Träning med godisbelöning

Sv: Träning med godisbelöning

Jag tror det beror helt på vilken häst det är. Har man en väldigt dominant eller nafsig häst är inte godis kanske det bästa sättet. Man får nog annars fråga någon kunnig person vidare.

Själv använder jag godis som belöning till min häst. men jag minskar på det mer och mer när han förstår vad han ska göra. Han har aldrig naffsat mig, han tigger inte ens efter godis, så på det viset är det inga problem att ge godis från handen eller marken. :)

Det är ju inte GODISET som gör att hästar gör dumma trick i fel situation utan att man lärt dem tricken;-)

Det är heller inte godiset som gör hästarna tiggiga utan att man INTE lär dem NÄR de får godis (clickern funkar just så, efter klick har hästen förväntningar om godis annars inte)

Störst blir förmodligen problemet av att man ger det random utan att hästen fattar varför egentligen. DÅ lönar det sej ju att testa lite då och då.

Egentligen är väl det en jättebra sak att få träna ledarskap med? Hästen är tiggig men du vill INTE ge den godis;-) Ett gyllene tillfälle:devil:

Bland det första man lär hästen i clickerträning efter att ha tränat in kopplingen klick/godis är att INTE tigga eller buffla, genom att helt enkelt stå bredvid hästen med fickorna fulla av gott och vänta tills den vänder bort huvudet. Det tar fem click ungefär tills hästen har fattat galoppen och står där och ser så underbart söt ut medan den skärper sig i fyrahundraknyck för att INTE tigga. Funkar alldeles utmärkt!

Clickerträning med en dominant häst och en "ickedominant människa" sker bäst med hästen bakom en grind eller staket och kommer att med tiden leda till att männsikan blir den som bestämmer utan vare sig våld, barskhet eller konflikter eftersom man med clickerträning LÄR hästen HUR den ska göra i stället för hur den INTE ska göra liksom;-)

Jovisst är det så men den måste ha lärt sig att om jag tigger och naffsar så får jag godis. Ger inte tiggeriet någon utdelning så finns det ingen anledning för hästen att fortsätta att tigga.

Mvh

Tora

Jag brukar inte belöna min fjording med godis men det är därför att han är väldigt "nafsig" av sig ;)
Så jag tror då mer på belöning genom rösten eller en smekning på halsen. Har hört någon påpeka att hästar inte ger mat till varandra som belöning, kanske ligger något i det? :p

Vad jag vet så har jag aldrig varit med om en häst som försöker lära en annan häst tricks som att apportera, stegra, vinka och liknade. Faktum är att jag har aldrig sett en häst försöka lära någon annan häst annat än "Flytta på dig" och liknade och för den enkla inlärningen behövs ingen godis.

Mvh

Tora

*fnissar medhållande* Nej men så ÄR vi ju inte hästar heller och det vet både hästarna och vi;-) SÅ varför låtsas?
Jag använder ALLTID clickern/belöning i allt arbete med hästarna, de vet att jag är människa och har makten över godiset och de tror att de lurar mej at ge dem click och godis genom att göra saker som jag vill att de ska göra. En riktigt rolig metod som dessutom bygger på bara JA och inga NEJ. Gör de in det jag bett om uteblir helt enkelt godiset och DET vill man inte;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka