Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första passet crossfit sedan slutet av november - check! Det var så underbart att vara tillbaka! Jag ska erkänna att jag funderat både en och två gånger på om det verkligen är värt pengarna nu under de månader jag varit borta. Ungefär 15 minuter in i passet kunde jag konstatera att ja, det är det! :D Jag har verkligen saknat instruktörernas intressanta, ingående förklaringar om hur de olika övningarna går till och hur de påverkar kroppen, alla bra rörlighetsövningar som jag är dålig på att göra när jag är själv, och så den sociala aspekten såklart!

Dagens pass var alldeles lagom som come back-pass: kort, intensivt och individuellt! Vi började med 1000 m rodd samt lite rörlighetsövningar och teknikträning frontböj. Sedan skulle vi jobba oss upp till tunga femmor i pausade frontböj där vi alltså gick ner långsamt, stannade i bottenläget i 3 sekunder, och sedan upp igen. Jag hade inga höga ambitioner alls men jobbade mig upp till 40 kg vilket var mer än jag trott att jag skulle orka.

Efter detta blev det en snabb konditionscirkel med 15-12-9 reps av thrusters med hantlar samt burpees med hantlar. Det tog inte många minuter, men såväl axlar som flås fick sig en rejäl omgång!
 
Jag får också väldigt lätt väldigt kraftig träningsvärk. Nu tränar jag förvisso en väldigt varierad sport som går ut på att chocka kroppen lite med jämna mellanrum, men även när jag styrketränade "vanligt" fick jag väldigt ont väldigt ofta. Jag har helt enkelt accepterat att det är så min kropp är. Jag försöker äta & dricka ordentligt och se till att hålla proteinintaget uppe (bl.a. genom att ta en proteinshake efter hårda träningspass) och har även köpt hem en foam roller samt en triggerboll som jag rullar loss den värsta smärtan med. Jag blev även tipsad om att testa magnesiumtillskott, men har väl inte blivit tillräckligt desperat än :P

Har du så pass mycket problem att det begränsar dig i vardagen skulle jag dock försöka kontakta en PT, fysioterapeut eller liknande för att få lite professionell input.

Älskar enbensmarklyft, de är galet effektiva verkligen! Bra att du skyndar långsamt och hoppas att du är helt tillbaka på banan snart :)
Ja jag har lyckats gå ut lite för hårt med dem förut. Är ju jobbigare när den starkare sidan inte kan kompensera för den svagare 😅.
Hoppas också jag kommer igång igen, är över 1 år sedan jag var i någon slags löpform.
 
Trött rygg igår och pigg häst att rida på lunchen :p Min ena är väldigt kass som rehabhäst haha. Idag blir det skogspromenad på lunchrasten och ikväll ska jag och dottern rida. Ska slänga ut lite bommar och träna ute på gårdsplanen så hoppas på lite lugnare häst idag.

Nästan pinsamt att jag har sån träningsvärk som jag har efter gymmet i måndags 😂 Men kroppen fick väl en chock bara av att se skivstången efter så lång tid med uppehåll. Ska träna en dag till denna veckan, får se om det blir i morgon som planerat eller under helgen.
 
Hepp, provade att åka skidor idag men det blev snabbt uppenbart att det är för tidigt :( Det gjorde inte ont men knäet blev väldigt trött direkt så jag åkte hem efter första åket. Ska se till att träna hemma nu under veckan och se till att det känns 100%, ingen ömhet och ingen trötthet, innan jag provar att åka igen. Hoppas att det räcker med en vecka eller två.

Gladare nyheter är i alla fall att jag har hittat ett pull-up program som jag började med igår. Känns skönt att ha något konret att följa! Kommer att köra pull-ups tre dagar i veckan nu och om två-tre veckor utvärdera och testa om jag har blivit bättre.
 
50 minuters skogspromenad i sol avklarad 😍
Härligt!

1 timme på gymet för mig idag, marklyft, chins och bänkpress. Marklyften börjar närma sig kroppsvikt iaf 😄
Bara blivit två pass/vecka denna och förra men blev diagnosticerad med bältros (wtf!?) förra veckan så var lite hängig. + fick lite ont i ryggen av bänkpressen förra gången så var nog bara bra med lite extra vila!
 
Hepp, provade att åka skidor idag men det blev snabbt uppenbart att det är för tidigt :( Det gjorde inte ont men knäet blev väldigt trött direkt så jag åkte hem efter första åket. Ska se till att träna hemma nu under veckan och se till att det känns 100%, ingen ömhet och ingen trötthet, innan jag provar att åka igen. Hoppas att det räcker med en vecka eller två.

Gladare nyheter är i alla fall att jag har hittat ett pull-up program som jag började med igår. Känns skönt att ha något konret att följa! Kommer att köra pull-ups tre dagar i veckan nu och om två-tre veckor utvärdera och testa om jag har blivit bättre.
Jäklar vad flitig du är med dina pull ups! Du kommer ju kunna göra typ 62471 stycken vid årets slut :D Har du en stång hemma som du kan jobba med eller var övar du? Jag har funderat på att köpa en sådan där som man kan hänga i dörrkarmen...
Härligt!

1 timme på gymet för mig idag, marklyft, chins och bänkpress. Marklyften börjar närma sig kroppsvikt iaf 😄
Bara blivit två pass/vecka denna och förra men blev diagnosticerad med bältros (wtf!?) förra veckan så var lite hängig. + fick lite ont i ryggen av bänkpressen förra gången så var nog bara bra med lite extra vila!
Men jösses, hur får man det?! Bältros alltså. Låter läskigt!
 
Och på tal om träningsvärk: Är det rimligt att jag har träningsvärk i ryggen (främst musklerna som löper längs ryggraden i delen mellan ländryggen och bröstryggen, vet inte vad den kallas?) efter att ha gjort frontböj eller har jag gjort något fel då?
 
Och på tal om träningsvärk: Är det rimligt att jag har träningsvärk i ryggen (främst musklerna som löper längs ryggraden i delen mellan ländryggen och bröstryggen, vet inte vad den kallas?) efter att ha gjort frontböj eller har jag gjort något fel då?
Jag tror det kan vara helt ok, hittade denna bild (https://muscles.se/styrkeovningar/frontboj )på vilka muskler som används:
ovningsbank_frontbojstimulering_.jpg
 
Det har inte gått över till typ inflammation då? Kanske du skulle behöva ngn veckas sammanhängande vila i komb med inflammationsdämpande

Äter du dagens största mål efter träningen?

Ost innehåller tydligen ett ämne, som jag glömt vad det heter, som är bra för återhämtningen och med fördel kan ätas innan sänggående.

Märker du skillnad utifrån vad du äter direkt efter träningen eller bara huruvida du äter eller ej?

Dricker du ordentligt med vatten? Själv märker jag skillnad på muskelstatusen/återhämtningen om jag slarvar med vattnet och slarvar med att inte äta ett ordentligt mål senare efter träningen.

Jag tror inte att det är inflammerat men säker kan jag såklart inte vara, jag ska överväga vilovecka. Idag uteslöt jag just lårmusklerna så gott jag kunde ur programmet, men värmde upp och stretchade dem..

Jag äter inte nödvändigtvis dagens största mål direkt efter träningen, det beror på hur jag får ihop dagen med tider och så. Men det blir alltid ett mellanmål direkt efter och huvudmål inom 3h i alla fall. Vid något tillfälle har det varit kaos på t.ex. jobbet direkt efter träningen så det dröjt många timmar innan jag kunnat äta och då blir det kaos även för mina muskler. Tycker mig däremot inte märka skillnad på vad jag äter men kanske ska kika närmare på det! Och vara noga med vätska!
 
Hur lägger du upp din träning, om du kör varannan dag kör du då olika muskelgrupper? För mig funkar det bäst att styrketräna 2 gånger i veckan så kör jag cardio och funktionellt däremellan så man hinner återhämta sig mellan strykepassen.

Det beror lite på. Jag har ett helkroppspass, ett med fokus på överkropp och ett med fokus på underkropp. Jag räknar steg, så promenader är väl min form av lågintensiv cardio som jag gör varje dag. Kanske har jag gjort en tankevurpa men jag tycker inte att jag belastar musklerna för direkt tillväxt utan mer tillvänjning och då är mitt tänk ”lite men ofta” snarare än ”tungt och sällan”.
 
Och på tal om träningsvärk: Är det rimligt att jag har träningsvärk i ryggen (främst musklerna som löper längs ryggraden i delen mellan ländryggen och bröstryggen, vet inte vad den kallas?) efter att ha gjort frontböj eller har jag gjort något fel då?
Tänker att du använder mycket att ryggen för att stabilisera vikten och för att inte falla framåt, så det låter rimligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 499
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp