Träning av LBE unghäst?

KaffeKask

Trådstartare
Har en 2årig "left brain extrovert" ponny som jag tänkte börja arbeta lite med, målet är att köra in henne i höst och rida in henne som 4åring.

Flöda med tips på saker jag kan träna med henne, med hänsyn till att hon är LBE häst såklart! :)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Hur vet du veta hur din häst använder sin hjärna och varför spelar det någon roll?
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Låt bebisar vara bebisar.

Vänster hjärna extrovert... är det från Parelli? Komplicera inte saker och ting. En tvååring kan få lära sig ha träns, kanske promenera en runda själv med dig ibland för att se världen. Bli klappad på... I övrigt är det bättre för den att vara med polarna i hagen och växa upp fysiskt och mentalt.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Är det någon Hempling diagnos eller?

Blir trött och håller med Lager.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Mina tvååringar promenerar i snöre och tränar lite på tömkörning någon dag i månaden.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Nu vet inte jag vad den där personlighetsbeskrivningen står för, men jag har erfarenhet av tvååringar.

Många tvååringar kommer i trotsålder coh testar gränser. Vissa gör det med stora gester och är skitjobbiga, andra är mer dämpade men testar likväl. Testandet brukar gå över när de blir tre. En tvååring har en hjärna som inte är färdigutvecklad, du kan inte döma en så ung häst. Visst har de olika karaktärsdrag ända sedan de föds men att tro att en tvååring kommer att vara likadan hela livet är fel.

Tvååringar ska kunna ha grimma och gärna träns, gå ut och gå ensam, stå uppbundna, lyfta fötter och kanske börja tömköras. Bäst utvecklas de genom att få gå i flock. De flesta är nyfikna på människor så man behöver inte anstränga sig för att få deras intresse.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Jag håller också på med Parelli bla, och jag skulle vilja höja ett varnande finger för just tänket att en häst han EN viss personlighet.
Det gör bara att man blir sämre på att hantera hästen de gånger den visar andra drag.
Mitt tips är att läsa på om de olika personlighetstyperna, ALLIHOP. Läs om hur du känner igen dem, och vilka strategier som passar var och en. Då vet du precis vad du ska göra och när.

Jag har en kompis med en unghäst som börjar ett träningspass som extremt LBE, om man inte använder rätt strategier så leker hon med dig, snarare än tvärtom. Och hej vad det går då...
Gör man på rätt sätt, så förvandlas hon till LBI. Avspänd, uppmärksam, villig utan att försöka använda människan som fotboll/tuggleksak.
Och i samma stund som hon växlar, så måste man byta strategi. Annars har man snart pressat henne till RBI.

Så, läs på, det kommer att hjälpa dig mycket. Är du med i Savvy club så finns det massor med material där, är du inte det så kan jag rekommendera att du går med i Mikkels(Jultorp Ranch) webb"skola". Han har några klipp där han jobbar med ovan nämnda lilla sto, otroligt lärorikt.

Där får du också all inspiration du behöver för vad du kan göra med din lilla.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Om det här är något som Pat Parelli har hittat på så kan du väl fråga hans lärjungar.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Haha jag dör av era svar, om ni är okunnig inom ämnet så varför svara ens?? :grin:

Jag pratar inte om långa träningspass heller utan små övningar som jag kan ha användning av när jag arbetar henne.

Är med i SAVVY-club och har läst på, har koll på dom olika horsenalitys men fokuserar inte 100 procent på dom utan lirkar fram vad som passar varje häst.

Inget av det jag fått via Savvy har varit med fokus på yngre hästar, vill t ex inte longera henne. Därför jag frågar här om TIPS PÅ ÖVNINGAR.

Vi har varit på tömkörningskurs så hon kan det men det funkar inte som underhållning så länge det inte går att komma ut i skogen ordentligt (1m snö ivägen) och hon blir less om vi bara går längs med vägen eller skoterspår (har inte ridplan)

Jag är INGEN nybörjare, tanken är inte att träna henne varje dag utan max 2-3 gånger i veckan.
Jag har ingen lust att få hjälp av någon tränare eftersom det inte gäller direkta träningspass utan mest vardagsarbete, hon kan alla grunder som stå uppbunden, lyfta fötter, ha grimma på sig, lastas osv.

Men hon behöver arbeta huvudet, nu har hon börjat bli lite väl bossig.
Jag nässlar inte in mig i endast att hon är LBE, hon kan lika gärna bli mer LBI när hon blir vuxen eller åt ett helt annat håll, men just nu är det inga tendenser till något annat, därför söker jag efter övningar med hänsyn till hur hon är. Oavsett om jag kallar henne för LBE eller något annat, men det kortfattar hur hon är ;)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Nu vet inte jag vad den där personlighetsbeskrivningen står för, men jag har erfarenhet av tvååringar.

Många tvååringar kommer i trotsålder coh testar gränser. Vissa gör det med stora gester och är skitjobbiga, andra är mer dämpade men testar likväl. Testandet brukar gå över när de blir tre. En tvååring har en hjärna som inte är färdigutvecklad, du kan inte döma en så ung häst. Visst har de olika karaktärsdrag ända sedan de föds men att tro att en tvååring kommer att vara likadan hela livet är fel.

Tvååringar ska kunna ha grimma och gärna träns, gå ut och gå ensam, stå uppbundna, lyfta fötter och kanske börja tömköras. Bäst utvecklas de genom att få gå i flock. De flesta är nyfikna på människor så man behöver inte anstränga sig för att få deras intresse.

Har INTE någonstans skrivit att jag förväntar mig att hon ska vara exakt likadan resten av sitt liv, därav att jag skrev hur gammal hon är, övningarna är ju aktuella NU, inte när hon är 10 ;)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Om hon tycker det är trist får du väl lära henne lite grundläggande sidvärts på töm.
Klicka in henne och lär henne smarta tricks som att lasta sig själv.

Sådana småttingar orkar inte med så mkt innan de är slut i huvudet så små korta men intensiva pass.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Haha jag dör av era svar, om ni är okunnig inom ämnet så varför svara ens?? :grin:
Jag pratar inte om långa träningspass heller utan små övningar som jag kan ha användning av när jag arbetar henne.

Är med i SAVVY-club och har läst på, har koll på dom olika horsenalitys men fokuserar inte 100 procent på dom utan lirkar fram vad som passar varje häst.

Inget av det jag fått via Savvy har varit med fokus på yngre hästar, vill t ex inte longera henne. Därför jag frågar här om TIPS PÅ ÖVNINGAR.

Vi har varit på tömkörningskurs så hon kan det men det funkar inte som underhållning så länge det inte går att komma ut i skogen ordentligt (1m snö ivägen) och hon blir less om vi bara går längs med vägen eller skoterspår (har inte ridplan)

Jag är INGEN nybörjare, tanken är inte att träna henne varje dag utan max 2-3 gånger i veckan.
Jag har ingen lust att få hjälp av någon tränare eftersom det inte gäller direkta träningspass utan mest vardagsarbete, hon kan alla grunder som stå uppbunden, lyfta fötter, ha grimma på sig, lastas osv.

Men hon behöver arbeta huvudet, nu har hon börjat bli lite väl bossig.
Jag nässlar inte in mig i endast att hon är LBE, hon kan lika gärna bli mer LBI när hon blir vuxen eller åt ett helt annat håll, men just nu är det inga tendenser till något annat, därför söker jag efter övningar med hänsyn till hur hon är. Oavsett om jag kallar henne för LBE eller något annat, men det kortfattar hur hon är ;)



...och jag blir alltid lika förvånad när folk blir tjuriga för att de inte får de svar de vill ha.

Tycker du att en tvååring "börjar bli lite väl bossig" så är ett förslag att inte bossa med henne då. Hon är liten. En barnunge är inte bossig för att den är ofokuserad och otålig.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Mitt tips är att inte hålla på för mycket. En tvååring börjar bli stor, men är fortfarande barnslig. Den behöver mest gå i hagen med andra hästar i samma ålder. Att nöta fööör mycket gör den uttråkad och kaxig, den är för ung för ytterligare utmaningar tycker jag. Kan den gå i grimskaft, lyfta fötter, tö köras i skritt och kanske provat lite longering kanske den behöver vara helt i fred en liten period.

Sen kan man ju tex löshoppa också, korta pass. Jag har ingen specifik metod som jag kategoriserar min ponnysar efter, alla är unika men mår bra av ungefär likadan hantering. Bara man är konsekvent och inte trixar för mycket blir hästen trygg med en. :) kör man för mkt teoretiska metoder kan man framstå som irrationell för hästen, även om det alltid är trevligt att läsa :)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Men det finns ju massor av exempel på övningar beroende på horsenality på savvyclub? Det finns ju hur mycket som helst att göra utom circling game. Flytta framdel/bakdel, sideways, sideways över saker, sideways längs med saker, queeze över, under och mellan saker. Övergångar mellan gångarter, hoppa små hinder, hoppa och stanna tvärs över hindret... osv i all oändlighet, skillnaden blir ju att man gör det på olika sätt beroende på vilken horsenality hon visar.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Viktigt är att hon respekterar dig och kan hålla avstånd, om hon inte får lov att klättra på dig så blir det en utmaning för hjärnan bara att stå för sig själv en bit bort på linan.

Circling game skulle jag absolut också använda, men inte i syfte att "longera", utan som en övning för hjärnan.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Det finns ju en del colt starting-filmer också, men anledningen till att det inte pratas så mycket om unghästar specifikt är att man inom Parelli inte anser att man ska starta unga hästar förrän man har en stabil kunskap själv, det ska sitta i ryggmärgen alla strategier, så all man inte lär den lilla en massa dumheter.. Och det med rätta förståss.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Haha jag dör av era svar, om ni är okunnig inom ämnet så varför svara ens?? :grin:

Jag pratar inte om långa träningspass heller utan små övningar som jag kan ha användning av när jag arbetar henne.

Är med i SAVVY-club och har läst på, har koll på dom olika horsenalitys men fokuserar inte 100 procent på dom utan lirkar fram vad som passar varje häst.

Inget av det jag fått via Savvy har varit med fokus på yngre hästar, vill t ex inte longera henne. Därför jag frågar här om TIPS PÅ ÖVNINGAR.

Vi har varit på tömkörningskurs så hon kan det men det funkar inte som underhållning så länge det inte går att komma ut i skogen ordentligt (1m snö ivägen) och hon blir less om vi bara går längs med vägen eller skoterspår (har inte ridplan)

Jag är INGEN nybörjare, tanken är inte att träna henne varje dag utan max 2-3 gånger i veckan.
Jag har ingen lust att få hjälp av någon tränare eftersom det inte gäller direkta träningspass utan mest vardagsarbete, hon kan alla grunder som stå uppbunden, lyfta fötter, ha grimma på sig, lastas osv.

Men hon behöver arbeta huvudet, nu har hon börjat bli lite väl bossig.
Jag nässlar inte in mig i endast att hon är LBE, hon kan lika gärna bli mer LBI när hon blir vuxen eller åt ett helt annat håll, men just nu är det inga tendenser till något annat, därför söker jag efter övningar med hänsyn till hur hon är. Oavsett om jag kallar henne för LBE eller något annat, men det kortfattar hur hon är ;)

...och jag blir alltid lika förvånad när folk blir tjuriga för att de inte får de svar de vill ha.

Tycker du att en tvååring "börjar bli lite väl bossig" så är ett förslag att inte bossa med henne då. Hon är liten. En barnunge är inte bossig för att den är ofokuserad och otålig.

Övningar = lära hästen bete sig som önskas bland människor. Om hon nu kan alla grundhantering, varför då hålla på? Ligger hon i fas så låt henne vara i fas!

Om unghästen upplevs som bossig så får du ju antingen 1. Inse att du "tränar" för mycket eller 2. Inse att hon inte alls lärt sig respektera grunderna.

Jag är sjukt anti att hålla på och "träna" och flytta på unghästar, antingen så vill man något och då ser man till att hästen sköter sig (ex stå på stallgången ordentligt under tiden man borstar den) eller så lämnar man den i fred om den inte behöver hållas på med mer för sin ålder.

En tvååring hade jag personligen satsat väldigt mycket på att vara ute och gå med i naturen. Mycket skritt på varierande underlag sedan låg ålder tror jag är grunden till en hållbar häst. Mao hade jag släpat med mig unghästen på promenader några gånger i veckan, längden får såklart ökas efter hand.

Tycker hästen det är tråkigt eller inte tycker promenaden är tillräckligt "underhållande" tycker jag man har ett stort problem! Hästen ska inte behöva aktiveras och "tvingas tänka" hela tiden för att hålla sig på mattan! Alltså hade jag lagt ner mycket energi på att få hästen att lära sig att lugnt och avslappnat men med god energi skritta taktfast bredvid mig.

När det funkar, då hade jag börjat variera vilken sida jag går på och i vilken position jag leder. Och sedan börjar göra samma på töm. Fortfarande bara rakt fram ute i naturen utan en massa klydd.

Det finns en anledning till att Takt är första steget på utbildningsskalan. Om hästen inte ens kan skritta taktfast bredvid sin människa har man ju inget utgångsläge där av min prio :)
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Haha jag dör av era svar, om ni är okunnig inom ämnet så varför svara ens??
Inom ämnet -hur hanterar man 2åring kan nog många svara på.

Har du lyckats få den att bli bossig är den nog över/ felhanterad.

Ut o gå med den bara. Snö är sådant man får räkna med- ingen ursäkt.
 
Sv: Träning av LBE unghäst?

Kl
Krångla inte så mycket, ska hon inte ridas in förrän hon är fyra så finns det inga skäl till det. Kan ju finnas andra skäl till att hon är som hon är, kan lika gärna vara uttråkad av stall/hagsituationen tex.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp