Träning för ryttaren

Ewelina

Trådstartare
Nu vill jag har många bra tips på träningar för ryttaren, måste komma i bättre form / få mer muskler eller snarare bli av med hänget på magen :angel:
Gärna något som tränar magen (sidomusklerna och nedre delen av magen) Har ni några bra tips så dela med er av dom :D

Sv: Träning för ryttaren

Hej!

Vi ryttare behöver vara starka och ha stabilitet i bålen!! (precis de områden du menar).

Jag brukar träna situps, både "vanliga" och sneda. Men kom ihåg att träna ryggen också!!! Det går inte att endast träna magen.. Ryggen tycker jag att man tränar enklast med vanliga rygglyft även också sneda.
Bästa resultat tycker jag visas med hjälp av balansboll!! En TOPPEN upfinning :) samtidigt som man gör t.ex situps får man stöd för ryggen, det gör att man slipper ryggont :) Billig är den ocksså!!
På balansbollar kan man göra det mesta, det är bara att låta fantasin flöda! Man får även bättre balans, å det tackar man väl i första taget inte nej till ?!

Lycka till!!

För att träna nedre delen av magen kan du ligga på rygg med benen ihop och ca 1 dm över marken, du kan samtidigt "rita" alfabetet med benen blir roligare då ;)

:idea: alfabetet var en strålande idé, tack!
Jag gillar annars också gymbollsövningar, mage & rygg, bra sätt att samtidigt träna balansen.

Jaa.. min tränare tipsade oxå mig om att skaffa en gymboll, dom brukar tydligen bli tipsade om att träna med såna i landslaget ;)

Hur gör man rygglyft ? :confused:

I ryttaryoga får du allt du behöver.
:)

*KL*

Vart får man tag i en sån där medecinboll och hur mycket kostar de på ett ungefär?

Jag skulle behöva bygga upp min rygg lite då jag får lite känningar av den då och då. Någon som har rikgt bra tips på det? :)

ja!! vart får man tag på en sån där balansboll som har så bra rykte, och vad kan den kosta? :d

KL

Jag får så :devil: ont i ryggen när jag ska träna magen. Beror dels på att min svanskota är knäckt o petar ut lite (:angel: från första hopplektionen) och sen antar jag att jag gör fel. Har bett om hjälp av bla idrottslärare men det blir inge bra... Några tips? Jag får alltså ont av alla magövningar jag provat, inte bara vid svanskotan utan också ländrygg. Förlåt för trådkapning :o

Jag rekommenderar Pilates. Själv har jag kört Winsor Pilates 20 min tre gånger i veckan och märkte stor skillnad fort. Tränar precis rätt muskler för ridning dessutom.

Jag har precit gjort ett ryck!

Har börjat äta extrem nyttigt och upptäckt sallad och fullkornsknäckebröd :angel:

Jag går på friskis och svettis 2-3 gånger i veckan! Har testat på spinning och det ska bli av 1 gång i veckan framöver hoppas jag.
Rekomenderar friskis varmt!! Riktigt riktigt roligt, speciellt passen som är kampsportsinriktade (med slag och sparkar).

Annars går eller cyklar jag till skolan och stallet och de dagar jag inte är på friskis är jag ute och går i 45 minuter raskt tempo !

Jag går på sjukgymnastik, och passen där är så himla jobbiga och krävande så jag har köpte en egen boll som jag tränare dessa rörelser och övningar på hemma.
Situps är bra, och när vanliga börjar kännas lätt så kan man använda vikter.

Du kan hitta den nästan varsomhellst, på en sportaffär och rusta tex. Själv köpte ja min för dryga hundringen på Rusta. :D
ÄLSKAR den <3

Simning är det absolut bästa enligt mig. Det tränar hela kroppen utan risk att man belastar någon kroppsdel på något konstigt sätt.

Sit-ups och pilatesövningar av olika slag är givetvis bra, men jag tror att man behöver något mer konditionskrävande för att verkligen märka någon skillnad. Jogging funkar ju men det är jobbigt om man inte har någon vidare kondis och tränar dessutom bara vissa muskler.

Nej, simning är abolut bäst säger jag! :D

Fast simning är så tråkigt :(
En vägg, vända och simma mot nästa vägg och sedan vända igen och simma mot första väggen igen.. osv.

Annars tkr jag om vattenskidåkning, mkt bra träning för benen ;) Brukar åka på säm med några, kostar 25kr /åk (man har 6ggr på sig att komma upp) Fast då krävs det envishet, är man inte lite envis så kommer man inte upp lika "lätt". Har haft med mig kompisar ibland men dom har aldrig kommit upp eftersom dom ger upp efter 3:dje försöket ;)

Har även börjat träna lite yoga hemma. Kollar på "Blossom Fitness yoga 2" och shit, vad jobbigt det är :)

Perfekt tråd! Precis vad jag letade efter :) (så jag lånar lite, hoppas det är ok för TS :o ?)

Har hört att det är bra att ut o gå. Men hur länge bör man gå för att bränna fettet runt magen?

Även det där med simning? Tar det på magen? Hur länge bör man simma, räcker det med vanligt bröstsim?

Simning hjälper nog på hela kroppen, men jag kan råda dig att börja med yoga. Det är inte så mkt spring men ändå mkt ansträngande ;)

nja, yoga är kanske inte riktigt min grej.
Har bara provat på lite, så vet inte säkert. Men jag vill helst inte lägga ner pengar på det :o , eftersom jag sparar till häst :)

Så tycker ut o gå är en bra grej :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama