Sv: Träning för ryttare
Mitt första tips är att de dagar hästen har skrittdagar - istället för att sitta på går du bredvid. Om du lätt får benhinneinflammation rekommenderar jag inte att du springer, har samma problem och det krävs bara två kilometer på löparbandet för att det ska vara klippt. För min del funkar det bättre att cykla. Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men kanske kan du cykla till jobbet eller stallet eller en bit av vägen?
Här kan du se hur du kan träna hemma med hjälp av två mjölkpaket, en stol och ett kvastskaft!
http://svtplay.se/v/1371821/trana_hemma
Du kan också googla på "träna med kvastskaft" för att se bra övningar.
I Ulf Johanssons bok Ryttare är idrottare finns massor med övningar som är bra för ryttare. Den kan jag varmt rekommendera.
Byt ut soffan mot en pilatesboll när du kollar på tv (och även kontorsstolen - om du har ett sådant jobb). Väldigt bra för coremuskulaturen som är så viktig för oss ryttare.
Kom ihåg att den mest effektiva träningen är den som blir av! För att hålla reda på hur mycket du tränar, äter och går ner finns det flera bra appar till smartphones att ladda ner - många gratis. Kan vara bra för att hålla motivationen uppe!
Det är också bra att ha en målbild och en plan, inte bara "jag behöver gå ner i vikt". Utan mer konkreta planer, till exempel: i oktober ska jag komma i mina favoritbyxor. Det ska jag göra genom att promenera x gånger i veckan, sluta äta Mc Donalds på väg till stallet och styrketräna x gånger i veckan. Blocka tid i kalendern, så att det verkligen blir av!
Ett annat bra mindset är att du "köper" ditt mål och då måste du också betala något. Det finurliga med den här "varan" är att du kan inte betala med pengar, utan du måste offra tid och saker som du normalt brukar göra. Dessvärre finns det inget extrapris eller rea i den här affären. Gör en budget, så att du vet vad du har råd med. Har du råd att offra en tv-kväll i veckan? Eller ska du hellre offra en sovmorgon för att ta en morgonpromenad?
Lycka till!