Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev ett bra pass med mycket teknikträning och "hålla tungan rätt i mun"-övningar. 1 km löpning som uppvärmning, sedan fick vi lära oss att klättra i rep, och sedan var det en konditionsdel som innehöll ett komplex av några ganska tekniskt svåra övningar blandat med burpees over bar.

Idag har jag för övrigt tagit vad som känns som ett väldigt bra initiativ för min vardagshälsa! Vi har på jobbet "manuellt" höjbara skrivbord - de är alltså inte sådana som man bara kan trycka på en knapp, utan man måste plocka av bänkskivan och höja själva ställningen vilket är väldigt omständligt och kräver minst två personer. Men så kom jag på häromdagen att det finns en skrivbord som inte används, så idag fick jag min kollega att hjälpa mig att höja upp det permanent så att vi nu har en "stå-station" på kontoret. Det kommer förmodligen bara att vara jag som använder den, då ingen av mina kollegor verkade se vitsen med att stå upp, men jag är i alla fall jätteglad då jag länge haft dåligt samvete och känt mig stel av att sitta ner dagarna i ända.

Så - från och med nu ska jag stå upp och jobba i minst 1,5 timme varje dag! :bump:

Grattis här också @zassoo! Lustigt att du skrev om fartlek förresten - en av mina kollegor frågade mig senast i fredags vad det innebar (det är tydligen ett svenskt hittepå?) och jag kunde inte riktigt förklara, jag bara kände igen termen! Men det låter ju som att det är rätt likt intervallträning, när jag försöker läsa på. Vad är egentligen skillnaden?

Det är ju en form av intervallträning, skillnaden är att man inte har fasta intervaller tex 1 minut/400 meter eller vad det nu vara. Istället går man på känsla och kör tex ”fram till den där lyktstolpen” eller ”uppför den där backen”. Så intervallerna kan bli olika långa och olika intensiva :) Själv körde jag efter musiken igår, sprang snabbt i refrängerna :D Och ibland längre än så, lite beroende på terräng och sådär.

Det blev ett bra pass med mycket teknikträning och "hålla tungan rätt i mun"-övningar. 1 km löpning som uppvärmning, sedan fick vi lära oss att klättra i rep, och sedan var det en konditionsdel som innehöll ett komplex av några ganska tekniskt svåra övningar blandat med burpees over bar.

Idag har jag för övrigt tagit vad som känns som ett väldigt bra initiativ för min vardagshälsa! Vi har på jobbet "manuellt" höjbara skrivbord - de är alltså inte sådana som man bara kan trycka på en knapp, utan man måste plocka av bänkskivan och höja själva ställningen vilket är väldigt omständligt och kräver minst två personer. Men så kom jag på häromdagen att det finns en skrivbord som inte används, så idag fick jag min kollega att hjälpa mig att höja upp det permanent så att vi nu har en "stå-station" på kontoret. Det kommer förmodligen bara att vara jag som använder den, då ingen av mina kollegor verkade se vitsen med att stå upp, men jag är i alla fall jätteglad då jag länge haft dåligt samvete och känt mig stel av att sitta ner dagarna i ända.

Så - från och med nu ska jag stå upp och jobba i minst 1,5 timme varje dag! :bump:

Jag saknar höj- och sänkbart skrivbord. Hade ett en period på gamla jobbet och försökte stå en stund varje dag. Nu har jag det inte, varken hemma eller på kontoret i stan. Nån gång kanske :)

Jag håller på att simma tre dagar i veckan. Blir bättre och bättre och det går snabbare och snabbare. Förut hann jag 500 m på 30 min, nu hinner jag ofta 750 m på samma tid. Simmar bröstsim. Känner mig starkare av träningen.
Vissa veckor byter jag ut ett simpass mot spinning, försöker göra det varje vecka, men vissa veckor klarar jag inte av det.

Jag tränar alltså för min psykiska hälsas skull, för att min sjukgymnast har sagt att man håller depressionen borta om man motionerar tre dagar i veckan. Så jag har det som mål varje vecka, att hålla på tre dagar i veckan.

Förutom det så rider jag också, men i denna värme kan det knappast räknas som motion. Har ett värmekänsligt kallblod som blir svettig och flåsig av en skrittur nu..

Mycket svalare idag! Hade en tanke om att springa intervaller på lunchen men jag tror jag tar en långpromenad med hunden istället :)

Det är ju en form av intervallträning, skillnaden är att man inte har fasta intervaller tex 1 minut/400 meter eller vad det nu vara. Istället går man på känsla och kör tex ”fram till den där lyktstolpen” eller ”uppför den där backen”. Så intervallerna kan bli olika långa och olika intensiva :) Själv körde jag efter musiken igår, sprang snabbt i refrängerna :D Och ibland längre än så, lite beroende på terräng och sådär.
Aha, nu fattar jag! Jag tror att det var i fredags eftermiddag vi försökte klura ut det här, och jag klurar i regel väldigt dåligt på just fredagseftermiddagar...:angel:

Alltså jag tror aldrig att jag haft så mycket träningsvärk i magen så ofta som sedan jag började med crossfit. Det är sällan vi "punkt-tränar" core på det viset, men i och med att det ganska ofta är diverse gymnastikövningar med så kommer det ju liksom på köpet. I alla fall, i morse upptäckte jag att det faktiskt har börjat synas lite också! Det var sambon som utbrast "oj vad din mage ser vältränad ut!" när jag höll på att byta om, och detta var alltså när jag redan hade ätit frukost och kände mig lite halvsvullen sådär. Så himla kul och peppande att se lite resultat! :bump:

Så, jag ville bara skryta lite om det! :angel:

En timmes promenad och 6,5 km senare är jag redo för att jobba klart det sista inför ledig dag i morgon :DLängesen man kunde gå promenad med hunden på det viset pga värmen så det var skönt att dra på bra musik i lurarna och bara gå i en timme utan att vara rädd för att hon skulle avlida.

Alltså jag tror aldrig att jag haft så mycket träningsvärk i magen så ofta som sedan jag började med crossfit. Det är sällan vi "punkt-tränar" core på det viset, men i och med att det ganska ofta är diverse gymnastikövningar med så kommer det ju liksom på köpet. I alla fall, i morse upptäckte jag att det faktiskt har börjat synas lite också! Det var sambon som utbrast "oj vad din mage ser vältränad ut!" när jag höll på att byta om, och detta var alltså när jag redan hade ätit frukost och kände mig lite halvsvullen sådär. Så himla kul och peppande att se lite resultat! :bump:

Så, jag ville bara skryta lite om det! :angel:

Härligt! Det är roligt när man både ser och känner av resultaten! :)

Alltså, jag har ett litet problem kopplat till kosten, och jag vet inte hur jag ska ta itu med mina hjärnspöken. Jag har från början ett infekterat förhållande till mat, så har det varit sen jag var liten och hade det gjorts en utredning när jag var tolv-tretton hade jag säkert haft en ätstörning. Jag är oerhört känslig för smaker, gillar inte vissa saker och HATAR att äta när folk (jag inte känner) tittar på. Hemma har vi aldrig ätit varm mat mitt på dagen och på grund av mina matissuses som barn åt jag aldrig i skolmatsalen, så det här med lagad lunch har aldrig varit naturligt för mig.

Men tydligen är det ett problem för andra. I butiken åt jag "lunch" på jobbet kanske två gånger/månad på grund av arbetstiderna. På verkstan var det absolut inga problem, för alla där åt som jag = ingen varm mat. Kanske är nått lokalt också, eftersom alla där är från samma lilla by.

Nu har jag säkert tio gånger fått rena föreläsningar på den korta tiden jag hunnit jobba om hur "dåliga" mina matvanor är. Dels av den (hittills enda) kollegan jag har riktigt svårt för (vi började samtidigt) och dels av en "dam" som inte ens jobbar på min enhet men flaxar på mig i stort sett dagligen i matsalen för att klaga på min medhavda lunch. Och detta sätter igång förbaskat mycket spöken i huvudet på mig. Jag äter lagad mat hemma efter jobbet, liksom. Och idag åt jag kvarg (osötad) så det är inte så att jag äter glass och chips till lunch. HUR gör man för att inte låta det gå in i skallen och skapa kaos?

Alltså, jag har ett litet problem kopplat till kosten, och jag vet inte hur jag ska ta itu med mina hjärnspöken. Jag har från början ett infekterat förhållande till mat, så har det varit sen jag var liten och hade det gjorts en utredning när jag var tolv-tretton hade jag säkert haft en ätstörning. Jag är oerhört känslig för smaker, gillar inte vissa saker och HATAR att äta när folk (jag inte känner) tittar på. Hemma har vi aldrig ätit varm mat mitt på dagen och på grund av mina matissuses som barn åt jag aldrig i skolmatsalen, så det här med lagad lunch har aldrig varit naturligt för mig.

Men tydligen är det ett problem för andra. I butiken åt jag "lunch" på jobbet kanske två gånger/månad på grund av arbetstiderna. På verkstan var det absolut inga problem, för alla där åt som jag = ingen varm mat. Kanske är nått lokalt också, eftersom alla där är från samma lilla by.

Nu har jag säkert tio gånger fått rena föreläsningar på den korta tiden jag hunnit jobba om hur "dåliga" mina matvanor är. Dels av den (hittills enda) kollegan jag har riktigt svårt för (vi började samtidigt) och dels av en "dam" som inte ens jobbar på min enhet men flaxar på mig i stort sett dagligen i matsalen för att klaga på min medhavda lunch. Och detta sätter igång förbaskat mycket spöken i huvudet på mig. Jag äter lagad mat hemma efter jobbet, liksom. Och idag åt jag kvarg (osötad) så det är inte så att jag äter glass och chips till lunch. HUR gör man för att inte låta det gå in i skallen och skapa kaos?

Det största problemet verkar ju vara att folk lägger sig i :p Du äter typ kvarg och frukt eller en macka till lunch, tolkar jag det som? Det gör jag ibland och ingen har kommenterat det. Om dina matvanor funkar för dig så försök bara att strunta i det, börja inte ifrågasätta dig själv på grund av oombedda kommentarer. Folk har så mycket åsikter! ;)

Det tog lååång tid att komma ut och träna men till slut tog jag mig i kragen. Bara en övning dock :angel: Boxböj, första gången jag provade det. Mest för skojs skull och lite för att hjälpa till att jaga bort hjärnspökena som säger att jag inte vågar knäböja så tungt. Gick upp till en trea på 75 kg vilket kändes jättebra :) Förutom för handlederna, jag måste lära mig att inte lägga så mycket vikt där... Men det ger sig.

Det största problemet verkar ju vara att folk lägger sig i :p Du äter typ kvarg och frukt eller en macka till lunch, tolkar jag det som? Det gör jag ibland och ingen har kommenterat det. Om dina matvanor funkar för dig så försök bara att strunta i det, börja inte ifrågasätta dig själv på grund av oombedda kommentarer. Folk har så mycket åsikter! ;)

Jamen precis. Jag är liksom helt på det klara med att macka kanske inte är världens mest nyttiga grej, men jag vågar dels inte mixtra med kosten alltför mycket och dels borde det ju inte angå någon annan. Dock sa min handledare att personen som kommenterar är asjobbig, så det är väl inte bara mig hen är på. Men det blir liksom ett hjärnspöke när det här inte är en kollega/någon jag jobbar med, utan en random anställd på företaget som attackerar i det gemensamma lunchrummet utan att känna mig det minsta.

Med tanke på trådens inriktning antar jag att de flesta här äter relativt vettigt. Känner ni er manade att oombedda kommentera folks matvanor?

Grattis i efterskott @zassoo !

Jag blev tvungen att ställa in dagens träning och prioritera tandläkarbesök för sonen. Trist när jag sett fram emot det hela veckan (och lite dåligt samvete när de skulle fortsätta med passet för att vi blev fler när jag och kompisen hoppade in). Imorgon ska vi "vandra" till utkikstorn på ett berg här i närheten. Dock barnanpassat så får se hur långt det blir.

Jag och min kompis lastade min äldsta häst och hennes unghäst och åkte till ridbanan i morse. Min häst var så fin :love: Rejält genomriden och lösgjord och fin!

Under ska vi snickra så mycket vi hinner och ungarna ville cykla. Ikväll ska vi springa ihop jag och maken :)

Är ledig från jobbet idag och är hemma med förkyld avkomma. Hoppas kunna träna när mannen kommer hem från jobbet, men det beror lite på vad som behövs göras med bilen; mannen krockade med ett rådjur imorse. :(

Är ledig från jobbet idag och är hemma med förkyld avkomma. Hoppas kunna träna när mannen kommer hem från jobbet, men det beror lite på vad som behövs göras med bilen; mannen krockade med ett rådjur imorse. :(
Usch då, hoppas att det gick bra (så bra det nu kan gå) med samtliga inblandade!

Det kommer att bli en lugn stalltur för mig ikväll. Egentligen är jag jätte, jättesugen på ett riktigt intensivt dressyrpass, men jag känner mig sliten i både kropp och knopp. Gick och la mig och slocknade som ett ljus kl 20.30 igår :angel: Mentalt håller jag fortfarande på att återhämta mig efter den hetsiga jobbperioden, och fysiskt känner jag mig rätt död efter ovanligt mycket ovanligt intensiv träning i ovanligt varmt klimat den senaste veckan.

Så en kort uteritt med dressyrjobb på grusvägarna blir det tror jag minsann! Med tanke på att det ska vara över 20 grader fram till kl 21 ikväll känns det rättvist mot hästen också. Och så kommer det bli väldigt mycket intensiv ridning i fyra dagar fr.o.m lördag, så jag ska försöka spara lite på energin tills dess!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 658
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits