Har du ställt in klockan på din maxpuls? För annars blir ju inte vad som är röd nivå rätt.
Jag har aldrig gjort ett maxpulstest, så jag vet tyvärr inte vad min maxpuls är
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du ställt in klockan på din maxpuls? För annars blir ju inte vad som är röd nivå rätt.
Inte jag heller. Men jag har lagt in det högsta värdet som klockan uppmätt ngn gång (201 bpm). Nu tror jag iof inte att jag har så hög maxpuls egentligen men det spelar ju inte så stor roll när det bara är klockan som mäter. Sen jag la in det stämmer zonerna mkt bättre för mig.Jag har aldrig gjort ett maxpulstest, så jag vet tyvärr inte vad min maxpuls är
Mycket träffande beskrivning där, jag känner precis igen mig! Jag önskar, och hoppas, att lite vår ska råda bot på den känslan.Jag har en konstig kombination av trötthet och rastlöshet, väldigt otrevligt. Jag är alldeles för trött för att orka prestera i träning, eller livet öht, men samtidigt så rastlös så jag tvingar mig ändå. Det känns bokstavligt talat som att köra med handbromsen i.
Sen jag hade ok på EKGet så släppte de det. Sen känns det väl som att jag skulle kunna höra av mig igen men det är inte så mycket de kan göra åt saken som jag förstått, så onödigt att springa in och ut på VC för att de bara ska säga åt mig att vila om det inte känns bra. Bara så svårt att veta om det är dålig kondition på grund av lång vila nu eller dålig kondition för att hjärtat fortfarande är dåligt. När det väl gör ont är det ju "för sent" som jag förstått det, då är det hög risk.
Lutar mot att jag tar pulsklockan på, men för att mäta att jag inte får för hög puls istället för tvärt om. Men hur vet jag ens vad som är en rimlig puls vid ansträngning? Brukade ligga på 190-200 innan, har vilopuls på 60-65. Max 160 kanske? Eller mindre?
EKG och syresättning vid vila (sån där på fingret, jag tror det är syre?). Inget arbetsprov. De sa att jag skulle vila om det inte kändes bra bara, trappa upp träningen efter förmåga. Jag är ju ung och frisk i övrigt och så.Fick du bara göra EKG? Inget arbetsprov?
EKG och syresättning vid vila (sån där på fingret, jag tror det är syre?). Inget arbetsprov. De sa att jag skulle vila om det inte kändes bra bara, trappa upp träningen efter förmåga. Jag är ju ung och frisk i övrigt och så.
ska fundera. kan ju vara värt om jag kan få fullt klartecken att tränsa på som vanligt igen.Jag förstår. Men om du känner dig orolig kan det ju vara en idé att be om arbetsprov.
Åh vilka härligt positiva inlägg du skrivit på senaste! Underbart när man märker sådär tydliga framsteg!Jamen visst, avslutar jag inte dagen med ett superbra ridpass? Rider inte regelbundet längre men det var stor skillnad på hur mycket bålen jobbade med mig istället för att inte orka mot när jag satt till häst senast.
Just Vo2-gissningarna är det jag tittar på minst på på klockan. Min klocka blir lyrisk när jag springer snabbt på asfalt. Om jag dagen efter går in i skogen och kör ett lugnt trailpass så droppar den Vo2 med flera enheter. Då har jag plötsligt sänkt min kondition avsevärt!Min Garmin försöker smickra mig, undra vad den egentligen vill, råkade klicka in mig på statistiken och den säger att mitt VO2max är överlägset, hahaha säger jag tillbaka till min Garmin, "där ljuger du" Undra hur den egentligen mäter VO2max på skidor? Det är efter skidsäsongens början som jag gått från att ligga på sämsta delen av skalan till den bästa. Det roliga är att när jag i höstas hade min lilla för runstreak och därmed sprang som ska vara VO2maxets ömma moder så sjönk klockans spegling av mitt Vo2.
Ska jag göra en analys av Garmins statistik om mig så tycker klockan att jag har världens sämsta skidteknik (skidkadens), inte åker snabbt nog, men uppenbarligen så sammanfattar Garmin detta med att jag har toppenkondition Klockan måste alltså tro att jag har en helvetisk frekvens men att denna frekvens inte tar mig framåt mer än typ i vart tredje vift med stavar eller ben.... Dvs klockan försöker hinta om att jag är ineffektiv...Vilket kanske är rätt