T

TyrolensHaflinger

Vet ej om det hamnar rätt nu.Men jag funderar på en sak.Min häst är stel som en planka när man rider henne med tredelat men när man byter och rider med pessoa går hon hur mjukt som helst och är böjbar.Men när man rider med tredelat stretar hon bara i mot vill inte böja eller något?Vad beror detta på?Är det för att det är ett mildare bett eller vadå?:smirk:

Sv: Träning

nej de är två delat , funderar på om de e för att dee så mycket starkare som hon är enklare ..

ja , vi har provat de med .. inget vanligt tränsbett funkar på henne :/ det enda som har funkat är pessoa vill egentligen inte rida på det .. men ska försöka. funderar på att köpa ett tre delat med äppelsmak för mitt pessoa är det äppelsmak på.

Ett pessoa är absolut inget milt bett! Det som händer när du rider på pessoat är att hon inte så mycket val, med tanke på att det skapar tryck i nacken hästen vill komma undan, och det är skarpt i munnen så den böjer in huvudet. Om du vill rida hästen i form så ska du kunna göra det med ett vanligt bett med, pessoat bara gör så att dom böjer in huvet, och inte nödvändigtvis jobbar bakifrån.

Jo har funderat på detta.Men min ridlärare tycker att hon ska gå på pessoa därför att han tkr hon går bättre då .. :crazy: :crazy:

Vet ej om det hamnar rätt nu.Men jag funderar på en sak.Min häst är stel som en planka när man rider henne med tredelat men när man byter och rider med pessoa går hon hur mjukt som helst och är böjbar.Men när man rider med tredelat stretar hon bara i mot vill inte böja eller något?Vad beror detta på?Är det för att det är ett mildare bett eller vadå?:smirk:

Kan det som någon tidigare skrev, vara så enkelt att hon inte gillar tredelat, och att det skulle gå bra att rida med vanligt tvådelat? Är hon i övrigt hård i munnen, så att det "krävs" ett skarpare bett för att hon ska lyssna bra? Isåfall skulle du väl kunna pröva ett bettlöst alternativ? Om det krävs ett pessoa för att hästen ska gå bra, då finns det ett problem, och det problemet kan man inte lösa genom att fortsätta rida med pessoat.

Hon har gått på ridskola i ungefär fem sex år . Vet inte hur det har påverkat hennes mun. Man måste rida henne med ganska skarpt bett överhuvudtaget annars skiter hon i en o då måste man sitta och rycka o dra.:crazy: :crazy:

Hon har gått på ridskola i ungefär fem sex år . Vet inte hur det har påverkat hennes mun. Man måste rida henne med ganska skarpt bett överhuvudtaget annars skiter hon i en o då måste man sitta och rycka o dra.:crazy: :crazy:

Jag förstår ditt dillemma- antingen rider du på ett tre-delat och sliter som en galning i munnen eller så tar du ett pessoa och hon rids bra men du vet att det inte är den ultimata lösningen. Min häst är likadan och jag velar när det gäller att sätta på henne ett skarpare bett.
Om du anser att din ridlärare kan sin sak så kan du väll ta hennes råd- men prova också bettlöst en gång för att se om hon funkar bättre på det?

Ja kanske de.Jag tror endå inte att man kommer undan med det problemet bara för man sätter på skarpare.Men jag får ju inte tävla henne i dressyr med pessoa så vet inte vad jag ska göra.

Byt till ett annat bett, tex pelham eller jaktstång. Eller sätt en kedja på ditt pessoa då, så att du får ett stopp på hävstången och minskar trycket i nacken.

Ja kanske borde det.Jag ska kolla runt lite på olika bett.

Ett pessoa är absolut inget milt bett! Det som händer när du rider på pessoat är att hon inte så mycket val, med tanke på att det skapar tryck i nacken hästen vill komma undan, och det är skarpt i munnen så den böjer in huvudet. Om du vill rida hästen i form så ska du kunna göra det med ett vanligt bett med, pessoat bara gör så att dom böjer in huvet, och inte nödvändigtvis jobbar bakifrån.

Haha, nej huhhu - måsta bara få skratta åt ditt inlägg. :p
Inget bett är skarpt om man inte gör det skarpt, bortsett tvinnat rakt bett.
Vad vet du vilken ring människorna rider sin häst med? Du har ingen aning om hur spänt eller löst bettet är i munnen, vad hästen trivs bäst med o.s.v. Och Jag har aldrig sett en häst som har gått krökt i nacken tack vare ett pessoa bett, och jag har själv ridit "min" medryttarhäst med olympia/pessoa och hon går absolut inte i form med det bettet "bara för att hon har det i munnen och man drar lite i tygeln" -_-
Visst, jag förstår om man har pessoa bettet väldigt spänt/hårt i hästens mun OCH har tyglarna i sista ringen att det DÅ tar i hästens nacke om man sitter och sliter/drar i hästens mun. Vilken häst försöker då inte komma undan trycket?

En häst har alltid olika val när den rids och har bett i munnen. Och skulle hästen lida och hata bettet skulle den väll slänga med huvudet och göra vad som helst för att få bort det?

Jag tror helt enkelt att hästen trivs bättre med ett 2 delat pessoa bett, just för att det är mer stilla i munnen och med tanke på att ryttaren inte tycker så mycket om bettet, när hon anser att det är starkt, så är hon mycket mjukare på handen och gör allt noggrannare när hon rider med det bettet. Just för att undvika onödigt dragande i munnen.
Det här vet ja då inte om det stämmer till 100% med ryttaren, men det skulle inte förvåna mej om det ligger en hel del i det jag säger.

Jag håller med dig i vissa delar av ditt inlägg! Om en häst inte vill någonting finns det inte en människa i världen som kan tvinga den till det. Detta säger jag av egen erfarenhet.

Jag är inte emot pessoa bett om ryttaren vet vad den gör och exakt hur bettet funkar, alternativt rider för tränare som vet och kan lära.
Hade själv en häst som var som en planka på 3-delat och vanligt tränsbett och honom fick jag råd att prova pessoa bett på. Det funkade faktiskt och jag kan garantera er att bakbenen minsann var med och hästen jobbade korrekt och harmoniskt. Jag lärde mig dessutom att rida med säte och skänklar istället för skänklar och hand, för inte tusan vågade jag dra i honom med det bettet! När jag upptäckte att jag kunde rida hästen samlat och i form på lång tygel i alla gångarter bytte jag tillbaka till vanligt tränsbett och han gick lika fint på det!

Till TS: Döm inte ut pessoa bettet bara för att alla säger att ett pessoa bett är djävulen själv. Prova dig fram! Om du och framför allt din häst trivs på pessoa så go for it och sträva mot att kunna rida henne lika fint och mjukt på 3-delat inom en snar framtid!

Lycka till!

Hur mycket du än skrattar åt det kan du inte komma ifrån att pessoat är ett hissbett, inte ett bett med hävstångseffekt enbart, för det finns inget som sätter stopp. Alla får ju yttra sej om sina erfarenheter och ge tips, och jag tycker pessoat är ett skitbett med dubbla singnaler, som mest änvänds av okunniga ryttare som vill att hästen ska kröka på nacken, "för då går den ju i form!"

Ja jag håller med er alla lite.Ebbas pessoa sitter väldigt löst.Jag rider henne mjukt med det , och använder mest skänklar / röst till de bettet.Visst försöker jag variera p.g.a att ja bara får tävla med pessoa i hoppning och inte dressyr.Men enligt min mening är Ebba bättre att rida med Pessoa för att hon får med sig hela bakdelen bättre.Det säger många som tittar på henne ATT hon jobbar bättre då en vad hon brukar göra med tredelat bett.Därför försöker jag rida henne på pessoa men endå inte för ofta.

Jag skulle pröva att rida på pessoabettet, men med tyglar och nackstycke i mellersta ringen så det blir som ett tränsbett. På sås sätt kan du ju se om det bara är så att hästen tycker om det bettet (storlek, stödet på sidorna) eller om du helt enkelt behöver ett annat typ av bett än tränsbett.

Jag har provat att rida så , någon gång , men det blir och sitta så konstigt p.g.a att det ska sitta i den översta ringen :S

Jag håller med dig i vissa delar av ditt inlägg! Om en häst inte vill någonting finns det inte en människa i världen som kan tvinga den till det.

Jo, tyvärr. Tänk vad mycket hemskt människan gör med hästar - Tror du att hästarna vill allt vi gör med dom? Personligen tycker jag att många hästar visar väldigt tydligt vad de inte vill, men det är alltför många fall där vi människor inte lyssnar till dom :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 743
Senast: fixi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar