han skulle vara stilla genom att ställa honom och putta liiiiiiite liiiiiiite på honom. Stod han still då så klick och godis. Nytt kommando och liiiiiiiiten liiiiiiiiten putt, klick och godis. FLytta han på en tass eller så ignorera jag bara. Sen ökade jag svårighetsgraden allt eftersom. Funka väldigt bra på min "Försök inte lura mig matte!! Jag SKA ha min godis" :D

Tack för bra tips!

Jag är dålig på det här med frikommandon :o
Måste skärpa mig där!

Okej jag förstår hur du menar!
men en tanke bara: hon är ju inte alltid helt med på liggkommandot, jag behöver fortfarande "visa vägen" lite, är det dumt att försöka få fram snabbhet i det här stadiet? Ska jag vänta tills hon verkligen tar röstkommandot?

Det tror jag kan vara klokt :)
Om jag var du skulle jag försöka få hunden att lyssna till enbart rösten ganska fort, så att handen inte är kommandot.

Fast jag är ju ingen expert heller :D

Senast ändrad:

Första filmen:

Jag tycker det är lite småtaskigt att lära hunden snabba lägganden på ett så hårt underlag. Man vill ju att de ska smälla i marken med armbågarna först och varje hund med lite självbevarelsedrift vet att det gör ont på hårda golv. Välj en matta istället, eller träna utomhus på gräs/snö. Det du tränar i filmen är dock kvarliggande, inte själva läggandet. Vill du belöna att det går snabbt får du dels sätta kriteriet att endast snabba lägganden leder till belöning, dels vara mycket snabbare med att ge belöningen. Jag tycker inte att du ska göra det svårare i det här stadiet, hon behöver fortfarande hjälp med handen för att lägga sig snabbt.

I ställandet så stannar du hunden genom att ge den godis, och sedan låter du den stå kvar en stund. När den har flyttat sig några steg får den godis igen. Varför? Tror du att den lär sig att den ska stå stilla då?

(Ser nu att texten låter lite hård men det är inte meningen. Jag vill bara att du ska tänka lite mer)

Andra filmen:

Du har en hund som är väldigt duktig på att följa godishanden ;). Försök få bort det så snabbt som möjligt! Har det beteendet blivit befäst så är det enormt svårt att få bort helt.

I ställandet så gör du samma sak som i första filmen, dvs belönar att hunden trampar runt lite när du kommer tillbaka.

Jag hade också gärna sett lite mer glöd i hunden. Tycker hon om att leka? Prova att variera med något som hon verkligen blir glad av, och kan tänka sig att anstränga sig för. Svansen är ju helt rak och nästan lite indragen under magen. Se om du inte kan få lite liv i den!

Sättandet är snett och långsamt och det belönar du ;). Hon sitter dock bra och stadigt på kvarsittandet. Läggandet är som i tidigare film, förutom att hon flippar med baken och får belöning för det. Dock är underlaget halt och svårt att ligga kvar på.

Första filmen:

Jag tycker det är lite småtaskigt att lära hunden snabba lägganden på ett så hårt underlag. Man vill ju att de ska smälla i marken med armbågarna först och varje hund med lite självbevarelsedrift vet att det gör ont på hårda golv. Välj en matta istället, eller träna utomhus på gräs/snö. Det du tränar i filmen är dock kvarliggande, inte själva läggandet. Vill du belöna att det går snabbt får du dels sätta kriteriet att endast snabba lägganden leder till belöning, dels vara mycket snabbare med att ge belöningen. Jag tycker inte att du ska göra det svårare i det här stadiet, hon behöver fortfarande hjälp med handen för att lägga sig snabbt.

I ställandet så stannar du hunden genom att ge den godis, och sedan låter du den stå kvar en stund. När den har flyttat sig några steg får den godis igen. Varför? Tror du att den lär sig att den ska stå stilla då?

(Ser nu att texten låter lite hård men det är inte meningen. Jag vill bara att du ska tänka lite mer)

Andra filmen:

Du har en hund som är väldigt duktig på att följa godishanden ;). Försök få bort det så snabbt som möjligt! Har det beteendet blivit befäst så är det enormt svårt att få bort helt.

I ställandet så gör du samma sak som i första filmen, dvs belönar att hunden trampar runt lite när du kommer tillbaka.

Jag hade också gärna sett lite mer glöd i hunden. Tycker hon om att leka? Prova att variera med något som hon verkligen blir glad av, och kan tänka sig att anstränga sig för. Svansen är ju helt rak och nästan lite indragen under magen. Se om du inte kan få lite liv i den!

Sättandet är snett och långsamt och det belönar du ;). Hon sitter dock bra och stadigt på kvarsittandet. Läggandet är som i tidigare film, förutom att hon flippar med baken och får belöning för det. Dock är underlaget halt och svårt att ligga kvar på.

Åh så mycket bra saker att tänka på! :laugh:

Bra poäng ang hårt underlag. Matta vill jag inte träna på just nu då hon löper. Snön är lite svår för hon gillar inte att lägga sig när hon blir kall om magen :p
Det är ju något vi måste träna på men kanske gör det onödigt svårt nu..
Ska försöka hitta något bra ställe att vara på, kan ju iallafall köra på matta när hon slutat blöda!

Menar du att jag enbart ska träna läggandet och då själv vara snabbare och även lite hårdare gällande när hon får belöning? Så kan jag skippa ligg kvar osv och bara köra ligg?

Ja, jag har tittat på filmerna några gånger och inser att jag kanske borde dels ta ner nivån och sen bara belöna när hon står still. Det är andra gången vi tränar sånt och kanske är att gå för fort fram när jag går iväg från henne så länge..

Haha ja köttbullar är grejen ;)
Men jag vet inte om jag kan få med henne utan att hon följer godiset..
Om jag enbart tränar fritt följ på hemmaplan så har jag börjat att inte ha godisen framme, och det funkar nu när hon lärt sig kommandot "här" bra. Min tanke är att det just nu är bättre med godiskontakt än inte kontakt alls. Men det kanske är fel?
Jag tänkte att jag kan ta bort godiset successivt, för annars tror inte jag att hon kommer tycka det är speciellt givande..

För lite glöd? Det här är massor med glöd för att vara min tös :D
Hon är liksom aldrig lika "igång" eller vad man ska säga som man ser på många andra hundar som tränar.
Hon gillar att leka, men mat är snäppet bättre.
Dock skulle jag kunna mixa. Och om jag bryter ner momenten och tränar en sak i taget så kan vi brottas lite som belöning - det gillar hon ;)
Men jag antar att det är det här som är det svåra med den här typen av hund, att hitta motiveringen som hon verkligen vill jobba för. Jag ska testa mig fram och försöka få igång henne mer!

Ska vara mer noga med sättandet. Men när hon är långsam - ska jag då bryta upp och göra om?
Och om hon sätter sig snett - ska jag bryta upp och göra om eller ska jag korrigera henne rakt innan hon får belöning?
Ibland tänker jag på det, och för godisen åt sidan för att hon ska ändra position. Och ibland tar jag något steg framåt så vi liksom kommer rakt båda. Är det bra metoder eller ska jag göra på annat sätt?

Jättetack för all hjälp, ingen fara om du låter lite hård. Jag kan ta det :D

Ska vara mer noga med sättandet. Men när hon är långsam - ska jag då bryta upp och göra om?
om hon sätter sig i bra position tycker jag inte att du behöver göra om, det blev ju ändå rätt. MEN belöna inte med godis för du vill ju ha in snabbheten, då är det bättre att belöna med rösten/lek eller nåt. Svårt att träna in snabbhet när hunden är så låg. ( går det inte att trissa upp henne på någe sätt?
Och om hon sätter sig snett - ska jag bryta upp och göra om eller ska jag korrigera henne rakt innan hon får belöning?
Bryt upp å gör om, annars finns risken att du befäster att hon sätter sig snett hela tiden å väntar på korrigeringen, det vill man ju inte. :o
Ibland tänker jag på det, och för godisen åt sidan för att hon ska ändra position. Och ibland tar jag något steg framåt så vi liksom kommer rakt båda. Är det bra metoder eller ska jag göra på annat sätt?
att ta ett steg fram för att komma rakt är en bra metod, det är ju lika som att göra om, göra bättre.

Jag har själv fått erfara att jag har tränat för mycket med godis så nu försöker jag träna mig ur hela "godisautomat"-träningen. ;)

Hon är ju inte direkt låg när vi tränar. Som hon är på filmen så är hon intresserad och med. Det hade kunnat vara mycket värre, vill hon inte så skiter hon fullständigt i mig :p
Men jag kan förstå att ni tycker det ser lågt ut - som kanske är vana med mycket mer intensiva hundar. :)

Om någon har förslag på hur man kan träna för att få igång lite mer svårmotiverade och "långsamma" hundar så tar jag tacksamt emot!
Nu tänker jag prova mig fram med olika belöningar, får väl se hur det går :)

Tack för ditt svar!

Jag har aldrig tränat med en RR så jag vet verkligen inte men testa att lägga fokus på belöningarna. Typ säg sitt eller nåt som hon verkligen kan och belöna massor med leksak. Byt sedan leksaken med godis. Säg sitt och lek gärnet. Och fortsätt. Innan ni börjar med själva träningen. Kan det vara något?

Belöna avlämnandet av leksak med lek med annan leksak eller brottning eller något som hon gillar. Bara för att tagga henne och få igång henne!. Jag brukar börja med att leka jage med en pipis tex. Och bara belöna avlämnande, kontakt osv för att få upp intresset för mig och att det ska vara kul att göra så som matte vill. Alltså jag busar fram kontakten och avlämnandet innan jag börjar träna. Flummigt flummigt. Svårt att förklara ;)

Till att börja med vill jag bara tacka för att du lägger upp dina filmer och för all kritik du fått! Vilken spark i baken det blev för mej! ;)

Ser så mycket likheter i Ebun när jag tittar på hur Camaro beter sig under träningen. E skulle också uppfattas som låg och uttråkad tror jag. Jag har som du extremt svårt att få henne att tycka att träningen är så där riktigt, riktigt rolig. Typiskt RR? Uppfattar det som att hon gör momenten för korven och för min skull. Det sistnämnda är nog iofs inte fel, antar jag, men lite glädje hade juh inte skadat:)

Kan nog tyvärr inte ge dej så mycket kritik själv. Det enda skulle nog va, som andra har sagt, försök att skippa godiset emellenåt. Speciellt i moment som är befästa. Börja med att skippa det var 4:e gång tex och beröm med röst och en liten klapp.
Skulle nog också försöka ha händerna lite mer "neutrala", ner längs med sidorna tex. Själv hade jag problem med det i början för då hamnar godishanden mitt framför näsan på Ebun, eftersom hon är så liten, vilket var himla bra tyckte hon men det går att träna bort det också.

Fram med fler filmer och mer kritik alla nu! Vill se och lära!;)

Jag tycker inte hon ser låg ut, däremot koncentrerad och väldigt sansad - jag gissar att hennes personlighet är sådan att hon inte direkt varvar upp hur lätt som helst? :)

Det man kan tänka på när man belönar med godis är att man inte måste göra det på "det gamla vanliga" viset - många hundar föredrar godis och funkar inte riktigt med lek men då kan man servera godisbiten under lek... t.ex. låta hunden jaga fatt handen med godis, slänga iväg godiset eller så, så att man drar upp hunden i själva belöningen, ofta följer det ju med in i momenten sen, hunden får en lite högre förväntan.

Många hundar verkar tycka att externbelöning - t.ex. springa och hämta godis vid sidan av planen/i en skål i andra änden av rummet - är mycket roligare än att bara får godiset "serverat" rakt i munnen.

Hur pass ivrig är hon på godiset? Finns det något godis som hon är lite extra "på" för att få tag i?

Tycker det hela ser trevligt ut, sen blir det ju inte så "fartigt" inomhus av förklarliga skäl - även livliga hundar kan ju bli lite dämpade av att inte ha utrymme för att "röja omkring". Det är också svårt att själv promenera på i rask takt, man hinner ju bara 5-6 steg och så är man inne i väggen... :D Har man då dessutom en balanserad och lugn hund så blir det ju ännu mer sansat. ;)

Ska man vara petig kan du nog ta bort en del hjälper och se om hon är beredd att jobba lite mer själv för godiset, istället för att du hjälper henne så mycket. Det blir ju ganska enkelt för henne nu, hon behöver verkligen inte anstränga sig, hon får hjälp och sen får hon belöning - då blir det ju så att hon tycker att "okej, det var så här jag skulle göra" och laddar inte på något extra heller, för det behöver hon inte. Om du förstår hur jag menar? Svårt att förklara så här i text tycker jag.... :o

Hon ser för övrigt himla fin ut - gillar verkligen RR, så snygga!

Ska man vara petig kan du nog ta bort en del hjälper och se om hon är beredd att jobba lite mer själv för godiset, istället för att du hjälper henne så mycket. Det blir ju ganska enkelt för henne nu, hon behöver verkligen inte anstränga sig, hon får hjälp och sen får hon belöning - då blir det ju så att hon tycker att "okej, det var så här jag skulle göra" och laddar inte på något extra heller, för det behöver hon inte. Om du förstår hur jag menar? Svårt att förklara så här i text tycker jag.... :o

Jag tänkte på något likande :idea: Sedan jag har låtit min pröva sig fram har han blivit mycket mer aktiv i träningen - eller så aktiv en litet tax kan vara :D:angel: Tror att det kallas shejping.

Jag lovar att leta rätt på en film så att ni kan få se hur perfekt (*host*:o:cool:) det ser ut när vi tränar. Kan behöva lite kritik!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
6
· Visningar
371
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 079
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 984
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V