Träning med godisbelöning

Sv: Träning med godisbelöning

Min häst blir nafsig, pga. saker som hänt innan hon kom till mig. Jag vill helt få bort det, och tar då bort godis helt. Det beror väl på hästen - men för att slippa "tjafs" så använder jag inte godis.

Som jag sa - jag vill kunna lära mina hästar vad jag nu känner för, utan godis. Jag vill inte att hästen ska göra saker för godisets skull, utan för att hon själv vill. Då får hon klapp och beröm.

Vad är skillnaden mellan att lära hästen att stegra, eller att göra bergsgeten - med godis som belöning? Du vill väl knappast att hästen ska göra bergsgeten heller, för att få godis, likväl som du inte vill att hon ska stegra (ja, jag vet att det kan te sig riktigt illa om hästen stegrar i tid och otid..). Det visar ju att du faktiskt är medveten om att hästen kan börja göra sakerna, utan att du ber henne. Och då skulle jag inte träna trick överhuvudtaget.

Jag ger beröm - och det räcker för att min häst ska förstå att hon är duktig. Rösten och handen (beröm med språk och klapp) har jag alltid med mig, enkelt även på det sättet.

Jag anser att det alldeles för lätt blir så jag inte vill ha det - att hästen gör saker för godiset, inte för att hon vill. Den gången hon inte får godis, då vill hon inte göra något längre. Men då har jag även en väldigt speciell häst.

Jag tycker att alla ska få göra precis som de vill, och funkar det så visst, då är allt frid och fröjd. Däremot använder jag inte godis som muta/belöning, och det funkar lika bra för mig ändå! Min häst är inte ledsen för att hon inte får godis, hon är inte negativ till mig för att hon inte får godis osv. Så jag ser egentligen ingen anledning till att använda godis, eftersom jag anser att det helt enkelt inte behövs.

Den här artikeln har jag läst ett flertal gånger, finner den väldigt intressant. Läs gärna den: http://www.equerry.se/att/Handmata-hasten-eller-inte.pdf

Jag försöker inte få dig att ändra på dig, däremot tycker i alla fall jag att det alltid är roligt att veta andras syn på saker, och man kan alltid lära sig av varandra!

Nej, de kommer inte få varken godis eller pengar. Jag kommer även att hålla dem i stall, fodra dem med hö, rida på dem och kanske till och träna in några trick. Buga skulle ju vara fint!

:angel:

Jag brukar oxå ge i krubban, på marken, i höet eller liknande. Jag tror att godis som beröm går på vissa hästar & vissa inte. Hade en fjording på foder som jag provade att belöna med godis direkt efter han hade gjort någon bra (tränade från marken på banan) men han slutade lyssna på mig & letade bara godis funkade inte på honom iallafall :d

Förmodar att du jobbar idéellt oxå.
för ngn lön för mödan är du väl inte värd:D

kost o logi enbart

Jag förstår inte varför det skulle vara fel att ge en liten bit morot eller ngt annat när man tränar. Jag antar att de som är hundägare aldrig ger sina hundar något heller? :angel: Jag har aldrig haft problem med mina hästar att ge dem ur handen och har många gånger använt en liten godbit som förstärkning, även på sk problemhästar. När vi tränade på brukshundklubben så blev vi för övrigt rekommenderade av instruktörerna att ha små godbitar som belöning när vi tränade hundarna, det är inte alltid som det funkar att slänga en boll utan är lättare att ge positiv förstärkning med en liten korvslant eller bit av en köttbulle.

Ska vi börja prata om allt jag får men inte mina hästar, ja, då kan vi prata i all evighet. Så, jag avslutar här. ;)

Googla på "klickertäning" eller "clickertraining". Alternativt åk till bibblan och låna boken "Skjut inte hunden" av Karen Pryor.

Godis är effektivast som belöning, inte muta. Klickerträning går ut på att betinga ett ljud för att kunna markera exakt vad det är belöningen ges för. Man måste alltså ge godis efter varje klick, det är inte klicket i sig som är belöning, det är bara en signal.

Ang. att hästen tigger genom att utföra övningen så är det ett kort steg i inlärningsfasen. Sen kommer något man kallar för stimulikontroll- Ett visst betende får endastförekomma om man ger kommandot. Det som utförs utan föregående kommando belönas inte= släcks ut om kommandot inte ges. Ett mycket effektivt sätt att få hundar att sluta skälla, hästar att sluta skrapa med frambenen, katter hoppa upp på bordet...

/Migo
klickertränare

(Om det är i Hästfocus du läst en artikel rekommenderar jag dig absolut att läsa på från andra källor. Den artikeln var full av rena faktafel och rent skitsnack!)

Senast ändrad:

Du har helt rätt. Alla inlärda beteenden som inte uppmuntras blir svagare och svagare tills de slutligen dör ut.
Jag har just lärt min pålle att lyfta frambenen på kommando. Han får morotsbitar. Nu lyfter han dem lite i tid och otid, men jag räknar med att han kommer att sluta med det eftersom då han inte får någon belöning då jag inte ger honom kommandot. Godis är väldigt effektivt! Såklart att det är bra med en motivationshöjare. :D

Äsch inget är så enkelt som dåligt eller bra, rätt eller fel.
En del hästar funkar helt enkelt mycket bättre om de får godis när de har gjort rätt, de behöver den impulsen för att vilja göra helt enkelt. Andra är nöjda med beröm.
Och en del blir apjobbiga om de får godis så de får inget. simple as that!

När hästen nafsar efter mer godis är det bara att bli obehaglig att mugga, vifta plötsligt med händerna eller armbågen, råkar hästen ha sitt huvud där så lär den sig ännu bättre . Efter tre fyra gånger är problemet ur världen.

Klickertränare (BYGGER på godisbelöning) är noga med att bestämma VAR hästen får sin belöning, dvs sträck UT handen med godiset så att hästen fattar att den INTE får vid fickan/magväskan etc.

Det påstås att spanska ridskolans beridare har socker insytt i fållen på sina vackra ridrockar....;-)

Googla på "klickertäning" eller "clickertraining". Alternativt åk till bibblan och låna boken "Skjut inte hunden" av Karen Pryor.

Godis är effektivast som belöning, inte muta. Klickerträning går ut på att betinga ett ljud för att kunna markera exakt vad det är belöningen ges för. Man måste alltså ge godis efter varje klick, det är inte klicket i sig som är belöning, det är bara en signal.

Ang. att hästen tigger genom att utföra övningen så är det ett kort steg i inlärningsfasen. Sen kommer något man kallar för stimulikontroll- Ett visst betende får endastförekomma om man ger kommandot. Det som utförs utan föregående kommando belönas inte= släcks ut om kommandot inte ges. Ett mycket effektivt sätt att få hundar att sluta skälla, hästar att sluta skrapa med frambenen, katter hoppa upp på bordet...

/Migo
klickertränare

Håller med till 100%, har klickertränat med åtminstonde 4 av de hästar vi har/haft, inklusive en c:a 18-årig ponny som kom till oss för bara ett par veckor sedan.

Ponnyn fick snabbt lära sig:

- "touch" och början till apport

- Tar bettet själv istället för att "bråka" - ungarna kunde knappt tränsa hästen själva i början...

-Står still vid "uppsittningspallen" istället för att trampa omkring.

Jag använder både klickerträning (positiv förstärkning) och tryck/eftergift (negativ förstärkning) och huvudsakligen för att lära hästen beteenden som är praktiska, inte för att göra "onödiga trick", och aldrig utan att först göra bedömningen att det inte är något som är dåligt för hästen, farligt för mig eller farligt för omgivningen.

Stegring och benviftande är alltså något jag väljer bort :-)

Men följande är några exempel på "övningar" jag gillar att göra med klicker+morötter:

- Stå still och låt hovslagaren göra sitt jobb
- Ta tränset själv när jag säger "tränsa"
- Plocka upp spöet jag tappade när jag säger "apport"
- Ställ dig vid pallen/stubben/stenen så jag kan kliva upp när jag säger "pallen"
- Gå in i transporten när jag säger "gå på"

Jag klickertränar även uppsuttet för att befästa grundhjälper och hjälpa hästen förstå när den gör rätt i rörelser, får den mer lyhörd för min position i sadeln m.m.

Att hästen försöker "råna" en på det som finns i fickorna försvinner efter några dagar, samma sak med att hästen använder trick för att tigga.

Tänkte be om lite synpunkter på mitt nyuppkomna problem och hittade denna tråd och tänkte att mitt inlägg kanske passar bra här. Jag har en fyraåring som jag klickertränat en del i vintras. Han lärde sig helt otroligt fort och tyckte verkligen det var apskoj!:) Nåja, så långt allt väl. Sedan märkte jag att han nästan blev FÖR exalterad och slutade klickerträna. Vi flyttade till ny ort och saker och ting började gå bra här i det nya stallet. Jag återupptog klicketräningen bara för några veckor sedan; han tyckte igen att det var otroligt skoj och kom ihåg allt sedan senast och mer därtill.

Nu kommer jag ihåg varför jag en gång slutade- han har verkligen blivit hiskeligt jobbig!! Jag har försökt vara väldigt precis med att ge godis (morot) endast då han gjort rätt, har inte gett från handen utan lagt på marken osv. Ändå började han tillochmed visa upp riktigt obehagligt hotfullt beteende; har rest sig mot mig, nafsat, tiggt, varit otålig m.m. m.m. Detta alltså från att ha varit verkligen gemytlig och lugn, visst jobbig i perioder som då vi nyligen flyttat, men ändå.

Så- nu känns det som att jag kanske gör honom förvirrad och besviken genom att sluta klickerträna igen och bara sluta med allt godis oberoende av hur rätt han gör. Jag antar att detta jobbiga beteende visst kunde gå om ifall jag fortsatte men jag kan bara inte acceptera dethär hotfulla som han börjat visa upp. Det är både oönskvärt och farligt! Inte alls roligt! Han blir liksom både sur och "sneaky" (smyger bakom med öronen bakåtstrukna) och nafsig och verkar helt enkelt bara tänka på morötterna...

Någon som har några tankar kring detta?? Nu har jag då börjat om igen... Startar från noll once again med "grundträning"; att gå, stanna, berömma... Känns som att vi är tillbaks på ruta ett. Suck. Tack för era kommande synpunkter!:)

Vad är det för övningar du börjat med och hur långt har du kommit?

Jag börjar alltid med "touch target" övningar, med hästen i en box med ett rep framför dörren och jag själv utanför, så att jag alltid kan backa undan och ha kontroll utan att behöva bråka med hästen.

Övningen i sig är enkel för hästen, och den lär sig snabbt förstå kopplingen klick-belöning.

Det blir även en koppling med att det föremål jag har som "target" används, samt att jag använder en viss plats för träningen i början. När jag är på annan plats och inte har "target" föremålet så blir hästen inte "morotstokig"/överentusiastisk.

I övrigt sträcker sig min erfarenhet av klickerträning till endast 4-5st hästar, så jag vågar inte säga rakt ut att "fortsätt bara, så försvinner alla sådana problem" även för just din häst, men i regel är det så enligt de böcker jag läst osv.

Min häst vet direkt när det är "klickerträning på gång" jämfört med vanlig ridning/hantering, och börjar prova sig fram för att hitta "rätt svar". När vi inte tränar så är han bara en "helt vanlig trevlig lätthanterad väluppfostrad häst" som inte tigger, gör konster eller nafsar i folks kläder.

Vill man INTE ha en häst som lär sig "tänka själv" och om hästen hanteras av personer som inte klarar av en häst som lärt sig prova sig fram och "erbjuda beteenden" så skall man tänka sig för innan man börjar klickerträna.

Tänket bakom klickerträning är ju att man inte bestraffar oönskat beteende utan uppmuntrar/förstärker beteenden, och tänker man till lite så hittar man önskade beteenden som automatiskt omöjliggör det oönskade. T.ex. att hästen inte kan stegra och samtidigt ha nosen i backen.

Lite snabbt låter det som att du har behov av lite jojoövningar- kan du flytta din häst för tryck i alla riktningar?
En häst som får som den vill genom att buffla kommer att bli mer buflig.
Titta gärna på parellis seven games och kombinera med klickern.

Hur fungerar din timing? Det är ljudet som markerar när hästen gör rätt, godiset kan komma med liten fördröjning. Godis endast efter prestation-klick! Lär hästen att det är meningslöst att muddra/hota dig. Be den backa om den är påfusig.

När den har backat kan man be om en enkel övning och sen klicka- men det är viktigt att ALDRIG ge godis "för att komma undan" om den bufflar.

Egentligen låter det som att du ska ta hjälp av nån som kan, men det är inte alltid så lätt att hitta.

/Migo

Efter att ha läst "trick-tränings tråden" så blev jag väldigt sugen på att trick träna min connemaravalack(som är väldigt lättlärd). Försökte först utan godis men fick då ingen reaktion. Köpte honom från uppfödaren och dom sa att han aldrig fått godis ur handen.
Men jag tänkte iaf testa, och vilket reslutat, han lärde sig buga på en gång, lyfta hoven när jag sa "lyft" och pekade, rulla tunna på kommando utan problem. MENMEN.... Fick även en häst som ständigt "letade" efter godis i mina händer och fickor och som fick väldigt bråttom när han skulle få sin belöning att han bara slet åt sej det(fick fingret i mellan en gång). Trotts att jag visade tydligt att jag inte accepterar tiggandet(har bra pli på honom förövrigt men tiggandet verkar jag inte kunna få kontroll på). Hade jag gett det mer tid och envisats med att han inte får tigga så kanske han hade gett sig. Men vågade inte testa, var rädd att det skulle bli ännu värre. Så det blev ingen mer trick-träning för oss.:cry:

Jag har på senare tid börjat rida med sockerbitar i fickorna. Detta är inte nåt jag gjort förut, men jag gillar det faktiskt. Hon får inte alltid, men ibland efter en lyckad sidvärtsförflyttning t.ex.

Sen har jag problem med att hon sticker, så jag bestämde mig för att prova "hundträning". Fickan full med sockerbitar och sen red jag ut till vår långa gräsraka. Galopp, och när hon drog iväg: Speciellt Prtrooo (och tillräckligt kraftiga tygeltag för att hon skulle stanna. :crazy:) När hon stannat: Lång tygel och sockerbit Duktig vovve! Sen ny galoppfattning.

Redan tredje galoppfattningen lyssnade hon till mitt prtrooo, inte så att hon tvärstannade, men lyssnade till och tänkte lite.
Nu sitter det rätt bra, och hon behöver inte få godis varje gång. Mycket trevligare att rida! Dessutom funkar det vid longering också!

Efter att ha läst "trick-tränings tråden" så blev jag väldigt sugen på att trick träna min connemaravalack(som är väldigt lättlärd). Försökte först utan godis men fick då ingen reaktion. Köpte honom från uppfödaren och dom sa att han aldrig fått godis ur handen.
Men jag tänkte iaf testa, och vilket reslutat, han lärde sig buga på en gång, lyfta hoven när jag sa "lyft" och pekade, rulla tunna på kommando utan problem. MENMEN.... Fick även en häst som ständigt "letade" efter godis i mina händer och fickor och som fick väldigt bråttom när han skulle få sin belöning att han bara slet åt sej det(fick fingret i mellan en gång). Trotts att jag visade tydligt att jag inte accepterar tiggandet(har bra pli på honom förövrigt men tiggandet verkar jag inte kunna få kontroll på). Hade jag gett det mer tid och envisats med att han inte får tigga så kanske han hade gett sig. Men vågade inte testa, var rädd att det skulle bli ännu värre. Så det blev ingen mer trick-träning för oss.:cry:

Du behöver kanske inte handmata bara för att du tränar med klicker. Prova att lägga morotsbiten/godisen i krubban eller något liknande du kan ha med dig om du tränar utanför boxen. Jag såg en film på youtube där man klickertränade en katt, katten fick belöningen i en skål varje gång och det fungerade alldeles utmärkt.

Annars så beror nog problemet med att hästen slet åt sig belöningen att du inte var noga med hur du "levererade" belöningen. Hästen skall aldrig få ta belöningen på det sättet, jag ger isåfall belöningen med en lugn rörelse nära hästens bringa så att hästen får backa och "ta fint" och ser till att mitt eget lugn "smittar av sig" på hästen. Blir hästen för ivrig så är det bara att backa undan och försöka igen när man tränar med en avgränsning mellan sig själv och hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte be om lite synpunkter på mitt nyuppkomna problem och hittade denna tråd och tänkte att mitt inlägg kanske passar bra här. Jag har en fyraåring som jag klickertränat en del i vintras. Han lärde sig helt otroligt fort och tyckte verkligen det var apskoj!:) Nåja, så långt allt väl. Sedan märkte jag att han nästan blev FÖR exalterad och slutade klickerträna. Vi flyttade till ny ort och saker och ting började gå bra här i det nya stallet. Jag återupptog klicketräningen bara för några veckor sedan; han tyckte igen att det var otroligt skoj och kom ihåg allt sedan senast och mer därtill.

Nu kommer jag ihåg varför jag en gång slutade- han har verkligen blivit hiskeligt jobbig!! Jag har försökt vara väldigt precis med att ge godis (morot) endast då han gjort rätt, har inte gett från handen utan lagt på marken osv. Ändå började han tillochmed visa upp riktigt obehagligt hotfullt beteende; har rest sig mot mig, nafsat, tiggt, varit otålig m.m. m.m. Detta alltså från att ha varit verkligen gemytlig och lugn, visst jobbig i perioder som då vi nyligen flyttat, men ändå.

Så- nu känns det som att jag kanske gör honom förvirrad och besviken genom att sluta klickerträna igen och bara sluta med allt godis oberoende av hur rätt han gör. Jag antar att detta jobbiga beteende visst kunde gå om ifall jag fortsatte men jag kan bara inte acceptera dethär hotfulla som han börjat visa upp. Det är både oönskvärt och farligt! Inte alls roligt! Han blir liksom både sur och "sneaky" (smyger bakom med öronen bakåtstrukna) och nafsig och verkar helt enkelt bara tänka på morötterna...

Någon som har några tankar kring detta?? Nu har jag då börjat om igen... Startar från noll once again med "grundträning"; att gå, stanna, berömma... Känns som att vi är tillbaks på ruta ett. Suck. Tack för era kommande synpunkter!:)

Låter som ett ledarskapsproblem. Det är INTE bra att träna trick/klickerträning med en häst som man inte är 100 % ledare över.
Jag skulle aldrig våga göra det med våra ena häst (jobbar fortfarande efter 1,5 år med att bli ledare över honom :angel:). Mitt förra sto däremot gick det bra med trickträning :)

Senast ändrad:

Tack för era synpunkter. Jag började med att lära honom "svänga bort huvudet" för att få godis, dvs att han inte fick något genom att leta. Sedan target med olika saker vilket han lärde sig nästan direkt, stå stilla medan jag går längre bort, rygga en längre sträcka... Jag känner att jag nog varit ganska precis med klickningen (försökt iallafall!), men kanske han ändå blivit förvirrad över vilket specifikt beteende han "klickats" för; det har ju varit ganska många olika saker.

Just nu känns det definitivt som ett ledarskapsbekymmer, men det är just det som förvånar mig; det var därför jag "vågade" börja klickerträna nu; eftersom ledarskapet kändes så befäst och klart... Och så kommer dethär! Just nu känns det riktigt jobbigt. Känns också märkligt om det verkligen kan ändra om så fort, nästan från en dag till en annan. Jag kommer nog att sluta klickerträna för en tid nu, känner bara att jag måste ta tillbaka befälet på annat vis. Tidigare har jag bara använt röst och det har funkat bra. Flyttar honom mycket för tryck osv, men allt blir ju svårare med en hoppig och överexalterad häst som dessutom börjar bli lite obehaglig i sitt sätt att skutta och hoppa.

Funderar också på om han kan ha ont, växtvärk eller något, eller om han just nu, precis på samma gång, kan ha kommit in i en trotsperiod. Vet varken ut eller in. Vill bara att tiden skall gå nu, eller vrida tillbaks klockan så att jag skulle kunna veta att detta inte beror på klicketräningen. Märker att detta blir lite rörigt, men det är så mycket att ta ställning till på en och samma gång; ledarskap/klicker/trotsålder/ont.... Och allt har kommit över oss så snabbt att det är otroligt; på en vecka från noll till detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka