Träning på travbana

N

NearlyBrainlessAmie

Går det att träningsrida (typ cantra) en häst på travbana, eller blir det väl hårt underlag?
Har hört att det finna några banor som är kombinerade trav/galoppbanor, någon som vet vad det är för underlag där? :confused:

Krama :cool:

Sv: Träning på travbana

Jag skulle tro att själva travbanan är lite väl hård och stum. Men de flesta travbanor har träningsbanor/slingor där de även ridtränar, där är det bra att cantra.

NearlyBrainlessAmie skrev:
Har hört att det finna några banor som är kombinerade trav/galoppbanor, någon som vet vad det är för underlag där? :confused:

När det talas om kombinerade trav/galopp banor, tex Jägersro i Sverige. Så rör det sig om skilda tävlingsbanor, även om sporterna delar på anläggning. Med anläggning menar jag läktare tottohallar, tränings/stall-område mm.

Jag har faktiskt sätt trav (oja med sulky) tävla på gräsbanor i Europa. Då har fullbloden delat med sig av både tävlingsbana och tävlingsdag. I Österike hade de två travlopp inklämda bland galopploppen och jag har hört att det är liknande på andra ställen.

NearlyBrainlessAmie skrev:
Går det att träningsrida (typ cantra) en häst på travbana, eller blir det väl hårt underlag?

Travarnas tävlingsbana är dock enligt mig för hårda för att träna på, men de brukar ha ”mjukbanor” i anslutning till sina anläggningar som är användbara. Jag har cantrat på Solvalla som uppvisning (ledde en defilering), men rekommenderar inte att nöta för mycket på det relativt stumma underlaget.

Vad tävlar man monté på för underlag? Det är väl "travunderlag"? Det var ju ett monté lopp i höstas på Täby under Stockholm Cup dagen. Men det gick på dirten..

Jezzy_flyer skrev:
Vad tävlar man monté på för underlag? Det är väl "travunderlag"? Det var ju ett monté lopp i höstas på Täby under Stockholm Cup dagen. Men det gick på dirten..

Monte rids på ordinarie travbana. Det lopp som arrangerades på Täby var lite av ett jippolopp, lite uppvisning, reklam och extra tävlingstillfälle i ett för monten lixom… Men undra om det inte gick på gräsbanan... vilket underlag det än gick på Cup-dan, så i vanligga fall rids montelopp på travbanor under ordinarie travlopps dag…

du lär bli tyo halshuggen av travbaneägaren om du galoperar på banan :devil: vi gillar inte djupa galoppspår i vår abanor. De är för hårda att galopera på dessutom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 995
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 264
Senast: Shixle
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 878
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30