Ridning och träning igår. Sprang lite på bandet och sen körde jag mitt rehabprogram. Idag ska jag rida och i em ska jag på massage, det är välbehövligt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.
Hörröni. Är det någon som har tips på bra hemmaträningsprogram? Ex. youtube eller liknande? Jag börjar bli sugen på att försöka få till lite mer muskler/allmän styrka igen men är inte jättesugen på att gå till gymmet i dessa tider. Ni får gärna tipsa om några bra "genomkörare", behöver inte vara fokus på särskilda muskelgrupper eller så. Har hantlar och skivor hemma.
Slirat i snö och fått den i ögonen men halvmilen jogg avklarad och jag är nöjd med att ha joggat varannan dag 2021.
Jag brukar köra pass från Sandra Friberg
Ja jag är nöjd. Joggade mer och lite längre innan jul och då sa knä och/eller fot ifrån.Blir så avundsjuk på att kunna jogga varannan dag Min kropp strejkar om jag joggar maximalt 3 ggr, 2 är godtagbart.
Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren
Är nästan helt obekant med tabata, så ska spana in detta! Tack för tips!Jag gillar tabata intervaller Sen kan man ju kasta in passande övningar om man vill träna kondition eller styrka. Vi brukar köra 8 ben-tabata och sen 8 mag-tabata, sen en variation där ett set på 8 intervaller kan variera mellan burpees, armhävningar, gummiband osv.
När jag väl var igång och sprang mer seriöst (upp till 15 km-pass, oh the glory days) så var jag ganska noga med uppvärmningen på de lite längre passen för annars strejkade kroppen. Så jag promenerade i rask takt kanske 500 meter, sen ägnade jag kanske en 500 meter upp mot en kilometer att göra rejäla tempoväxlingar (verkligen springa i myrsteg, vs ta ut steget ordentligt), lite utfallssteg, tåhävningar på något trappsteg eller sten, försökte även väcka överkroppen genom lite cirkelrörelser samtidigt som jag joggade i lugnt tempo osv. Vette tusan om det väckte "rätt muskelgrupper" men jag upplevde det som viktigt att jobba på lite rörlighet innan jag frestade på.Hur värmer ni upp inför joggingpass? Såg ett intressant inslag på nyhetsmorgon för 2 helger sen (tror jag det var) ang att väcka rätt muskelgrupper. Har väl inte direkt märkt nån skillnad i min träning, men försöker iaf tänka att första km är värmning...men ja, se räknar jag ju in den i totaltiden ändå så ofta blir det ju att jag springer från dörren
Min klocka påstår ofta att jag har jättelåg puls vid träning om jag haft på mig klockan långt innan. Jag måste antingen sätta på klockan precis innan träning eller ta av den en kort stund, sen registrerar den en puls som jag tror stämmer ganska bra. I våras åkte jag längdskidor uppför en slalombacke, klockan påstod att jag hade runt 100 i puls... knappast .Veckans andra parkträning genomförd igår kväll, något vajsing på klockan då den loggade medelpuls 83 på ett pass med mestadels burpees, utfall, mountain climbers mm Ändå blev färgen på träningspasset röd. Alltså när det sparas ner så brukar det bli grön/gult för PW och orange för ett vanligt träningspass. Nu blev den röd, så uppenbarligen har den loggat någon form av extra ansträngning. Ändå loggades pulsen som vilopuls, jättekonstigt! Maxpuls 134. Så jag gick tillbaks och kollade på de PW som jag gjort senaste dagarna och där ligger medelpuls på 80 och maxpuls på 115. Det kan inte stämma va? Jag tycker att jag får upp flåset på promenaderna, det är både snö och uppförsbackar. Och på parkträningen är jag så slut ibland får ikapp andan.