Träning med godisbelöning

Sv: Träning med godisbelöning

Det är skillnad på trickträning och klickerträning. Trickträningen använder sig inte av operant betingning. Även om det absolut går att kombinera.

Jag läste en artikel om klickerträning, då använda man visst godis i början samtidigt som man klickade.

så länge man har en bra kontkat med sin häst och hästen ser dig som ledare ska det inte vara några problem med att ge hästen godis ur handen. Men man kanske ska variera lite och inte ge godis hela tiden. tex om man alltid ger hästen en morot när man hämtar den i hagen och en dag kanske inte har en morot så kanske hästen beter sig illa och blir sur för att den inte får en morot. Det ska inte vara moroten den längtar efter, utan dig! Så man kanske kan ge en morot varannan dag eller tre fyra gånger i veckan när man hämtar hästen. men som sagt så länge hästen ser dig som ledare så gör den ju ingenting som du inte vill. Så mycket ledarskapsövningar sen kan du ge godis! :rofl: söt häst förästen:love:

Det är skillnad på trickträning och klickerträning. Trickträningen använder sig inte av operant betingning. Även om det absolut går att kombinera.

Träning med godis är väl visst operant betingning. Ett visst beteende leder till belöning. Godis. Man kan ge en godisbit varje gång eller bara ibland, men det är operant betingning. Själva signalen i klickerträning föranleder belöningen, vilket i sig är klassisk betingning. Som pavlovs hundar.

Jag läste en artikel om klickerträning, då använda man visst godis i början samtidigt som man klickade.

Nej, under inklickning kommer godiset direkt efter, inte samtidigt. Sen ska man alltid ge godis efter ett klick- men det är timingen på klicket som är viktig.

Om det är hästfocus artikel du har läst kan jag rekommendera dig att söka andra källor. Mer påhitt och skitsnack samlat i en artikel får man leta efter...

Träning med godis är väl visst operant betingning. Ett visst beteende leder till belöning. Godis. Man kan ge en godisbit varje gång eller bara ibland, men det är operant betingning. Själva signalen i klickerträning föranleder belöningen, vilket i sig är klassisk betingning. Som pavlovs hundar.

Operant betingning= instumentell inlärning = lära djuret att signalen betyder "bra, rätt, nu får du belöning". Signalen ska alltid följas av förstärkningen, oftast i form av godis!

Utan den signalen är det inte operant betingning.

Det är bra att ge positiv förstärkning i form av godis, men det kan bli jävligt besvärande och framför allt extremt ineffektivt om man gör det utan ett system. Klickerträning är ett utmärkt system för just det.

Om man är intresserad av fördjupning kan jag rekommendera att man läser Karen Pryor eller Alexandra Curland. INTE hästfocus.

/Migo
Jobbar heltid med klickerträning och har erfarenhet av många hundra individer.

Alltså jag är stenhård när det gäller godis ur handen. Ingen av mina hästar får godis ur handen. Men vid trick training använder jag det på Peewee och det är inga problem, men änn att när någon kommer med en morot ställer han sig i yoga :rofl:
Så...Jag är kluven, dock inget godis ur handen utan att han får jobba för det, som du gjorde. bara att du hade framdelsvändning istället för yoga eller buga ;)

Det går ju att träna det oxå- ett nej är ett nej!

Klart att djuren ska ha en godis om de utfört ngt bra.:bow:

Eller hur!

Jag ger min häst godis lite då och då.
Har alltid med mej en bit när jag hämtar henne i hagen. (när jag ska rida, inte på kvällen)
Det andra stoet som inte rids lika ofta får också en bit för hon är så go och kommer till grinden:love:
sen har vi mer våra rutiner en rena belöningar. När tränset kommit på får hon en godis och när jag suttit upp får hon en.
Sen får hon en när vi är klara efter ridnigen.
Uppsuttet är det eftergift, klapp och allmänna muntliga utsvävningar om hur superbäst hon är:D:banana:

Däremot får inte ponnysarna godis från handen för dom blir snabbt tiggiga = inte bra med småbarnen. Dom får i hink eller i krubban.

Operant betingning= instumentell inlärning = lära djuret att signalen betyder "bra, rätt, nu får du belöning". Signalen ska alltid följas av förstärkningen, oftast i form av godis!

Utan den signalen är det inte operant betingning.

Det är bra att ge positiv förstärkning i form av godis, men det kan bli jävligt besvärande och framför allt extremt ineffektivt om man gör det utan ett system. Klickerträning är ett utmärkt system för just det.

Om man är intresserad av fördjupning kan jag rekommendera att man läser Karen Pryor eller Alexandra Curland. INTE hästfocus.

/Migo
Jobbar heltid med klickerträning och har erfarenhet av många hundra individer.

Pavlov var en rysk beteende forskare som gjorde experiment på hundar.
En signal föranledde mat. Hundarna utsöndrade saliv, (reaktion på signalen då de lärt sig att mat skulle följa.) Detta är klassisk betingning. Jag har inte läst hästfocus överhuvudtaget.

Skinner var en annan beteendeforskare.
Han höll möss i burar. Skinner ägnade sig åt operant betingning.
Mössen lärde sig att trycka på en spak i buren, varpå mat ramlade ned i skålen. Ingen signal. Operant betingning.

Jag orkar inte sitta och diskutera. Googla på clickertraining + history så ser du själv. Det är baserat på just Skinner, inte pavlov.

Jag orkar inte sitta och diskutera. Googla på clickertraining + history så ser du själv. Det är baserat på just Skinner, inte pavlov.

Det jag påpekade från början var att signalen hör till klassisk betingning. Att använda en signal som stimuli för att framkalla en reaktion, i det här fallet talar signalen om för hästen att den har fattat rätt, och godis följer. Att du sedan tränar ett djur att agera baserat på belöning är operant betingning. I Pavlovs klassiska betingning finns ju ingen handling från objektet. Utan bara en reaktion. Salivering.
Det var inte min mening att trycka till dig på något vis, utan det lät på dig som om signalen var specifik för operant betingning.
Det är väl ingen skada skedd om vi reder ut begreppen?

så länge man har en bra kontkat med sin häst och hästen ser dig som ledare ska det inte vara några problem med att ge hästen godis ur handen. Men man kanske ska variera lite och inte ge godis hela tiden. tex om man alltid ger hästen en morot när man hämtar den i hagen och en dag kanske inte har en morot så kanske hästen beter sig illa och blir sur för att den inte får en morot. Det ska inte vara moroten den längtar efter, utan dig! Så man kanske kan ge en morot varannan dag eller tre fyra gånger i veckan när man hämtar hästen. men som sagt så länge hästen ser dig som ledare så gör den ju ingenting som du inte vill. Så mycket ledarskapsövningar sen kan du ge godis! :rofl: söt häst förästen:love:

Det är faktiskt mer effektivt att inte ge belöning VARJE gång. Att "hoppa över" belöningen eller fördröja belöningen förstärker beteendet mer än att belöna varje gång.

Eftersom vi även pratar om klickerträning - efter klick skall det alltid komma en belöning - och en viktig teknik vid klickerträning är just att fördröja klicket/vänta ut hästen för att få den att hitta nästa steg på vägen till det beteende man vill komma fram till.

AAhhh *sliter mitt hår*
Jag missade "inte". Vilken onödig diskussion jag skapade ...:o

Absolut inte! Jag blir lätt deffensiv för man får extremt med skit som hästtränare som uppmuntrar godis:crazy:

Och efter hästfocusartikeln har det blitt ett helvete...:mad:

Peace!

/migo

ja helt rätt. I ett visst steg i inlärningen! Oregelbunden förstärkning måste föregås av ett befästande av något.

Att bara ge godis ibland, utan klickljud, ger absolut en tiggig häst, den vet inte när den kan förvänta sig att få godis och när det är lönlöst att tigga.

Det finns en jättebra lek man kan göra på folk för att få dem att förstå det där med hur förstärkningen fungerar... Ska se om jag hittar insruktioner på nätet.

nja, jag tycker att det brukar räcka med att klappa på halsen och låtta riktigt glad "Duuuuktig tjej!!"

fast så har jag en tjej som lyssnar mkt på min röst, tack och lov. :love:

Senast ändrad:

Det är INTE bra att träna trick/klickerträning med en häst som man inte är 100 % ledare över.
Hur gör man då om man inte har ambitionen att befästa ledarskapet?
Jag har ett ranghögt sto som jag, enligt folk, har grava ledarskapsproblem med men varken hon eller jag har ambitionen att befästa nåt "ledarskap" hos varann utan vi har istället växt ihop till ett team som fungerar mycket bra ihop. Vi tränar varann, hittar inte jag på nåt skoj så gör hon och naturligtvis är hon även gravt bortskämd men väldigt smart, lyhörd och lätthanterlig. Hon drar sig inte för att flytta på mig om jag står ivägen men det gör hon alltid med stil och finess, likväl som jag flyttar henne försiktigt.
Vi är rädda om varann, gör saker tillsammans, busar tillsammans och trivs med varann och naturligtvis är hon handmatad från dag ett hos mig men inte nafsig för det.
Är godiset slut så är det och finns det inget så finns det inget och då är det ju bara löjligt att lägga ner nån energi på nåt som inte finns anser hon.

Vi har umgåtts i 16 år nu och hon har nyss fyllt 23 men beter sig som om hon var 3 fortfarande.:D

*kl*
Nu har jag fått stränga order om att inte godismata min häst mer, så nu får han bara godis i krubban, då han blivit bufflig, ytterst lite men han ska inte buffla alls vid markträning :p

Min hästs förra ägare lärde henne "puss", och godis efteråt.. Vilken tur att hon sa det (undanhöll mkt annat.....) så att jag var lite beredd iaf när hon slängde upp mulen i ansiktet på mej... *arggh*
Har försökt få bort detta, hur gör man på smidigaste sätt? En dag när jag INTE var beredd fick jag min ena framtand halvt avslagen..!
Tänk om hon gör likadant mot ett barn som inte vet om det?! Tänk om hon skulle slå av näsan på min brorsdotter till exempel.. :S

Och jag har gett min häst godis från handen sen jag köpte henne för 1 år sen. Hon har inte blivit det minsta nafsig, det är väl ganska individuellt antar jag. Det enda man märkt att hon tigger det är detta med "pussen".... Provade att blåsa till på henne en gång när hon gjorde så, funkade faktiskt. Men jag vet inte om jag har hört för längesen att man inte ska göra så... Någon som har svar?

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka