Träning av 01:or

V

vapor

Vad har ni för schema under veckan till era 01: or?
Tävlas de och ska kvala?
Hur många dagar i veckan går de?
Hur hårda pass rider ni?
Ska de gå på bete i sommar? Hur länge i så fall?

Sv: Träning av 01:or

Min 01 rids 5-6 dagar i veckan. Skall inte kvalas beroende på att jag inte började hoppa in honom förän i höstas och ligger på 90-1m i tävlings nivå. Dock tränar vi högre.

Jag rider en dag hoppträning tre dagar derssyr och en dag kondis i skogen/eller på terängbanan. Då jag satasar på fälttävlan. Men tävlar hoppning i mellan. Den ev 6 dagen i veckar brukar jag variera med lugn skogsridning.

Han skall inte vila på bete utan går ute hela dygnet och betar men rids på kvällarna. Han kanske får en vecka vila efter vår debutant fälttävlan i slutet av sommaren. Sedan blir det lite hopp och derssyrtävlingar på hösten. Vinter vila ca 1½ månad under dec/jan.
Detta är en kille som får mycket i huvudet om han vilar, så han är lättast att ha med att göra om han inte vilar mer än en till två dagari veckan.

Denna veckoplaneringa fungerar bäst för oss har vi kommit fram till.

Rider min i princip varannan dag, ibland lite oftare. Ibland med två dagars vila. Läs mer om henne i tråden om 01:orna. hon ska inte kvalas men tävlas.

Hon ska få en kort viloperiod nu i juli och en längre viloperiod i slutet av sommaren, men pga operation vilade hon 5 månader i vintras så jag vill ha henne igång nu.

Hon går ganska hårda pass när hon rids. Dock ytterst sällan på banan. Vi har två travbanor som det blir mycket galoppträning på (hon är under uppbyggnad så att säga) samt klättring och dressyrarbete i skogen. Hoppar 1 till 2ggr/vecka. Lite olika med mycket studs och serier.

/C

Tävlas de och ska kvala?
Hur hårda pass rider ni?

Min 5-åring rids 5-6 dagar i veckan, och då pass på ca 45 min-1timme. En hoppträning/vecka, 1 dressyr/varannan vecka. I övrigt är det kontition och styrka som tränas. Rider oftast ut för att han ska få mycket variation, men ca 1-2 dagar/vecka är det markarbete.

Han tävlas upp till 1,20, med sikte på breeders i höst. Ligger tyvärr lite efter i shemat, men borde inte vara några problem, han har kapacitet iaf :)

Han går just nu på bete, och kommer göra det fram till mitten av juli, när det är dags att sätta igång honom igen. Han skrittas under betet varannan dag för att bibehålla kondition och muskler.

min rids 4-5 dagar i veckan blandat med dressyr, hoppning, uteritt o klättring. Han är lite sen i utvecklingen o jag har inte haft honom så länge, innan han kom till mig hade han inte hoppat ngt alls. Testade på en 60 cm CR igår o det gick jätebra, han har aldrig hoppat bana o jag har inte hoppat några hinder i följd med honom innan heller så han var så duktigt.
Det blir absolut inga kval för oss, vi tar det så lugnt så lugnt.

vapor skrev:
Tävlas de och ska kvala?
Hur hårda pass rider ni?

Min arbetar 5-6 dagar i veckan, varierat mellan: trimning, hoppning, tur, lösgalopp, longering. Jag lägger upp schema veckovis och planerar det beroende på tävlingar osv. Han går väl 40-60 min.

Han skulle kvalat t Falsterbo men har vilat i två månader åga av knäledsinflamation. Men han debuterade Elit i helgen :). Så även om han inte går Falsterbo så har han hunnit med en del. Men blev skadad precis när vi betalt in till Falsterbo, och nu i helgen vara bara andra tävlingen sen skadan. Bättre att satsa på breeders och ha en hel häst. Och det tycker hans ägare också.

Mina hästar får alödrig gå på bete. Dom ställs av i december efter Flyinges Elit tävlingar ich vilar en månad när det inte är några tävlingar.

Vaddå debuterade ELIT? Förstår inte vad du menar:confused:

Min 01a skulle kvalats till Falsterbo men har under kvaltävlingarna varit aningens för tung i fötterna:crazy: En bom här.... en bom där.... och vips så var rutorna slut på det rackarns kvalpappret!!

Jaja, jag gick in i det med planen att "går det så går det", går det inte så är han inte mogen för något Falsterbo helt enkelt.

Jag rider ca 6 dagar i veckan, ca 3 av dem på Banan där jag hoppar eller tränar markarbete ungefär 50/50.
Resten och ibland större del av ridningen förläggs till skogen. Några gånger varje månad så växlar jag till longeringe eller tömkörning.

gamila skrev:
Vaddå debuterade ELIT? Förstår inte vad du menar:confused:

Min 01a skulle kvalats till Falsterbo men har under kvaltävlingarna varit aningens för tung i fötterna:crazy: En bom här.... en bom där.... och vips så var rutorna slut på det rackarns kvalpappret!!

Jaja, jag gick in i det med planen att "går det så går det", går det inte så är han inte mogen för något Falsterbo helt enkelt.

Jag rider ca 6 dagar i veckan, ca 3 av dem på Banan där jag hoppar eller tränar markarbete ungefär 50/50.
Resten och ibland större del av ridningen förläggs till skogen. Några gånger varje månad så växlar jag till longeringe eller tömkörning.

Debuterade Elit. startade sin första Elittävling

Tänkte att det inte finns så himla många ELIT-tävlingar med 1.20 för unghästarna på (kanske tom rätt ovanligt). En och annan nationell har jag sett och hoppade själv nationell 1.20 i Vinslöv tex, men visste inte säkert om det var det du menade....
Bra att vi klarade ut det...

gamila skrev:
Tänkte att det inte finns så himla många ELIT-tävlingar med 1.20 för unghästarna på (kanske tom rätt ovanligt). En och annan nationell har jag sett och hoppade själv nationell 1.20 i Vinslöv tex, men visste inte säkert om det var det du menade....
Bra att vi klarade ut det...

Okej ;). Han fock följa med till SM

Vad har ni för schema under veckan till era 01: or? Gör sällan samma sak 2 dagar i rad, brukar varva mellan markarbete och hoppning av små hinder och skogsridning, samt renodlad dressyr.
Tävlas de och ska kvala? Hon tävlas för tillfället på 110 nivå men ska snart upp i 1,20, o ambitionen är att kvala till championatet
Hur många dagar i veckan går de? Hon brukar vila en eller två dagar, samt en "lugn" dag.
Hur hårda pass rider ni? Det beror ju på hur hon känns o så men rider sällan mer än 20-30 min.
Ska de gå på bete i sommar? Hur länge i så fall? Inget bete hon blir jättetjock av att bara gå i gräshagar ett par timmar om dagen så det blir inget bete nehedå:p Även om hon hade gillat det:smirk:

Vad har ni för schema under veckan till era 01: or?Inget spec förutom dressyrträning på tis och hopp på tors.
Tävlas de och ska kvala? Har inte kommit så långt ännu, skall hoppa 110 cm clearround om 2 veckor. Inte kvala någonstans.
Hur många dagar i veckan går de?4-5 dagar.
Hur hårda pass rider ni?DR.träning 45 min, Hopp ca 1 tim. "Vanligt pass" mellan 30 min och 1 tim. Uteridning allt mellan 20 min till 1½tim.
Ska de gå på bete i sommar? Hur länge i så fall?Hon går i stor hage med massa gräs ca 10 tim om dagen nu, men rids fortfarande. Skall väl släppa henne ca 3 veckor i Augusti.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 789
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30