Sv: Träning
Ett pessoa är absolut inget milt bett! Det som händer när du rider på pessoat är att hon inte så mycket val, med tanke på att det skapar tryck i nacken hästen vill komma undan, och det är skarpt i munnen så den böjer in huvudet. Om du vill rida hästen i form så ska du kunna göra det med ett vanligt bett med, pessoat bara gör så att dom böjer in huvet, och inte nödvändigtvis jobbar bakifrån.
Haha, nej huhhu - måsta bara få skratta åt ditt inlägg.
Inget bett är skarpt om man inte gör det skarpt, bortsett tvinnat rakt bett.
Vad vet du vilken ring människorna rider sin häst med? Du har ingen aning om hur spänt eller löst bettet är i munnen, vad hästen trivs bäst med o.s.v. Och Jag har aldrig sett en häst som har gått krökt i nacken tack vare ett pessoa bett, och jag har själv ridit "min" medryttarhäst med olympia/pessoa och hon går absolut inte i form med det bettet "bara för att hon har det i munnen och man drar lite i tygeln" -_-
Visst, jag förstår om man har pessoa bettet väldigt spänt/hårt i hästens mun OCH har tyglarna i sista ringen att det DÅ tar i hästens nacke om man sitter och sliter/drar i hästens mun. Vilken häst försöker då inte komma undan trycket?
En häst har alltid olika val när den rids och har bett i munnen. Och skulle hästen lida och hata bettet skulle den väll slänga med huvudet och göra vad som helst för att få bort det?
Jag tror helt enkelt att hästen trivs bättre med ett 2 delat pessoa bett, just för att det är mer stilla i munnen och med tanke på att ryttaren inte tycker så mycket om bettet, när hon anser att det är starkt, så är hon mycket mjukare på handen och gör allt noggrannare när hon rider med det bettet. Just för att undvika onödigt dragande i munnen.
Det här vet ja då inte om det stämmer till 100% med ryttaren, men det skulle inte förvåna mej om det ligger en hel del i det jag säger.