Hej,
Är det någon som har använt personlig tränare eller annan tränare av något slag för att bli mer liksidiga? Har ni märkt någon större skillnad? Känner ni er även rörligare i samband med att ni är mer lika? Har insett att jag behöver proffesionell avsutten hjälp med min fysik för att kunna hjälpa min häst med hans oliksidighet/ asymmetri. Vill gärna höra alla erfarenheter ni har. :-)
Jag tycker det handlar mycket om att bli medveten om vad ens kropp gör, hitta oliksidighterna och öva på motorik mer än att riktat träna sig starkare i någon sida.
Ett besök till kiropraktor för att "nollställa" sig och sedan öva på kroppsmedvetenhet och generell styrketräning a la bålstyrka etc tror jag på.
Jag tycker Feldenkrais var väldigt bra för att lära sig bli mer liksidig. Jag blev skickad till det efter svår whiplash och mycket smärtor etc. Jag har haft stor nytta av det i ridningen. Jag kan känna tidigt om ngt inte är i balans och avslappnat och iom att jag får helvetes ont av det så måste jag snabbt registrera och korrigera.
Min sambo är kiropraktor för ekipage. Innan jag började behandlas av bra kiropraktor stretchade jag och grejade mkt för att komma ner i sadeln. Jag känner direkt jag sätter mig i sadeln efter behandling att jag kommer ner automatiskt avspänt.
Jag är extremt överrörlig. Men kan få låsningar pga whiplash med nervskador. Superlyxigt med sambo som kan hjälpa med behandling och träningsråd etc. I mitt fall behövs mer stabilitet och minskad rörlighet. Så bålstyrka är fokus för mig.
Att göra alla vardagssysslor med "fel" hand, mocka åt båda håll etc brukar jag göra för att kunna vara liksidig. Har man inte finmotorik liksidigt blir det lätt att man komenserar med styrka oliksidigt. Vilket ger oliksidig häst. Just det att implementera den biten i sitt dagliga liv brukar jag råda elever att göra. Det ger mer resultat än den betydligt mindre tiden på gymmet.
Jag var hos sjukgymnast som är sitsguru med utgivna böcker/filmer etc. Denne är utbildad i Norge där man läser mer manipulation. Så denne manipulerar även betydligt bättre än de i sverige som gått OMT. Där fick jag undersökas, sitta i sadel på tryckmatta och rida lätt/skolor etc för att mäta liksidighet etc. Efter det manipulerades jag och fick upprepa. Det var himla intressant! Jag red då 3-6 hästar per dag, sprang milen ett par gånger i veckan och var alltså vältränad. Gick regelbundet till kiro. Mina tränare är nitiska med sitsträning. Så jag var i stort sett liksidig. Det borde jag inte vara med min trasiga kropp tyckte sjukgymnasten. Tack till mina tränare!
Fick med mig några övningar hem för att bli starkare i bålen då jag var som hon sa "lång och rank". Kan verkligen rekommendera denne! Vet fler som varit dit på ryttaranalys på både sadelbocken med tryckmatta och i bassäng och fått bra tips.