P

Punschpralin

Hej! Jag är rätt grön i det här med körning och jag skulle behöva massa tips på övningar man kan göra i paddocken och ute på körturer i skogen och sånt. Bra dressyrövningar, uppvärmning, lösgörande, precision och maratonövningar, ja allt! Jag är jättenyfiken på hur ni andra tränar! :bump:
Tack /Emma

Sv: Träning

Klockan är en rätt rolig övning som jag brukar använda för att få hästen kvick i huvudet :) Du ställer ut 8-10 konor i en cirkel, ca 15-20m i diameter. När hästen är uppvärmd kan man börja köra rakt igenom eller med en stor vinkel, för att i slutet av passet vända direkt igenom porten brevid den man körde in i (åh, känner mig bra på att förklara! :D). Hästen kan inte förutse hur du ska köra utan den måste vara kvick i huvudet för att inte riva några konor :) Hästarna brukar bli riktigt lösgjorda och fina! Övningen börjas i skritt men kör huvudsakligen i trav.

Försöker göra mig förstådd med en vacker paintritning :D
ipnmoj.jpg

Tack, vilken bra övning! Jättebra förklarat med tycker jag.
Måste köpa in lite fler koner snart! :)

Skriv gärna om ni har några skogsvägsövningar också, har varken paddock, ridhus eller åker att köra på :p

Övergångar, tempoväxlingar..

När man kör på en väg av något slag kan man öva på olika grader av ställning och böjning. Dels endast i nacken åt höger och vänster, och sedan övergå till en svag öppna :)
Det är också viktigt, tycket jag, att man ser ut bestämda punkter längs vägen där man börjar och avslutar olika saker, halter, intervaller etc. Ett träd eller sten kan då symbolisera dressyrbokstäver eller koner. På så vis tränar man att verkligen bestämma exakt var saker och ting ska ske ist för att bara göra dem!

Har en jättebra allé jag kör i hemma... Använder trädparen som bokstäver :idea:och tränar avsaktningar, halter och igångsättningar. För mig är det även viktigt att bara köra igenom den nån gång ibland utan att göra något, för att hindra att hästen förekommer mig:angel:. Han lär sig fort: Vid 2a trädet får jag trava:D, osv...

Tack, vilka bra tips ni har! :bow:

I helgen var jag och hämtade mina nya vagnar. :love:
En maratonvagn och en skånsk åkvagn,
guuud så bekvämt till skillnad mot vår gamla rockard!

*kl*
På tal om träning...hur tränar ni mellantrav - på banan. Min dam ger mig snabbtrav som övergår till galopp :(
Det är inte så mycket av ett problem på vägar (hemåt ;) ) men jag ytterst sällan kör på vägarna ....
Hmm! Har jag kanske svarat min egen fråga...? :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 860
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka