Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda som är lite jobbigt med värmen, i kombination med att jag är så enormt morgontrött och verkligen inte pallar ridning på morgonen, är att det lätt blir inställt nu på helgerna. Råkade visst bli inbjudna på grill hos min moster ikväll, och allting innan kvällen har varit galet varmt. Tränar/rider ni när det är som varmast? Det är ju lite trist att lyckas hålla igång hela veckan och sen krascha det till helgen...

Det enda som är lite jobbigt med värmen, i kombination med att jag är så enormt morgontrött och verkligen inte pallar ridning på morgonen, är att det lätt blir inställt nu på helgerna. Råkade visst bli inbjudna på grill hos min moster ikväll, och allting innan kvällen har varit galet varmt. Tränar/rider ni när det är som varmast? Det är ju lite trist att lyckas hålla igång hela veckan och sen krascha det till helgen...
Det beror på hur pass varmt det är samt hur påverkade hästarna verkar vara av värmen. Jag hade planerat dressyr i paddocken när jag var ute i måndags, men när jag tog in hästen var han rätt seg och varm så det blev en lugn uteritt med skritt & trav istället. Så jag hade nog satsat på något sådant i så fall om det verkar vettigt, så har du i alla fall gjort något! Tror förresten att det fanns någon tråd om just detta ganska nyligen, där folk berättade hur de brukar göra :)

Vad gäller min egen träning så reflekterar jag inte så mycket över det, jag ser till att dricka lite extra mycket och lyssna extra mycket på kroppen bara. Men jag skulle ju inte ge mig ut och springa mitt på dagen alltså, någon måtta får det vara! ;)

Ja det gör jag. Har inget val de dagarna jag jobbar.. rider både på banan och ut, anpassar mig efter pålle, skrittpauser, har koll på att han dricker och ger extra salt i fodret! Spolar av honom efteråt!

Det beror på hur pass varmt det är samt hur påverkade hästarna verkar vara av värmen. Jag hade planerat dressyr i paddocken när jag var ute i måndags, men när jag tog in hästen var han rätt seg och varm så det blev en lugn uteritt med skritt & trav istället. Så jag hade nog satsat på något sådant i så fall om det verkar vettigt, så har du i alla fall gjort något! Tror förresten att det fanns någon tråd om just detta ganska nyligen, där folk berättade hur de brukar göra :)

Vad gäller min egen träning så reflekterar jag inte så mycket över det, jag ser till att dricka lite extra mycket och lyssna extra mycket på kroppen bara. Men jag skulle ju inte ge mig ut och springa mitt på dagen alltså, någon måtta får det vara! ;)

+ @WS6, Min häst är tack och lov ganska obrydd. Tror hon föredrar värmen framför myggen som kommer när det svalnar av. Nu hann jag ju inte oavsett idag eftersom planerna ändrades så fort, men bästa grejen hade ju egentligen varit att rida runt lunch för att det verkligen ska bli av. På vintern när hästarna är inne om nätterna är det aldrig några problem, men nu prioriterar jag trots allt ändå sömn. Jag behöver egentligen mer sömn än vad jag får på vardagar på grund av jobbet, så det får bli på helgen. Men jag piskar ändå på mig själv för att jag har så usel karaktär.

Rider helst mornar så här års. Innan 9 måste man vara klar, sen blir det varmt. Ju tidigare, ju bättre.

Rider helst mornar så här års. Innan 9 måste man vara klar, sen blir det varmt. Ju tidigare, ju bättre.

Jag önskar att jag hade varit morgonpigg, men jag är verkligen inte det. Normalt sett funkar det att sitta på hästen runt nio, men nu är jag svimfärdig (jag har precis börjat jobba kontorstid, innan har jag jobbat senare kvällar och helger) och det kommer aldrig gå att gå upp tidigt lördag och söndag också. Tyvärr. Mitt liv hade varit SÅ mycket enklare om jag hade blivit lite mindre morgontrött, men efter 30 år börjar jag inse att jag är skapt sån här.

Har faktiskt inte tränat sen i torsdags.... Har badat, snickrat, haft kalas och ridit i alla fall :)

I lördags red jag och maken en tur ihop och igår red jag båda hästarna själv. Sammanfattar veckan med ett styrkepass, ett löppass (Vårruset), fem ridpass och ett par promenader.

Idag hämtade jag barnen tidigt och vi gick ner i gymmet direkt. Drog till med att pp i marklyft, 95 kg! :up: Bara att fortsätta ta det lugnt och lyssna på ryggen så når jag snart 100 kg som är mitt mål! Körde tre axel- och överdelrygg övningar också. Sen blev det glass ihop med barnen :D

I morgon ska det bli svalare så jag funderar på att springa intervaller på lunchen då och på onsdag ska jag och maken springa en ny väg i skogen. Hästarna ska ridas onsdag och torsdag, resten får dom vila denna veckan pga att dom är värda det och att vi åker bort över helgen.

Jag tänkte precis skriva något om att det ekar tomt här och att vi förmodligen lider vi av solsting hela bunten!

Jag kan i alla fall också nöjt se tillbaka på veckan som gick - 4 träningspass och så en massa promenerande utöver det, som vanligt. Mycket nöjd!

Veckan som kommer blir lite annorlunda eftersom jag ska åka på ridläger på lördag (:bump:), så träningen kommer att bli enligt följande:

Måndag: 3 km transportpromenad, crossfit
Tisdag: 3 km transportpromenad, crossfit
Onsdag: 6 km transportpromenad, ridning
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila
Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila
Lördag: Ridning
Söndag: Ridning x2

Det känns lovande! :)

Kör mina pass mån-fre men har unnat mig vila på helgerna på slutet.
I dag blev det 45 min motionscykel med varierat motstånd. 20,7 km.
Jag tar vätskeersättning varje morgon och jag tycker att det är bra.

Jag har haft en underbar helg, även om den blev slö. Sovmorgon, sol, båtliv och umgås med kusinerna var nog vad jag behövde. Idag var tanken att rida efter jobbet, men jag och min bror blev bjudna på middag hos mormor, så det blev inget. Dock passade jag på (när jag misstänkte att det skulle bli så) att åka till gamla jobbet och köpa betesgrejer så är det gjort. Jackpott att tre av fyra högt saknade kollegor jobbade just ikväll och att vi fick träffas :love:. Jag saknar inte butiken det minsta, men jag saknar mina kollegor. Synd bara att den fjärde hade hunnit gå hem (och att jag helt tappat kontakten med min favorit från verkstan). Tar tag i livet imorgon istället, för de där ärendena har jag behövt uträtta ett tag men varit för slö för att ta tag i det.

Grattis här också @zassoo! Lustigt att du skrev om fartlek förresten - en av mina kollegor frågade mig senast i fredags vad det innebar (det är tydligen ett svenskt hittepå?) och jag kunde inte riktigt förklara, jag bara kände igen termen! Men det låter ju som att det är rätt likt intervallträning, när jag försöker läsa på. Vad är egentligen skillnaden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 658
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar