Kan man ha för många skidor?
snörstorm nr tre har lagt sig. Var egentligen inte så motiverad för skidor, men maken sa på em ”ska du inte fara och åka, det har frusit på nu” vet inte om han tyckte jag började blir väl retligt?
Nåväl klädde om, sjukt omotiverad, bromsades precis när jag skulle bege mig av att barnen stormade in och sade att isplan var skottad och de ville spela hockey. Maken var ute och gick så jag fick börja rodda i skridskor hjälmar och skydd. Bra för ett redan påfrestat humör
tog mig iväg till det närmaste spåret, planen var att ta ett mycket lugnt pass på ca en timme. Kom fram till spåret, det var inte trampat och jag höll på att köra fast på parkeringen. Tänkte åka hem, men lilla träningsdjävulen övertalade latmasken att åka till ett annat spår, så tvärs över stan. Blev kissnödig och fick uppsöka en mack, har aldrig samvete att besöka en kundtoalett utan att handla så jag fick dessutom stå i en seg kassakö.
Nåväl kom fram till spåret, tänkte att det varit nollgradigt under dagen så jag tog mina pälsskidor. Vad jag missat var att det blivit rejält kallare och isigt. Kände direkt att jag inte hade något fäste alls. Tog det mer platta spåret och omvärderade långt och långsamt. Körde 3,3 så snabbt jag bara kunde utan fäste. Sedan gick jag till bilen, tog fram mina andra skidor och kladdade på lite fästvalla, dock ej nog, marginellt bättre fästa på andra varvet, men lyckades ändå sänka varvtiden med en minut. Släppte förbi en Vasaloppsgubbe på slutet ( herre i övre medelåldern bestående av skinn och ben och frenesi i stakningen som skulle göra johaug grön av avund) lät honom gå 20 meter sedan kämpade jag sista kilometern med att komma ikapp, lyckades nästan, om vi inte fått väja för ett omkullramlat barn i spåret tror jag det hade gått
varv 2 1 min och 20 sek snabbare än det första. Lyckades jobba med hög puls och andning utan att i väggen!
var sedan sugen på att ta makens skidor ett varv för ytterligare sprint och skidtest, men tyvärr hade klockan börjat gå över middagstid. Han har också pälsskidor men ett annat märke hade varit intressant och se om jag kunnat få fäste med dem.
så mitt planerade lugna pass blev två 3 Kilometers ruscher
Som sagt i bilen ligger redan mina två or skidor plus makens, men med tanke på dagens före så kanske jag behöver ytterligare ett par