Träning och tävling 2012

Sv: Träning och tävling 2012

GLÖM VAD JAG SA! :p

Jag får inte tävla Amature inom AQHA/APHA på fem år om jag startar en polares häst tydligen, så det är det inte värt.

Edit: asså nu är jag helt snurrig. Får man tävla en annan persons häst inom WRAS utan att bli Open-ryttare inom Aqha/apha/nrha? Förutsatt att man inte tar betalt så klart.

Jag fattar ärligt talat inte xD

Senast ändrad:

GLÖM VAD JAG SA! :p

Jag får inte tävla Amature inom AQHA/APHA på fem år om jag startar en polares häst tydligen, så det är det inte värt.

Edit: asså nu är jag helt snurrig. Får man tävla en annan persons häst inom WRAS utan att bli Open-ryttare inom Aqha/apha/nrha? Förutsatt att man inte tar betalt så klart.

Jag fattar ärligt talat inte xD

Jag och lillaida kollade på drtta för nått år sedan. Har för mig att vi då fick veta att man fick tävla en annans häst inom wras, men man skulle då själv betala anmälningsavgiften. Man fick alltså inte låta ägaren betala, för de är ju desamma som att du tränar hästen åt dem. Ska kolla me henne om det var så det var...

Tror också det är smartast att kolla med sqha/spha, dom borde ju ha mer koll på vad som gäller än wras, eftersom det är för dom du ev inte skulle få tävla för sen. Wras vet ju bara vad som gäller för wrastävlingar och uppklassningar för det

det tror faktiskt jag också... jag fick veta samma sak när jag hade en fodervärdshäst på gång som jag hade planerat att tävla. Eftersom jag hade hållt lektioner inom ridsportförbundet några år tidigare skulle jag inte få starta hästen som amateur inom AQHA. Jag kollade aldrig med AQHA visserligen, men det blev ingen häst heller så det fick kvitta...

Jag tolkar reglerna så. Jag har tävlat hästar jag inte ägt inom WRAS, men eftersom jag betalat alla avgifter själv, så ser jag inte detta som att jag på något sätt utfört någon tjänst mot ersättning. Är Amateur i SPHA.

Jag tror också att det är så. Men nu kanske det löser sig på annat sätt. Ska eventuellt tävla min systers/mammas häst istället, så då behöver jag inte oroa mig :)

Det är lite krångliga regler.Är man inte gift utan sambos får man inte tävla varandras hästar i tex quartertävlingar.Wras är ju bättre på det viset isåfall. Vi hade gjort ett ägarbyte eftersom jag inte var mogen o tävla henne.Sen skulle jag tävla o det blev ett ägarbyte tillbaks igen. Men jag var för sen in med det innan tävlingen o det var inte klart så resultatet blev borttaget eftersom jag är amateur.

Ett råd:

Lita aldrig, aldrig blint på vad WRAS säger utan dubbelkolla med SQHA och/eller SPHA om du är det minsta osäker. Det finns en del duktiga och insatta personer inom WRAS, men det finns tyvärr för många som tror sig veta och anser sig veta allt om allt. .

Det är många som vill vara med och bestämma och ta på sig ansvar för att känna sig viktiga ända till det krävs att dessa peroner ska ta detta ansvar i samband med tävlingar exv. Då om inte förr märker man hur oorganiserade många WRAS-tävlingar är.

Enkla saker kan bli så svåra när det sitter fel personer på fel plats.

Nu ska man i ärlighetens namn inte utmåla SQHA & SPHA som felfria på något sätt, för de har haft minst en person som under 2011 lyckades att ställa till det ganska duktigt.

kl

dsc_0195_186025697.jpg

Presenterar väl oss också då!
Flingan, kallblodstravare på 13 år iår. Riden i två år.
Vårt mål 2012 är att hantera alla tre gångarter :idea:
I dagsläget är delmålet: Att kunna skritta runt ridbanan :grin:
Hon är så mycket travare man kan bli och varesig skritt eller galopp existerar, bara travartrav. Men både jag och hennes ägarinna kämpar på.
Dagens pass bestod av ca 15 minuters longering (också där med fokus på SKRITT :devil: ) och sedan ca 15 minuter uppsuttet. 5 av de minutrarna fick hon bara stå still, resterande tio var skritt på volt med stöttning från sambon på marken. Tillslut fick vi ett par högljudda frust från henne och ett sänkt huvud, så då tackade jag för mig och klev av.

Sannslöst trevlig häst, bara en jävla fart i henne. :banana:

OK, dags att hoppa in antar jag!:laugh:

Mitt mål är att komma igång att rida på stångbett, sätta galoppombytena och våga mig på en trail på MINST C-nivå!:angel:

Inga höga ambitioner, men fullt uppnåeliga!

Hoppas också kunna rida WA, om vi får ihop lag:crazy:

*kl*

Skakar lite... Hur går det för alla? Börjat planera tävlingar än?
Själv har jag precis anmält oss till årets första i slutet på mars. Sitter även och funderar på om man skulle våga sig på att ställa upp i nån klass i RiS, typ wr och någon babyreining, eller om det är att helt ta sig vatten över huvudet...
Någon annan som ska dit?

*KL

Får man lite diskret krypa in i den här tråden och fråga var/hur man hittar westerntävlingar?

Jag fotar rätt mycket och tycker western är himla roligt att se på, men jag förstår verkligen inte hur man hittar tävlingar :o:D Enda gången jag lyckats hitta var av en ren slump då det var western på samma anläggning som en premiering jag skulle fota ;)

Åh, asbra ju :D
Får se när det fungerar, men någon tävling måste jag ju lyckas pricka in i vår/sommar :)

Jag har nog tänkt anmäla mig till RiS - vilka klasser vet jag inte än, men de har ju en WR w&t!:D

Jag ska nog oxå dit. Men för mig blir de nog trail och horsemanship. W&T så klart... :D
Kul att de är cupklasser alltihopa! :banana: Det är det ingen som ordnat härokring förut.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 178
Senast: Murray
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
350
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur