Sv: Träning av LBE unghäst?
+ Görel
Jag har på jobbet vid flera tillfällen varit med om olika personlighetstest som gjorts. Man får svara på en massa frågor i ett häfte, som är designade för att man inte ska kunna "svara rätt" och styra sig själv till någon personlighetstyp.
Svaren matchas ihop och man tilldelas en av flera "personligheter".
På en kickoff delades vi upp i olika rutor på golvet och sedan förklarade testledaren de olika "extremerna" och hur de fungerar, på så vis skulle vi få bättre förståelse för varandras olikheter. Det var väldigt intressant och mycket träffande.
I grova drag delas man upp i extrovert och introvert(på en axel, testet visade ungefär hur nära extremen man var), sedan var den andra axeln typ snabb till beslut vs mer eftertänksam(minns inte exakt benämningen, säkert var det nått snyggare ord).
Vissa behöver tänka mer på ett beslut, om de då även är mer introverta, så kan de verka mycket inaktiva tex på ett möte. De brukar komma med sjukt bra idéer typ efter mötet, men då har man kanske redan beslutat sig för en lösning från någon av dem som tänker snabbt och skriker högt. (i grova drag)
När vi nu delades upp så man fick se var alla kollegorna var i rutmönstret, så var det lättare att förstå sig på tex hur de agerar på möten, vi kunde tex bestämma oss för strategier på mötet så att allas idéer kan tas tillvara och utvärderas före beslut. Osv.
Jag minns inte namnen på de där testen, men jag förstod det som att det absolut var vetenskaplig grund, de används även vid rekrytering av en del stora rekryteringsbolag.
Jag tycker absolut att hästar kan delas upp på ett liknande sätt, visst är de alla hästar och flyktdjur. Men aveln har i ganska stor utsträckning påverkat deras "normala" beteenden och du kan aldrig komma och påstå att en fullblodsarab och en ardenner (rent generellt förståss) normalt sett har samma beteendemönster inför tex en prasslig pressenning(om vi här förutsätter att de båda tycker att den är läskig).
Och om jag vill be araben och ardennern att gå över den, så lär jag behöva helt olika strategier. Eller?