PiperGarden

Trådstartare
Är travtönt :D som nu testat att rida galoppör :bump:
Blev väldigt nyfiken och fundersam över hur de tränades? Väldigt oliktänkande från travet. Hur tränar ni era hästar? Tar ni någon puls efter jobb eller liknande? Hur brukar era jobb se ut (intervaller/längd osv)? Hur ofta går de jobb och hur ofta går de långsamt? Hur ser långsampassen ut? Hörde nån påstå att galoppörer går sönder om man galopperar långsamt med dom, är det vad man allmänt tror lr var den personen ovanligt korkad? :angel:
Väldigt nyfiken på hur ni tränar era hästar, både unghästar och starthästar!

Sv: Träning

Jag rider mina på känsla, det är för mig bättre än att stirra sig blind på klockor och dyl.

Galoppörer går inte sönder av att träna långsamt men man kan omvandla de snabba muskelfibrerna till långsamma muskelfibrer och det gör att de galoppörer som går många långa och långsamma jobb ofta blir entaktade och långsamma. Det är viktigt att komma upp i fart även om man inte går fort varje dag!

intressant. vad tränar du på för underlag?
Nåt exempel på hur du tränar nån häst? Är ju en helt ny värld för mig!

Det är en hel vetenskap att beskriva träningen och det tar tid. Men jag tränar på Täby så jag har dt:n eller flisbanan att välja på om jag inte rider dressyr på någon gräsplätt/ longerar eller gör något annat spännande...

Mina hästar rids i snitt varannan dag. De cantrar rätt så ordentligt tempo när de rids. 1 timma på walkern/ dag oavsett träning. Men jag bygger upp varje träningsschema efter varje individ och hur det känns för dagen.

Mina rids 6 dagar i veckan. Då går de ett hoppass för instruktör varje vecka och någon gång var 3-4 vecka dressyr för instruktör. Mest ut i skogen, försöker komma in till banan 1 gång/veckan. När det passar tidsmässigt tränar vi fälttävlan för instruktör också.

(Har ni listat ut nu att jag är ridhästmänniska i botten som vägrar ge upp den delen av ridningen... Det är mycket möjligt att vi skulle nå större framgångar på banan om de fick gå på banan oftare, får se hur det blir framöver.)

Annika: Hur länge går dina ute på dagarna då? Nadja var helt förskräckt när jag sa att mina går ute hela dagen, (har ett par stora uteboxar i hagen där de går in o ut som de vill vid dåligt väder eller "olidlig hetta"). Jag kan ju inte livnära mig på detta utan har ett helt vanligt heltidsjobb vid sidan av... De tjänar ju inte storkovan precis mina hästar, men de verkar må bra och betalar iaf sitt uppehälle hittills.

/Christin

Tack för svaren! Man vill ju alltid lära sig mer, särskilt med skillnaderna mot hur man tränar travare.
är ni cantrar, ungefär hur långt är det då? Alltså 500m eller 3km? :angel:
Ni får ursäkta om det är dumma frågor, är ju nyfiken! :bump:

Jag undrar också! När jobbade i galoppstall för hundra år sedan fick jag höra att man inte kunde intervallträna galoppörer? Är det så? Är intervallträning inget man ägnar sig år?

När jag jobbade hos Hans Adielsson för typ 10 år sen så hade han väldigt skojigt åt det där att man inte kunde intervallträna galopörer. Han intervalltränade alla sina och han var väl helt överlägsen i galopsporten både i Sverige och utanför om jag inte minns fel.

Svar till er alla:

Mina hästar går ute mellan 1-6 timmar men endast i små sandpaddockar/sjukhagar då de är de ända hagarna jag har.

Jag skulle nog vara lite försiktig med att ha starthästar ute för länge på gräs så här års.

Jag cantrar för det mesta drygt 1-1,5 varv på Täby dvs runt 2000m-2400m. Jag kan inte säga att jag intervalltränar mina men jag har vissa jag rider tempoväxlingar på under canterarbetet. Tex tar ner tempot ett snäpp i kurvorna och ökar på på långsidorna mest för att hästarna skall lära sig att andas ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Hur mycket kräver du av dina hästar då du "skolrider"? Du är ju också ridhästmänniska från början efter vad jag förstått, även om galoppen går först idag.

Mina går inte på något kraftigt sommarbete, det menade jag inte, det kunde gott få vara lite bättre, tyvärr är det så lite mat i den hagen att de får ett mål hö ute.

Jag är bara en glad amatör, med ganska glada hästar (tror jag iaf)!!!:)

Fler som vill dela med sig av träningstips?

Jag har inget svar, men däremot en fråga:
Cantra, handlar det om tempoväxling, eller?
Förklara för mig.
Tack på förhand.

:confused:Jag har inget svar, men däremot en fråga:
Cantra, handlar det om tempoväxling, eller?
Förklara för mig.
Tack på förhand.

Jag rider loss dem så gott jag kan, har inte haft tid att åka till ridhus på länge. Brukar kräva ganska mycket av dem och rider ganska varierande rörelser etc för omväxlingsskull!

Canter är en benämning på "långsam galopp" och är det dagliga arbetstempot (ca 14-17sek/200 meter).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 216
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 226
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar