Träning och tävling 2012

Sv: Träning och tävling 2012

32238830.jpg

Som sagt.. inte helt kritvit hela vägen. MEN det kan ju vara jag som är dålig också! :D

Sommarens stora impulsinköp.... Dock inget jag ångrar - jag skulle inte byta honom för något i världen! Kände (efter en halv säsong...) att jag och Neha inte kom längre, och började titta på en "klar" barrelhäst att importera.. En vecka senare hade jag köpt Sune....

Elanore har tagit bilderna and I totaly love them!! :love::bow:

Docs Brilliant Dash (tidigare Brilliante Sunshine..)
Alias Sunnie, Sune, lillgrabben, prinsen, Brutus, Brutte...
2009-06-19
E. Docs Brilliant Son
U. Innisfree Dash

Han var i träning i somras 2.5 månad, men pga dåliga hovar reds han inte så mycket som det var tänkt. Han har även växt en hel del och rids därför sparsamt just nu.

Mål för året:
- Fortsätta inridningen
- Ställa honom i halter; jag hoppas han växer till sig och träningen går tillräckligt bra för AQHA, men annars får vi nöja oss på några mindre WRAS-tävlingar.
- Delta i någon ridklass på lägre nivå
- Träna på våran grundridning
- samt träna sparsamt på barrel "race", med andra ord i skritt och trav runt tunnorna; allt för att förbereda honom på nästa år!
- Jobba på att få honom van att saker händer, åka ut på träningar/tävlingar, försöka få honom att känna sig trygg i orutiner (han är krubbis och blir lätt stressad om han inte är hemma).

(Elanores bild igen :D)

Neha
e/u - ointressant då hon är varmblod/halvblod. :P Hon är 13 hur som.. :)

Mål för året:
- få bättre koll på vår grundridning
- hålla igång ridningen och musklerna
- delta i barrel-tävlingar :banana:
- mysa <3

Jag har egentligen inga jättemål för i år, utan vi får ta det lite som det kommer.. Om jag åker till Chappen med häst? Jag hoppas det, men är vi inte redo så struntar vi i det i år. Vi vet ju alla hur det gick förra året.... :angel:

Hehe, har redan klipp typ 1dm i somras :angel: Försökte med en svanspåse (gjord på en gammal socka, har inte köpt någon riktig än..) men den hade hon av efter nån timme bara.
Men jag kan ju säga att din är sjukt mycket vitare än min.. Ska se om jag vågar fota och visa imorgon, bered dig på en chock :cool:

img_0955_183969979.jpg

En bild säger mer än tusen ord....
(Och den är inte helt vit längst upp heller)

Senast ändrad:

Helt seriöst:
Har du provat Jodopax?
Jag var tvungen att prova på min, bara för att "bevisa" att folk inte kunde
vara kloka. :eek:

Hennes svans är permanentfärgad längst ned och jag hade ändå tänkt
klippa av det.

Tvättade av svansen lite snabbt med grumme, blandade jod o vatten till
vanlig brukslösning, bad en bön och hällde i samt flätade upp. FULLT
medveten om att topparna skulle vara oranga samt att hon på något
magiskt vänster skulle ha kletat utt det på kroppen/ hela svansen så
att jag för evigt skulle ha en orange häst.

Stoppade i svanspåse och ställde in hästen i boxen över natten.
Nästa morgon ned för att plocka fram hennes bruna svans, så döm
om min totala förvåning när jag då tar av påsen, flätar ut svansen
och den är 70% vitare!!!

Hur hade det då blivit om jag ansträngt mig med svansen och efteråt
haft på jodopax.

Jag är så pass övertygad att jag kommer köra hela svansen nästa gång.
Sen tror jag inte att man skall göra det speciellt ofta i o m att jod ändå
är jod...

Stoppade i svanspåse och ställde in hästen i boxen över natten.
Nästa morgon ned för att plocka fram hennes bruna svans, så döm
om min totala förvåning när jag då tar av påsen, flätar ut svansen
och den är 70% vitare!!!

Så de är så man ska göra! :idea: jag har hört om jodopaxtricket, men jag bara tvättade och sköljde av direkt och tyckte inte de var så mycket att hurra över. Ska testa ditt sätt nästa gång det blir aktuellt. :laugh:

:idea: aha det är så man gör! En smutsfärgad häst som passar i sadeln man redan har ;)

Nej jag har inte provat det, kanske går lov att göra det. Men vågar man göra det här snart bara för att testa och så sen igen till våren när tävlingarna börjar dra igång?

just det, det var den där sadeln med ja.. Ja, nästa gång jag får för mig att skaffa häst ska jag ta med sadel och ett damm-prov och se om det matchar. :angel:

Ja självklart! Jag menade mest att man kanske inte ska ha det som återkommande behandling typ varje vecka.
Jag själv skulle våga göra det varannan vecka om det efterföljs
med vårdande produkter. Svansen var inte alls torr och tråkig när jag plockade ut den.

Personlien skulle jag nog kunna göra det var tredje vecka- en gång i månaden utan att kladda med produkter.

Haha ok, men då så! Får se till att göra det så fort det blir lite varmare ute så lägger jag in en före och efter bild :d

Så ser min paint också ut om svansen... :angel: Ett problem jag löser till sommaren tänkte jag :P

Vi planerar att debutera i sommar - om det nu inte kommer föl i vägen för den planerade kalendern. Dock WRAS-klasser, då det är det enda som finns här uppe. Pleasure, WR och WH är väl det som siktas på i första hand, eventuellt trail också det beror på hur underlag etc är under vintern och våren.

Kl

En fråga ang Western Allsvenskan: I WRAS regler står det "berättigad att starta WA Div II är de som inte är uppklassade till B-Nivå i någon gren och ej heller erhållit placeringar (1-6) på B-nivå föregående år."

Gäller det för ryttaren eller ekipaget?
Får jag, som tävlar på B-nivå, starta med min kompis gröna häst i Div II?

Får min syster som inte tävlade nånting förra året och inte är uppklassad tävla min häst i Div II?

För i uppklassning gäller väl EKIPAGE, och inte ryttare? Känns ju helkonstogt att jag inte får starta med en oerfaren häst eller unghäst i Div II bara för att jag och min gamla märr är på B-nivå, right?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 178
Senast: Murray
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
350
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama