Träning av LBE unghäst?

Sv: Träning av LBE unghäst?

Det finns en anledning till folks reaktioner och Ffa är det att det inte finns personlighets hjärnhalvor på det sätt denna metod anser det göra hos hästar . En häst är en häst, i grunden och genuint . De färgas av erfarenheter samtidigt som de givetvis har en personlighet men de är fortfarande hästar . Astrologi liknande analyser trodde jag var dött sen tusen år typ bland tillochmed gemene människa , så tror man på det som häst hanterare blir det intressant frågar du mig minst sagt .
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

De där personlighetsindelningarna liknar på många vis högst aktuella indelningar man gör av människors personligheter idag. Så konstigt är det faktiskt inte.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Jag håller med dig i att det är farligt att tillskriva hästar personligheter a la LBE etc. Det är bra att läsa på och lära sig övningar och samla kunskap om hästar. Men som hästtränare måste man vara dynamisk och kunna vara impulsiv, snabb i skallen och byta kurs ngt om det behövs. För det kan det göra!

Tillskriver man då hästar fulla personligheter som är gjorda enligt någon form av mall så kan det vara så att just den individen man håller på med gör ett litet avsteg ur mallen och inte reagera som övriga.

Detsamma tycker jag gäller läror. De bästa hästtränarna upplever jag är de som inte sätter namn på det de gör. De är ofta öppnare, friare och snabbare i sitt jobb. Många läror har mycket bra. Men när man slaviskt följer sånt begränsar man sig iom att man kan råka på en häst som inte faller innanför ramarna av vad som "borde" göras enligt lärorna.

TS:

Om din 2-åring är "bossig"(hemskt uttryck på så ung häst) så har du felat helt enkelt. Det har antingen ställts för mkt krav på henne eller så har du inte varit tydlig nog. Ingen 2-åring som hanterats konsekvent av ett proffs och får stimulans i hagen blir ohängd.
Jag tycker så unga hästar mest ska gå i hage med jämnåriga och skoja till det och käka och vila och växa. Sen jobbar man med saker lite lagom. Du kan göra det en gång i månaden och få bra resultat bara du gör det RÄTT när du väl gör det.

Som det är nu har du missat någonting.
Det finns bra tränare för att lära sig umgås/hantera småliv också.
Det finns tex ett Stuteri söder om stan här som föder upp Lipizzaners och halvblod. Där kan man stalla upp sina fölston, sto m föl, unghästar etc. Det är lite av ett krav att man då deltar i de unghästträningar som hålls med tränare som kommer till gården. Vad man gör då beror på åldern.
De får fram supertrevliga(!) hästar trots att de bara arbetas med någon gång i månaden tills de ska börja ridas mer regelbundet. Dock gör man det rätt när det väl görs. Och det görs från dag ett.
Här har ju både uppfödare/ägare av gård och tränare lååång erfarenhet av sånt jobb. De har gjort sina missar och lärt sig mkt av det.
Hur de hanterar sina hästar där borde fler ta efter. De är friska, starka, balanserade i skalle och kropp och trevliga.

Vill du stärka hästen tycker jag du gör det bra med promenader i rejäl terräng. Lär den springa och träna övergångar så. Och även lär dig skicka hästen a la longering bara för att det ska gå att styra den, inte just för att longering i sig är guds gåva i form av träning/uppbyggnad. Och det gör du då rätt och mer sällan.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Vart gör man det någonstans?

Själv är jag socialarbetare och vi ska vara tvärtom, d v s se att varje individ är unik och inte går att stoppa in i fack.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

De där personlighetsindelningarna liknar på många vis högst aktuella indelningar man gör av människors personligheter idag. Så konstigt är det faktiskt inte.

Jo det är högst märkligt eftersom det är hästar vi diskuterar här. Dessutom finns det inte ngn som helst vetenskap bakom benämningar på människors olika personlighetstyper osv.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Jag håller med dig i att det är farligt att tillskriva hästar personligheter a la LBE etc. Det är bra att läsa på och lära sig övningar och samla kunskap om hästar. Men som hästtränare måste man vara dynamisk och kunna vara impulsiv, snabb i skallen och byta kurs ngt om det behövs. För det kan det göra!

Just, och inom Parelli kan man tycka att de kanske trycker LITE för mycket på att man vill sätta en specifik horsenality på en viss häst. Bättre är att se det som att alla hästar, vid varje unikt "now", kan uppvisa vilken som helst av de olika varianterna. Tricket är att direkt känna igen "vilken som är framme nu" och därmed direkt veta vilka strategier som funkar bäst just där och då.

Många hästar har kanske oftast en horsenality "framme" till vardags och en eller två andra som används vid olika typer av stress. Andra använder alla fyra regelbundet :p

Men Parellis beskrivning och uppdelning med tillhörande strategier tycker jag är bra, det är lätt för oss människor att relatera till och man kan lära sig att känna igen tecknen och som sagt ha en massa strategier redo.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

+ Görel

Jag har på jobbet vid flera tillfällen varit med om olika personlighetstest som gjorts. Man får svara på en massa frågor i ett häfte, som är designade för att man inte ska kunna "svara rätt" och styra sig själv till någon personlighetstyp.
Svaren matchas ihop och man tilldelas en av flera "personligheter".

På en kickoff delades vi upp i olika rutor på golvet och sedan förklarade testledaren de olika "extremerna" och hur de fungerar, på så vis skulle vi få bättre förståelse för varandras olikheter. Det var väldigt intressant och mycket träffande.
I grova drag delas man upp i extrovert och introvert(på en axel, testet visade ungefär hur nära extremen man var), sedan var den andra axeln typ snabb till beslut vs mer eftertänksam(minns inte exakt benämningen, säkert var det nått snyggare ord).
Vissa behöver tänka mer på ett beslut, om de då även är mer introverta, så kan de verka mycket inaktiva tex på ett möte. De brukar komma med sjukt bra idéer typ efter mötet, men då har man kanske redan beslutat sig för en lösning från någon av dem som tänker snabbt och skriker högt. (i grova drag)
När vi nu delades upp så man fick se var alla kollegorna var i rutmönstret, så var det lättare att förstå sig på tex hur de agerar på möten, vi kunde tex bestämma oss för strategier på mötet så att allas idéer kan tas tillvara och utvärderas före beslut. Osv.

Jag minns inte namnen på de där testen, men jag förstod det som att det absolut var vetenskaplig grund, de används även vid rekrytering av en del stora rekryteringsbolag.

Jag tycker absolut att hästar kan delas upp på ett liknande sätt, visst är de alla hästar och flyktdjur. Men aveln har i ganska stor utsträckning påverkat deras "normala" beteenden och du kan aldrig komma och påstå att en fullblodsarab och en ardenner (rent generellt förståss) normalt sett har samma beteendemönster inför tex en prasslig pressenning(om vi här förutsätter att de båda tycker att den är läskig).
Och om jag vill be araben och ardennern att gå över den, så lär jag behöva helt olika strategier. Eller?
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

ja var det DET du menade, jag trodde du var inne på horoskop liknande teorier. Då är jag med gällande människorna. Men skillnaden är väl att det inte finns ngt facit på hur de olika personligheterna bör "hanteras" :D
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Du menar på människorna? Jo, alltså, det gör det väl kan man säga. Eller i och med beskrivningen om hur de olika personlighetstyperna funkar och behöver få vara, så kan man väl säga att det blir ett "facit" för hur de ska "hanteras" ;)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

fast nja. syftet med de tester/analyser du pratar om är att bara få insikt i hur olika människor fungerar, samt kännedom om sina egna tendenser, inte att erbjuda färdiga lösningar för hur de ska hanteras. en viss skillnad.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Fast "färdiga lösningar" har vi väl inte pratat om?
IMO så handlar både Myers Briggs och Parellis Horsenality främst om att få en djupare insikt i hur olika individer fungerar, vad som kännetecknar de olika "sorterna" i hur de beter sig och hur de föredrar att vara.

Och om man förstår det så följer ju ganska logiskt att man förstår hur de ska "hanteras".

Om jag har en "långsam+introvert" kollega så kan jag inte varken tvinga eller locka henne/honom till att vräka ur sig spontana tankar högljutt mitt under mötet. Skulle jag försöka pressa, fråga och lägga en massa (oönskat) fokus på kollegan skulle denne antagligen bli ännu mer introvert och säkert inte så lite irriterad på mig.
Den kollegan måste jag låta gå och grunna på problemet, och sedan kanske jag kan klämma ur henne/honom en klockren lösning på fikarasten.

Blir ju samma med hästen, jag tror du kanske missförstod vad jag menar med strategier för att "hantera"?
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Det är inte bara människor som får diverse diagnoser med bokstavskombinationer! Nu har det tydligen kommit till hästvärlden också. :up:
Jag undrar mest vem som ställde diagnosen och om man använde sig av DSM-IV eller något annat?

Skämt å sido. En tvååring hade jag inte gjort så jättemycket med mer än att vänja den vid träns, kanske tömköra lite.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Ja vill man problematisera så visst ang folk . Ser fortfarande inte hur ngn kan sätta en personlighets analys på en häst för de är inte människor och de svarar inte själva på frågorna i ett test utan svaren ges av en människa som tycker sig kunna diagnosticera hästen . Därmed faller argumentet för min del .
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Mina två LBE-unghästar har jag gått mycket promenader med samt tränat en hel del mindgames. Du kan ju börja vänja vid sele och vagn redan nu. Ett hett tips är Nate Bowers DVD om körning, den lärde mig massor.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp